TikTok – en guldgruva för B2B-företag

7 December, 2022

TikTok är den personliga video-plattformen som under de senaste åren tagit världen med storm. Men vad finns det för B2B-företag att hämta i en app fylld med dansade ungdomar, smarta lifehack och lustiga katter? Svaret är – väldigt mycket.

 

En av de största plattformarna

Under de senaste åren har TikTok varit plattformen på alls läppar. Från att ha varit ett smalt forum för dansande ungdomar, har den kinesiska appen nu blivit en av de allra största. Faktum är att TikTok är den snabbast växande sociala medieplattformen i världen och i början av 2022 var TikTok världens mest nedladdade app med över 3,5 miljarder nedladdningar.

Intuitiv algoritm

Men vad är det som gör TikTok så unikt och hur kan appen, efter fyra år på marknaden, fortfarande få tusentals nya användare varje dag?

Det som framför allt särskiljer TikTok från sina konkurrenter är algoritmen. Till skillnad från andra sociala medier är TikToks algoritm mycket mer personlig och intuitiv. Algoritmen anpassas och förbättras ständigt vilket gör att användarna får nytt och intressant innehåll varje gång de öppnar appen.

Den personliga algoritmen gör det också lättare för innehållet att gå viralt. Algoritmen favoriserar inte stora profiler eller välkända varumärken, utan alla användare har samma chans att nå ut. När en video publiceras på TikTok visas den först för liten publikgrupp, som sedan växer om den presterar bra. Denna cykel fortsätter i evighet vilket gör att även den minsta innehållsproducenten kan få miljontals visningar – bara över en natt.

Användandet ökar 

Även om TikTok är populärt och har stor potential innebär det inte naturligt att det är en plattform för alla. Tidigare har TikTok främst varit populärt hos den yngre generationen (Gen Z). Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2022 använder hälften av alla 00-talister i Sverige appen dagligen och en ökning ses också hos äldre generationer. Enligt rapporten ökade användandet av TikTok hos 90-talisterna i Sverige från 21 procent till 24 procent under 2022.

När det kommer till företagens närvaro i appen har även den ökat. Främst är det B2C-företag som finns representerade men även antalet B2B-företag växer. ”Varför det?” Kanske du som marknadsförare på ett B2B-företag undrar. ”Vad finns det för ett B2B-företag att hämta på en plattform vars främsta syfte är att underhålla?” Svaret är – väldigt mycket.

Stor potential för B2B

Det viktigaste att komma ihåg är att oavsett om en person sysslar med B2C eller B2B i sitt arbete, har hen också fritid. Tid som spenderas scrollandes på olika sociala medier, där med stor sannolikhet även TikTok ingår. Även om en del av scrollandet görs utanför arbetstid finns personens profession med i bakhuvudet.

Att bli mött av en engagerade, inspirerande och rolig video från en potentiell leverantör eller kund, kommer att göra avtryck. Enligt en rapport från LinkedIn spelar känslor mer roll än vad vi tror när det kommer till B2B-marknadsföring, något som är väl värt att ta med sig in på TikTok.

Detta i kombination med TikToks slagkraftiga och generösa algoritm, gör att det finns en stor möjlighet för dig som B2B-företag att verkligen nå igenom bruset. TikTok för B2B-företag är fortfarande relativt outforskad mark och genom att etablera närvaro i appen tidigt, kan du bygga en relevant följarbas som kommer att växa med tiden.

Kom också ihåg att många 00-talister och 90-talister redan nu sitter på betydande positioner i viktiga bolag. Genom att tidigt fånga deras uppmärksamhet, krattar du manegen för framtida framgång.

Är ditt B2B-företag redo att starta med TikTok, men har svårt att veta hur ni ska komma gång?
Här hittar du 5 handfasta tips som hjälper dig att komma igång!

 

Vill du veta mer om sociala medier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
+46733439931
klara.carlsson@navigator.se
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med din B2B-kommunikation.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

LinkedIn som tillväxtmotor – så bygger du en framgångsrik närvaro

4 Apr, 2025

LinkedIn har på senare år utvecklats från en renodlad nätverksplattform till en kraftfull kanal för B2B-marknadsföring, employer branding och leadsgenerering. Med över 1 miljard användare globalt är LinkedIn en plattform där företag kan bygga varumärke, attrahera nya kunder och skapa affärsmöjligheter. Men hur maximerar man sin närvaro på LinkedIn? I detta inlägg går vi igenom steg för steg hur du kan arbeta med din företagsprofil, personliga profil, organiskt innehåll, annonsering och social selling.

Läs hela

Viktiga mätvärden för nyhetsbrev – så optimerar du dina utskick

25 Feb, 2025

Nyhetsbrev är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut till kunder och bygga relationer. För att verkligen få ut det mesta av dina utskick behöver du veta vad i dem som fungerar – och vad som inte gör det. I den här artikeln går vi igenom de viktigaste mätvärdena för nyhetsbrev och hur du optimerar dem.

Läs hela

Hur lekfull kan du vara inom B2B?

27 Mar, 2024

I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.

Läs hela