Humor – nyckeln till ett starkare varumärke

Efter en lång period präglad av pandemi, krig och ekonomisk osäkerhet, är människor nu mer än någonsin i behov av glädje och positiva upplevelser. Skratt, leenden och andra ljusglimtar i vardagen påverkar inte bara vårt humör, men också hur vi relaterar till företag och varumärken.
Mer glädje i vardagen
Idag söker sig människor alltmer till humorn, något glatt och lättsamt som får dem att glömma den dystra världen utanför. Men trots att det finns ett ökat behov av glädje i vardagen, visar en studie från Oracle (2022) att många företagsledare drar sig för att använda humor i sina kommunikationsstrategier. Studien visar att hela 95 % av företagen är rädda för att använda humor i sin interaktion med kunder. En rädsla som kan vara helt obefogad.
Humorns kraft i kommunikation
Humor är mer än bara ett sätt att få människor att skratta, det är ett kraftfullt verktyg som kan skapa starkare band mellan varumärken och kunder. I Oracles studie uppgav hela 88 % att de söker efter nya upplevelser som får dem att skratta och le. 80% uppgav också att de skulle återkomma till ett varumärke som använde humor, och 72 % sa att de skulle välja ett sådant varumärke framför ett som inte gör det.
Humor ökar lojaliteten
Att undvika humor i sin kommunikation och i stället satsa på tydliga, faktabaserade budskap är vanligt, och kan kännas som ett säkert kort. Men studien visar att detta förhållningssätt kan ha motsatt effekt, lojaliteten hos kunderna riskerar nämligen att minska om ett företag väljer bort humor. I studien uppgav 41 % att de skulle lämna ett varumärke om det inte fick dem att skratta eller le regelbundet.
Och det är inte bara lojaliteten som stärks av ett humoristiskt tilltal. De humoristiska budskapen kan också påverka kundernas köpbeteende. Enligt studien spenderar 63 % av kunderna mer pengar på ett varumärke som använder humor än på ett som inte gör det. Dessutom uppgav 91% att de föredrar varumärken som använder humor i sin kommunikation.
Våga vara rolig
Att från en dag till en annan kasta sig ut och presentera alla budskap med humor är såklart svårt, och det krävs både timing och mod för att lyckas med en humoristisk kampanj. Men i en tid där människor alltmer söker sig till glädje och premierar varumärken som erbjuder underhållande upplevelser, är det viktigare än någonsin att våga testa humor i sin kommunikation.
Börja småskaligt, kanske genom ett humoristiskt inlägg på sociala medier, och se hur budskapet tas emot. Att använda humor kräver både fingertoppskänsla och målgruppsinsikt, men när det väl lyckas kan det innebära stora vinster för ditt varumärke. Så vad väntar du på? Våga ta steget och skapa kommunikation som inte bara informerar – utan också underhåller.
3 företag att inspireras av:
Pressbyrån – Pressbyrån gillar att utmana och leka med det traditionella. Deras senaste kampanj för kanelbullensdag är ett starkt bevis på hur humor leder till uppmärksamhet.
McDonald’s – McDonald’s har länge varit kända för att använda humor för att nå ut med sitt budskap. Kampanjen #RaiseYourArches är bara ett exempel.
Lidl – Ingen kan väl ha missat Lidls humoristiska och träffsäkra innehåll på Instagram? Genom att ständigt hålla sig à jour med omvärlden hittar varumärket ständigt nya humoristiska sätt att nå ut.
Relaterade inlägg
Personlighet hårdvaluta i en framtid med AI
Artificiell Intelligens är på allas läppar och det går knappt en dag utan att vi får höra om nya landvinningar, eller bakslag, för tekniken. Nyligen är det många som både förvånats och upprörts av Metas initiativ att lansera AI-konton på sina plattformar. Konton som ser ut och agerar som riktiga personer, men som bara är digitala spöken.
Vilken personlighet har ditt varumärke?
Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta överseende med eventuella fel och brister.
Fem tydliga trender inom B2B-kommunikation 2024
För den som vill nå ut och verkligen beröra med sina budskap gäller det att tänka ett varv extra. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och köra på med det som brukade fungera. Men världen förändras och ibland kan det vara en god idé att fundera över vad det får för konsekvenser för företagets kommunikation. Här lyfter vi några av de trender som just nu är tydliga inom B2B-kommunikation 2024.