- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Bästa branschblogg utsedd
En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).
Låt oss presentera årets vinnare!
Vinnare Bank och finans
Ikano banks blogg – Rikare vardag
Ikano Banks blogg Rikare vardag ger dig bättre koll på vardagsekonomin. Konkreta tips och råd inom teman som ”bostad” och ”gör det billigare” hjälper dig att fatta mer genomtänkta beslut. Inläggen är pedagogiska med ett varierat innehåll. Det är helt enkelt en blogg som vi tror att många har nytta av.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 18 poäng
Vinnare Byggbranschen
För andra året i rad vinner NCCs blogg årets bästa branschblogg inom sin kategori. Vi fängslas av inläggen där medarbetare och trainees berättar om vardagen på bygget på ett personligt och engagerande sätt. Att lyfta fram människorna bakom varumärket är helt enkelt ett vinnande koncept.
- Tonalitet: 4
- Design: 5
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 19 poäng
Vinnare Energi
Mölndal Energi driver en blogg fylld med praktiska råd kring el och energifrågor. Bakom varje inlägg står en av företagets experter inom ämnet, som delar med sig av sin kunskap. Pluspoäng för snygg design och de nedladdningsbara checklistor samt guider som kopplas till vissa av inläggen.
- Tonalitet: 4
- Design: 5
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 20 poäng
Vinnare Fastigheter
CBRE – Sveriges fastighetsblogg
CBRE bloggar om allt som händer i fastighetsbranschen. Bakom tangenterna sitter medarbetare på företaget som delar med sig av analyser, sammanfattningar av rapporter och framtidsspaningar från branschen. Det är en blogg fylld till bredden med kunskap och flera smarta funktioner. För varje inlägg presenteras till exempel uppskattad lästid och du kan välja att lyssna istället.
- Tonalitet: 3
- Design: 3
- Funktionalitet: 5
- Innehåll: 3
- SEO: 3
- Totalt: 17 poäng
Vinnare Försäkring
Insurelys blogg lockar till läsning genom snygg design och smarta bildval. Inläggen tar upp vanliga frågor och saker som en bör tänka på när det gäller försäkring. Här finns konkreta råd för semesterfiraren, föräldern och bilägaren. Tonen i inläggen är förklarande och går rakt på sak.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 3
- SEO: 2
- Totalt: 17 poäng
Vinnare Juridik
Delphi har skapat en blogg där deras jurister delar med sig av juridiska nyheter och uppdateringar som sker inom teknikvärlden. Här lyfts ämnen inom teman som AI, blockchain, kryptovalutor och FinTech. Inläggen har en saklig tonalitet och tydliga referenser till lagar och regler. En blogg för alla som vill hålla sig ajour inom juridik i den digitala eran.
- Tonalitet: 3
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 3
- SEO: 3
- Totalt: 15 poäng
Vinnare Resor
Apollos resguide bjuder på en härlig mix av personliga reseberättelser och restips för weekend i en storstad. Den får oss att längta oss bort från rusket här hemma och drömma om nästa semesteräventyr. Mixen av skribenter från Apollo och resenärer som gästbloggare gör att det finns något att inspireras av för alla – barnfamiljer, soldyrkare och cityresenärer.
- Tonalitet: 5
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 5
- SEO: 2
- Totalt: 18 poäng
Vinnare Rekrytering och bemanning
Poolias blogg bjuder dig som läsare på många konkreta rekryteringstips. Den tar även upp andra intressanta aspekter av arbetslivet, exempelvis hur du ska tänka i ett lönesamtal, och vad millennials tycker är viktigast när de väljer arbetsplats. Bloggens struktur är tydlig och designen är enkel och stilren.
- Tonalitet: 3
- Design: 3
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 17 poäng
Vinnare IT
Intressant och varierade innehåll i kombination med en tonalitet som sitter mitt i prick gör att IBM för andra gången vinner priset som årets branschblogg i kategorin IT. På bloggen kan du ta del av det senaste inom områden som molntjänster, innovation och AI. Syftet är att väcka tankar och lyfta fram intressanta lösningar. Pluspoäng för snygg design och enkel navigation.
- Tonalitet: 5
- Design: 4
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 2
- Totalt: 18 poäng
Vinnare revision
Vi kan varmt rekommendera PWC:s företagarblogg till dig som driver företag och vill få bättre koll på revisionsbranschen. Bloggen är allsidig och tar upp det mesta som är värt att veta. Skribenterna på PWC ger dig bland annat smarta tips på hur du kan cybersäkra ditt företag.
- Tonalitet: 3
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 16 poäng
Tidigare års vinnare av Sveriges bästa branchblogg
Nyfiken på vilka företag som tagit priset tidigare år? Här hittar du svaret:
Vill du också bli en kunskapsledare?
En tilltalande och intressant företagsblogg där företaget delar kunskap är en viktig ingrediens för dig som vill bli uppfattad som ledande i branschen. Vi på Navigator kan hjälpa dig med allt från att sätta upp bloggen till att skriva inlägg, dela i sociala medier och följa upp aktiviteterna.
Relaterade inlägg
Så tar du content marketing för B2B till nästa nivå
Enligt en undersökning från the Content Marketing Institute…
Läs hela