- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Bästa branschblogg utsedd
En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).
Låt oss presentera årets vinnare!
Vinnare Bank & Finans
COLLECTOR
Juryns motivering
Collector är specialiserad på finansieringslösningar för företag och privatpersoner och har ett särskilt fokus på små och medelstora företag. I sin blogg delar Collector med sig av tips, råd och tankar om företagsfinansiering. Bloggen innehåller en mängd inlägg med olika typer av innehåll, alltifrån konkreta tips till nedslag och berättelser om företag och entreprenörer. Inläggen skrivs av bolagets egna medarbetare som alla även har en kortare presentationssida. Förutom snygg design och bra funktionalitet med bl.a. filtrering innehåller bloggen intressant, lärorik och aktuell information.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 20
Vinnare Energi
FORTUM
Juryns motivering
Fortum är ett av Sveriges ledande energibolag inom ren energi som aktiv arbetar med att skapa ett grönare och mer hållbart Sverige. Deras blogg, som uppdateras ofta och regelbundet, innehåller mycket matnyttig information kring energi, miljö och hållbarhet. Texterna är omsorgsfullt skrivna och det märks att Fortum är kunniga inom sin bransch. Bloggen innehåller både konkreta tips och guider samt längre reportage kring tyngre ämnen som välgörenhet och näringsliv. En gedigen och välarbetad blogg med tilltalande design och framför allt kunskapsrikt innehåll.
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 5
- SEO: 3
- Totalt: 18
Vinnare Juridik
ENKLA JURIDIK
Juryns motivering
Enkla Juridik är en juristbyrå placerad i Stockholm som även hjälper klienter på ett flertal andra orter runt om i Sverige. I sin blogg ”Enkla Juridikbloggen” finns massvis med information för den som vill lära sig mer om juridik, regler och lagar. I bloggen som uppdateras ofta finns alltifrån guider och instruktioner till förklarande texter och snabba tips. Inläggen har en seriös men lättförståelig ton och skrivs av byråns medarbetare. Extra plus för de olika Word-mallarna som finns att ladda ner under flera av inläggen!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 19
Vinnare Transport & Logistik
C LAND
Juryns motivering
C Land är en oberoende speditör och logistikföretag som samverkar med världens främsta flygbolag och rederier för transporter till och från världens alla kontinenter. I sitt nyhetsflöde delar bolaget med sig av stort och smått kring logistik och transport. Innehållet är både personligt och intressant och här presenteras aktuell information som rör branschen. Flödet uppdateras ofta och under den pågående pandemin har C Land varit duktiga på att berätta om den ansträngda situationen och hur det påverkar verksamheten. Ett personligt, intressant och lärorikt flöde som tar logistik och transport på allvar.
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 17
Vinnare Rekrytering & Bemanning
BRAVURA
Juryns motivering
Bravura är ett svenskt bemannings-och rekryteringsföretag som finns representerade på ett flertal orter i Sverige. I sin blogg, Bravura Insights, delar företaget med sig av tips, information, case och nyheter om rekrytering och bemanning. En tilltalande design tillsammans med en smart och funktionell navigering gör att bloggen sticker ut i en bransch med stor konkurrens. Innehållet är genomtänkt och gediget och här finns mycket användbar information både för den som söker jobb och den som söker medarbetare. Extra plus för e-böckerna som finns att ladda ner under flera av blogginläggen!
- Tonalitet: 4
- Design: 5
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 22
Vinnare IT
ATEA
Juryns motivering
Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. I sin blogg, Ateabloggen, delar företagets specialister med sig om informationsteknologi. Bloggen uppdateras regelbundet och inläggen berör alltifrån säkerhet och strategi till hållbarhet. Inläggen har varierande längd och här finns stoff för både den som är ute efter en snabb inblick i ämnet och den som vill ta del av djupare analyser. Ämnena är aktuella är och Ateas specialister är duktiga på att förklara även komplexa fenomen. Med hjälp av filtreringsfunktionen är det enkelt att hitta det man söker. På det stora hela är det en informativ, genomtänkt och inspirerande blogg!
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 3
- Totalt: 20
Vinnare Revision
FAR
Juryns motivering
FAR är en branschorganisation inom redovisning, revision och rådgivning, och är ett av Sveriges största privata utbildningsföretag inom ekonomiområdet. I sin blogg, FAR-bloggen, kommenterar organisationens experter olika aktuella händelser som påverkar branschen. Bloggen har en snygg och tydlig design som lockar till läsning. Innehållet är pålitligt och här finns information om många viktiga ämnen. I en bransch där information och rådgivning ofta saknas har FAR tagit stafettpinnen och visat att revision går att göra både tydligt, intressant och inspirerande.
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 17
Vinnare Bygg & Projektering
BONAVA
Juryns motivering
Bonava är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa som skapar hem och grannskap. Under fliken Inspirera delar företaget med sig av tips, råd och inspiration gällande inredning, bostäder och inflyttning. Den visuell upplevelsen håller en hög kvalitet och den spännande navigationen lockar det läsning. På sidan finns både korta och långa artiklar. En del av artiklar innehåller konkreta instruktioner på ex. hur man rengör en ugn medan andra är längre, mer målande reportage. Bonovas Inspirations-sida är välkomnande, personlig och modern!
- Tonalitet: 4
- Design: 5
- Funktionalitet: 5
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 21
Vinnare Möbler & Inredning
SENAB
Juryns motivering
Senab är en av Nordens ledande leverantörer av inredning för offentlig miljö med fokus på kontor, hotell, restaurang och butik. På deras blogg samlas trender, tips och information för den som vill skapa framtidens mötesplatser. Bloggen är snygg och stilren och designen går hand i hand med varumärkets övriga profil. Inläggen känns intressanta och här presenteras tips och inspiration på ett lättsamt sätt. Bloggen integrerar företagets produkter på ett stilfullt sätt, både i skrift och via produktvyn som avslutar de flesta inlägg. Överlag, en inspirerande blogg som både är snygg och informativ!
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 21
Vinnare Företagshälsovård
LINKURA
Juryns motivering
Linkura hjälper företag och medarbetare att öka energi och minska stress genom att erbjuda digitala träningsprogram för mental kondition. Under rubriken Inspiration samlar företaget intressanta artiklar kopplade till psykisk hälsa. Inspirationssidan har en snygg design med ett brett innehåll av olika poster. Här finns förutom rena text-artiklar även ingångar till andra typer av medier som podcastsavsnitt och e-böcker. Ett modernt bloggflöde som känns lekfullt, genomtänkt och inspirerande!
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 20
Vill du också skapa en framgångsrik branschblogg?
Vi har lång erfarenhet av kommunikation och vet vilka faktorer som är viktiga att tänka på. Läs vårt blogginlägg och ta del av våra 10 bästa tips.
Relaterade inlägg
SEO för B2B, del 5: Länkar
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur…
Läs hela3D-printing – revolution eller bubbla?
Entusiasterna talar om en tredje industriell revolution. Belackarna…
Läs hela5 bra tjänster för att dela stora filer
På jobbet delar vi ständigt dokument med kollegor,…
Läs hela