TikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de senaste åren tagit världen med storm. Men vad finns det för B2B-företag att hämta i en app fylld med dansade ungdomar, smarta lifehack och lustiga katter? Svaret är – väldigt mycket.
En av de största plattformarna
Under de senaste åren har TikTok varit plattformen på alls läppar. Från att ha varit ett smalt forum för dansande ungdomar, har den kinesiska appen nu blivit en av de allra största. Faktum är att TikTok är den snabbast växande sociala medieplattformen i världen och i början av 2022 var TikTok världens mest nedladdade app med över 3,5 miljarder nedladdningar.
Intuitiv algoritm
Men vad är det som gör TikTok så unikt och hur kan appen, efter fyra år på marknaden, fortfarande få tusentals nya användare varje dag?
Det som framför allt särskiljer TikTok från sina konkurrenter är algoritmen. Till skillnad från andra sociala medier är TikToks algoritm mycket mer personlig och intuitiv. Algoritmen anpassas och förbättras ständigt vilket gör att användarna får nytt och intressant innehåll varje gång de öppnar appen.
Den personliga algoritmen gör det också lättare för innehållet att gå viralt. Algoritmen favoriserar inte stora profiler eller välkända varumärken, utan alla användare har samma chans att nå ut. När en video publiceras på TikTok visas den först för liten publikgrupp, som sedan växer om den presterar bra. Denna cykel fortsätter i evighet vilket gör att även den minsta innehållsproducenten kan få miljontals visningar – bara över en natt.
Användandet ökar
Även om TikTok är populärt och har stor potential innebär det inte naturligt att det är en plattform för alla. Tidigare har TikTok främst varit populärt hos den yngre generationen (Gen Z). Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2022 använder hälften av alla 00-talister i Sverige appen dagligen och en ökning ses också hos äldre generationer. Enligt rapporten ökade användandet av TikTok hos 90-talisterna i Sverige från 21 procent till 24 procent under 2022.
När det kommer till företagens närvaro i appen har även den ökat. Främst är det B2C-företag som finns representerade men även antalet B2B-företag växer. ”Varför det?” Kanske du som marknadsförare på ett B2B-företag undrar. ”Vad finns det för ett B2B-företag att hämta på en plattform vars främsta syfte är att underhålla?” Svaret är – väldigt mycket.
Stor potential för B2B
Det viktigaste att komma ihåg är att oavsett om en person sysslar med B2C eller B2B i sitt arbete, har hen också fritid. Tid som spenderas scrollandes på olika sociala medier, där med stor sannolikhet även TikTok ingår. Även om en del av scrollandet görs utanför arbetstid finns personens profession med i bakhuvudet.
Att bli mött av en engagerade, inspirerande och rolig video från en potentiell leverantör eller kund, kommer att göra avtryck. Enligt en rapport från LinkedIn spelar känslor mer roll än vad vi tror när det kommer till B2B-marknadsföring, något som är väl värt att ta med sig in på TikTok.
Detta i kombination med TikToks slagkraftiga och generösa algoritm, gör att det finns en stor möjlighet för dig som B2B-företag att verkligen nå igenom bruset. TikTok för B2B-företag är fortfarande relativt outforskad mark och genom att etablera närvaro i appen tidigt, kan du bygga en relevant följarbas som kommer att växa med tiden.
Kom också ihåg att många 00-talister och 90-talister redan nu sitter på betydande positioner i viktiga bolag. Genom att tidigt fånga deras uppmärksamhet, krattar du manegen för framtida framgång.
Är ditt B2B-företag redo att starta med TikTok, men har svårt att veta hur ni ska komma gång?
Här hittar du 5 handfasta tips som hjälper dig att komma igång!
Relaterade inlägg
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.
Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?
I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin första kampanj med fokus på träning och idrott under Ramadan – ”Från soluppgång till solnedgång”. I år tog de kampanjen ett steg vidare genom att även möjliggöra chatt med experter inom hälsa och träning, under fastemånaden. Detta initiativ är ett lysande exempel på representation som speglar mångfalden bland svenska konsumenter. Så, låt oss titta närmare på de olika delarna som krävs för att skapa inkluderande kommunikation.
Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?
Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en “set it and forget it”-strategi. Google och andra sökmotorer uppdaterar löpande sina algoritmer och som webbplatsägare eller marknadsförare gäller det att hänga med för att ens innehåll ska fortsätta vara relevant. Men seglivade myter kan göra det svårt att veta vad som egentligen gäller? I det här inlägget agerar vi MythBusters och granskar 7 av de vanligaste SEO-myterna som fortfarande sprids 2024.