7 tips – så skriver du en bra rubrik för B2B

Av Klara Carlsson den 14 August, 2024

Att skriva en bra rubrik är en konst, särskilt inom B2B där målet med en text ofta är att attrahera en redan kunnig målgrupp. Det spelar ingen roll hur intressant eller spännande din text är, utan en bra rubrik är risken stor att den inte blir läst överhuvudtaget.

Om du ofta skriver texter vet du hur svårt det kan vara att komma på en bra rubrik. Rubriken sätts ofta i textens slutskede och ibland kan det kännas omöjligt att komma på den där korta lilla textsnutten som ska agera krona på verket. Inom B2B är kravet på rubriker om möjligt ännu högre, och det gäller att snabbt fånga den ofta pålästa mottagarens uppmärksamhet.

I denna artikel ger vi dig våra bästa tips på hur du skriver slagkraftiga rubriker för B2B som lockar till vidare läsning.

1. Var tydlig

En bra rubrik ska vara tydlig och direkt. Undvik missförstånd och fokusera på att ge en klar bild av vad läsaren kan förvänta sig av innehållet.

Exempel
Istället för: “Tips för skrivande”
Prova: “Konkreta tips för B2B-skrivande”

2. Håll det kort

Idag har människor ofta ont om tid. En koncis rubrik som snabbt kommunicerar innehållet har större chans att fånga läsarens uppmärksamhet.

Exempel
Istället för: “Så blir du bättre på att skapa marknadsföring för B2B”
Prova: “Så förbättrar du din B2B-marknadsföring”

3. Väck nyfikenhet

En bra rubrik kan också väcka nyfikenhet genom att lova nya kunskaper eller insikter. Genom att använda en oväntad vinkel kan du få läsaren att vilja veta mer och fortsätta läsa.

Exempel:
“Den nya revlutionerande tekniken som skapar content på nolltid”

4. Använd siffror

Siffror i rubriker skapar struktur och ger en tydlig förväntan på innehållet. Det passar särskilt bra för B2B-läsare som ofta söker konkret och användbar information.

Exempel
“7 steg till en framgångsrik B2B-kampanj”

5. Använd kraftfulla ord

Starka ord som “upptäck”, “hemlighet”, “förbättra” och “snabbt” kan göra rubriken mer engagerande och handlingsdrivande.

Exempel:
“Upptäck hemligheten bakom vår framgångsrika B2B-kampanj”

6. Ställ en fråga

Frågor engagerar läsaren direkt och väcker nyfikenhet. Se till att frågan är relevant för din målgrupps problem och intressen.

Exempel:
“Hur kan AI förändra din marknadsföring?”

7. Anpassa för SEO

Inkludera relevanta sökord i dina rubriker för att förbättra sökmotoroptimeringen (SEO). När din målgrupp sedan söker information om ämnet på nätet, blir det lättare för dem att hitta dig.

Exempel:
“Tio konkreta tips om Inbound marketing”

Genom att tillämpa dessa tips kan du skapa rubriker som inte bara fångar uppmärksamheten, utan också ökar sannolikheten för att ditt innehåll blir läst. Kom ihåg att alltid testa olika varianter och analysera resultaten för att kontinuerligt förbättra dina rubriker.

Lycka till!

Hör av dig om du vill ha hjälp med din B2B-kommunikation.
Leif Lindau
Managing Partner
+46 733 43 99 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad är inbound marketing och hur funkar det?

22 Feb, 2021

Allt fler företag får upp ögonen för de positiva effekterna med att använda inbound marketing som modell för sin kommunikation. Inbound marketing är nära knutet till den digitala kundresan och gör det möjligt att på ett positivt och spännande sätt skapa intresse för sina budskap och på så vis generera trafik till sin webbplats. Trafik som i nästa skede kan omvandlas till leads, kunder och ambassadörer. I det här blogginlägget får du svar på frågan: Vad är inbound marketing och hur funkar det?

Läs hela

Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?

2 May, 2024

I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin första kampanj med fokus på träning och idrott under Ramadan – ”Från soluppgång till solnedgång”. I år tog de kampanjen ett steg vidare genom att även möjliggöra chatt med experter inom hälsa och träning, under fastemånaden. Detta initiativ är ett lysande exempel på representation som speglar mångfalden bland svenska konsumenter. Så, låt oss titta närmare på de olika delarna som krävs för att skapa inkluderande kommunikation.

Läs hela

Hur påverkar AI sökbeteendet?

19 Jun, 2024

Google lanserade nyligen AI Overview, en ny funktion i Google Sök som använder generativ AI för att presentera svar på frågor eller sammanfattningar av ämnen. Än finns funktionen bara tillgänglig för användare i USA, men planen är att rulla ut den på bred front innan årets slut.

Läs hela