Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar

15 September, 2020

80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.

 

Omfattande undersökning

Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.

Kostsam obalans

I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.

Fyra framgångsfaktorer

De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.

1. Tro på varumärket

Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.

2. Ledarskap och entreprenörskap

En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.

3. Innovationskraft och mod

Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.

4. God företagskultur

En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.

Beställ rapporten

Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.

 

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin

16 Oct, 2020

Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter dig ta mer betalt för dina produkter eller tjänster, och får dina kunder att känna en lojalitet utöver det vanliga till ditt varumärke. Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst eller marknadsledande, utan om att ladda varumärket med värden och egenskaper som gör att det upplevs olikt konkurrenterna. En relevant (och unik!) position hjälper dig helt enkelt att växa och ta marknadsandelar.

Läs hela

Ärlighet avgörande när svenska folket rankar hållbara varumärken

8 Mar, 2024

Trots ett tufft 2023 med krig och inflation, är hållbarhet fortfarande högt prioriterat bland svenska konsumenter. En undersökning från Differ visar att ärlighet och konkreta åtgärder är viktigt när företag kommunicerar hållbarhet och bland de varumärken som uppfattar som mest hållbara hittas bland annat SJ och Blocket. Vi har sammanställt undersökningens viktigaste slutsatser.

Läs hela

Navigators AI-skola: Vi testar Jasper AI

25 Aug, 2023

Har du funderat på att testa AI men har svårt att veta var du ska börja? Ta det lugnt, i vår AI-skola undersöker och utvärderar vi branschens ledande AI-verktyg. I dagens artikel testar vi programmet Jasper AI som låter dig skapa färdiga texter på bara några minuter.

Läs hela