Sveriges Bästa Branschblogg 2020

6 February, 2020

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

Bästa branschblogg utsedd

En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).

Låt oss presentera årets vinnare!

Vinnare Bank och finans

Ikano banks blogg – Rikare vardag

Ikano Banks blogg Rikare vardag ger dig bättre koll på vardagsekonomin. Konkreta tips och råd inom teman som “bostad” och “gör det billigare” hjälper dig att fatta mer genomtänkta beslut. Inläggen är pedagogiska med ett varierat innehåll. Det är helt enkelt en blogg som vi tror att många har nytta av.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 18 poäng

 

Vinnare Byggbranschen

NCCs blogg

För andra året i rad vinner NCCs blogg årets bästa branschblogg inom sin kategori. Vi fängslas av inläggen där medarbetare och trainees berättar om vardagen på bygget på ett personligt och engagerande sätt. Att lyfta fram människorna bakom varumärket är helt enkelt ett vinnande koncept.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 5
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 19 poäng

 

Vinnare Energi

Mölndals Energis blogg

Mölndal Energi driver en blogg fylld med praktiska råd kring el och energifrågor. Bakom varje inlägg står en av företagets experter inom ämnet, som delar med sig av sin kunskap. Pluspoäng för snygg design och de nedladdningsbara checklistor samt guider som kopplas till vissa av inläggen.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 5
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 20 poäng

 

Vinnare Fastigheter

CBRE – Sveriges fastighetsblogg

CBRE bloggar om allt som händer i fastighetsbranschen. Bakom tangenterna sitter medarbetare på företaget som delar med sig av analyser, sammanfattningar av rapporter och framtidsspaningar från branschen. Det är en blogg fylld till bredden med kunskap och flera smarta funktioner. För varje inlägg presenteras till exempel uppskattad lästid och du kan välja att lyssna istället.

  • Tonalitet: 3
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 5
  • Innehåll: 3
  • SEO: 3
  • Totalt: 17 poäng

 

Vinnare Försäkring

Insurelys blogg

Insurelys blogg lockar till läsning genom snygg design och smarta bildval. Inläggen tar upp vanliga frågor och saker som en bör tänka på när det gäller försäkring. Här finns konkreta råd för semesterfiraren, föräldern och bilägaren. Tonen i inläggen är förklarande och går rakt på sak.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 3
  • SEO: 2
  • Totalt: 17 poäng

 

Vinnare Juridik

Delphis Tech blogg

Delphi har skapat en blogg där deras jurister delar med sig av juridiska nyheter och uppdateringar som sker inom teknikvärlden. Här lyfts ämnen inom teman som AI, blockchain, kryptovalutor och FinTech. Inläggen har en saklig tonalitet och tydliga referenser till lagar och regler. En blogg för alla som vill hålla sig ajour inom juridik i den digitala eran.

  • Tonalitet: 3
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 3
  • SEO: 3
  • Totalt: 15 poäng

 

Vinnare Resor

Apollos blogg

Apollos resguide bjuder på en härlig mix av personliga reseberättelser och restips för weekend i en storstad. Den får oss att längta oss bort från rusket här hemma och drömma om nästa semesteräventyr. Mixen av skribenter från Apollo och resenärer som gästbloggare gör att det finns något att inspireras av för alla – barnfamiljer, soldyrkare och cityresenärer.

  • Tonalitet: 5
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 5
  • SEO: 2
  • Totalt: 18 poäng

 

Vinnare Rekrytering och bemanning

Poolias blogg

Poolias blogg bjuder dig som läsare på många konkreta rekryteringstips. Den tar även upp andra intressanta aspekter av arbetslivet, exempelvis hur du ska tänka i ett lönesamtal, och vad millennials tycker är viktigast när de väljer arbetsplats. Bloggens struktur är tydlig och designen är enkel och stilren.

  • Tonalitet: 3
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 17 poäng

 

Vinnare IT

IBM – Think bloggen

Intressant och varierade innehåll i kombination med en tonalitet som sitter mitt i prick gör att IBM för andra gången vinner priset som årets branschblogg i kategorin IT. På bloggen kan du ta del av det senaste inom områden som molntjänster, innovation och AI. Syftet är att väcka tankar och lyfta fram intressanta lösningar. Pluspoäng för snygg design och enkel navigation.

  • Tonalitet: 5
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 2
  • Totalt: 18 poäng

 

Vinnare revision

PWC – Företagsbloggen

Vi kan varmt rekommendera PWC:s företagarblogg till dig som driver företag och vill få bättre koll på revisionsbranschen. Bloggen är allsidig och tar upp det mesta som är värt att veta. Skribenterna på PWC ger dig bland annat smarta tips på hur du kan cybersäkra ditt företag. 

  • Tonalitet: 3
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 16 poäng

 

Tidigare års vinnare av Sveriges bästa branchblogg

Nyfiken på vilka företag som tagit priset tidigare år? Här hittar du svaret:

 

Vill du också bli en kunskapsledare?

En tilltalande och intressant företagsblogg där företaget delar kunskap är en viktig ingrediens för dig som vill bli uppfattad som ledande i branschen. Vi på Navigator kan hjälpa dig med allt från att sätta upp bloggen till att skriva inlägg, dela i sociala medier och följa upp aktiviteterna.

Läs mer om att bli kunskapsledare

Vill du veta mer om Sveriges bästa branschblogg är du varmt välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?

6 Dec, 2024

Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.

Läs hela

Så gör du för att komma igång med inbound marketing

29 Apr, 2021

Att komma igång med inbound marketing är oftast inte så svårt som du tror. Och troligtvis genomför du redan idag en hel del aktiviteter som faller under begreppet inbound marketing. Det viktigaste är att du hittar en bra struktur för ditt arbete och att du skapar logiska flöden som är lätta att följa och mäta. I det här blogginlägget beskriver vi vad du gör för att komma igång med inbound marketing.

Läs hela

Konvertera mera! Så fungerar lead generation

6 May, 2019

Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.

Läs hela