Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin
Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter dig ta mer betalt för dina produkter eller tjänster, och får dina kunder att känna en lojalitet utöver det vanliga till ditt varumärke. Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst eller marknadsledande, utan om att ladda varumärket med värden och egenskaper som gör att det upplevs olikt konkurrenterna. En relevant (och unik!) position hjälper dig helt enkelt att växa och ta marknadsandelar.
Vilken position har ditt företag idag?
I andra sammanhang syftar en position på en fysisk plats, medan begreppet inom marknadsföring innebär en mental upplevelse, en plats i kundens medvetande. Positionen är summan av alla associationer som vi gör kopplade till varumärket. Och associationerna är en konsekvens av allt varumärket gör – från produktens design och funktion, till kundbemötandet och marknadskommunikationen. För att ta reda på vilken position som ditt varumärke har idag går det inte att fråga dig själv eller dina kollegor. Du måste fråga marknaden!
Så positionerar du företaget
Marknadsundersökningen utgör en bra grund för strategin. Nästa steg är att vända blicken inåt och utvärdera såväl den befintliga verksamheten som framtidsplanerna. Vilken position skulle ni vilja ha? Är det möjligt att ta den? Sök svaret genom att ställa ytterligare två frågor:
Vilka positioner har konkurrenterna?
De är upptagna! Det är svårt att försöka ta samma position som ett marknadsledande varumärke. Troligtvis har de både rejäla ekonomiska muskler och en stor skara lojala kunder som försvarar varumärket. Tanken med positionering är att hitta en unik position som ingen annan har, annars går det inte att särskilja ditt varumärke från ett annat.
Är önskepositionen relevant?
För att lyckas med arbetet måste positionen tillföra någon form av värde. Ger den kunden emotionell eller rationell nytta? Här är tre vanliga sätt att skapa kundvärde som hjälper till att bygga din position:
- Dina produkter har ett lägre pris än konkurrenternas
- Dina produkter har fler fördelar än konkurrenterna, men säljs till samma pris
- Dina produkter har något som konkurrenterna inte kan erbjuda
Varför misslyckas många med positioneringen?
Den vanligaste orsaken till att positioneringsarbetet inte lyckas är att man inte är tillräckligt uthållig. Positionering tar lång tid och kräver vilja, envishet och hårt arbete. Trots allt handlar det om att skapa eller förändra attityder hos väldigt många människor. För att lyckas måste alla andra strategier riktas åt samma håll – mot den uttänkta positionen. Det innebär att såväl produktutveckling som marknadskommunikation ska driva förändringen och skapa trovärdighet.
Lidl är rebellen och uppstickaren som utmanar branschen
Tyvärr är det också vanligt att varumärken försöker konkurrera med det största varumärket i branschen, istället för att försöka sticka ut och utmana. Ett varumärke som har lyckats mer än väl med sitt positioneringsarbete är Lidl. Den tyska uppstickaren öppnade sin första svenska butik 2003 och förknippades till en början med matvaror vars kvalitet motsvarade de låga priserna. Sedan dess har det hänt mycket. Lidl har lyckats övertyga det svenska folket om att det går att köpa bra mat billigt, bland annat genom den strålande PR-aktiviteten ”DILL”. En fine dining-restaurang som öppnade i Stockholm 2013 och lockade såväl kändisar som foodies. Restaurangens Michelinkockar serverade en niorätters avsmakningsmeny utan att berätta att varenda ingrediens kom från, just det, Lidl. Lidl fortsätter att ta marknadsandelar från konkurrenterna och utsågs senast förra året till Årets butikskedja inom livsmedel. Ett gott resultat av ett lysande positioneringsarbete.
Vill du veta mer om positionering?
Läs gärna vårt blogginlägg med fem saker att tänka på när det gäller positionering.