- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Navigators AI-skola
För att göra det lättare för dig som marknadsförare att navigera i AI-djungeln har vi tagit fram Navigators AI-skola. En artikelserie där vi undersöker på branschens ledande AI-verktyg. Hur fungerar de? Vad ska de användas till? Och framför allt, är de värda att lära sig? I AI-skolans inledande artikel tittar vi närmare på Jasper AI, ett verktyg för för copywriting och content.
Detta är Jasper AI
Jasper AI (tidigare Jarvis AI) är ett verktyg för skrivande och innehållskapande. Med hjälp av maskininlärning skapar programmet texter som liknar en människas. Programmet riktar sig till marknadsförare och innehåller en stor mängd mallar som hjälper användaren att skapa specifikt innehåll som blogginlägg, annonsrubriker och ämnesrader för e-post.
I denna artikel testar våra copywriters Klara och Mikael programmet, och delar med sig av sina intryck. Följ med!
Vårt första intryck
Det första som möter oss när vi besöker Jasper.ai är en stor lila ruta som presenterar fördelarna med programmet. Skrollar vi längre ner dyker texter som ”15 types of content in 15 seconds” och ”10 000 happy customers” upp på skärmen. Sajten känns modern och cool men samtidigt också väldigt amerikansk. Som copywriters kan vi dock inte låta bli att undra, är detta verktyget som kommer att revolutionera vår vardag?
Registrering och uppstart
Vi signar upp och registrerar vårt kreditkort. Jasper erbjuder en 7 dagars prova-på-period innan första betalningen görs (400 kr i månaden). Väl inne i programmet känner vi oss lite förvirrade, vad ska vi göra nu? Vi möts av en vit dashboard med massor av ingångar men ingen tydligen vägledning om var vi ska börja.
Efter ett tag hittar vi knappen ”Create new content” i högra hörnet. Vi klickar och väljer alternativet ”new from template” och plötslig dyker massvis med ingångar upp på skärmen. Vi kan välja att skapa innehåll för bland annat bloggar, sociala medier, annonser och e-post.
Test 1: Text till sociala medier
Eftersom vi båda arbetar mycket med sociala medier väljer vi alternativet ”Facebook Ad Headline”. Vi möts av en ny ruta där vi ombeds skriva in produktnamn, produktbeskrivning, målgrupp, tone of voice samt ett rubrikexempel. Vi fyller i informationen och klickar på generera.
Sajten blinkar till, och vi får tre rubrikförslag som faktiskt är helt okej. Vi klickar igen och snart ger Jasper oss tre ytterligare förslag.
Vårt första test med Jasper känns bra. Vissa av de här rubriker skulle vi faktiskt kunna använda i ett riktigt Facebook-inlägg.
Test 2: Text till blogginlägg
Vi blir sugna på att testa mer och väljer denna gång ”One-shot Blog post”. Enligt beskrivningen kan vi här skapa ett fullständigt blogginlägg med ingress, brödtext och avslutning. Detta låter ju nästan för bra för att vara sant? Vi klickar genast in!
Inne i mallen möts vi av en liknande ruta som tidigare där vi uppmanas att fylla i ämne, tone of voice och målgrupp. Vi funderar ut en idé till ett blogginlägg som skulle passa på Navigators blogg och fyller i informationen.
När informationen är ifylld klickar vi på generera och inom några sekunder har ett blogginlägg på nästan 500 ord dykt upp på skärmen.
Vi läser igenom blogginlägget. Språket är helt godtagbart, vissa grammatiska fel upptäcker vi men det går helt klart att läsa och förstå. Den fakta som presenteras om WordPress stämmer och texten innehåller flera av CMS:ets mest kända fördelar.
På det hela taget är blogginlägget bra, men kanske inte tillräckligt bra för att kunna kopieras och publiceras direkt på Navigators blogg. Viss handpåläggning behövs för att texten ska kännas levande och personlig, men vi båda är överens om att det funkar bra som ett första utkast.
Test 3: Namn till ny produkt
Vi börjar bli varma i kläderna och förstår nu programmets funktioner bättre och bättre. Vi bestämmer oss för att sätta Jasper på prov och testa något mer avancerat. Vi går tillbaka till mallarna och väljer ”Business or product name”.
Vi möts av den bekanta rutan och fyller i information om en ny produkt som vi precis kommit på; en kaffekopp som fyller på sig själv.
Upp till bevis Jasper! Vi klickar på generera och möts av följande förslag:
”Kaffehållare”, ”Uppfriskande kopp” och ”Fyll på din Joe”. Nja Jasper, det här var kanske inte riktigt det vi sökte. Vi provar att ändra vår prompt och våra inställningar men resultaten blir liknande. Halvknepiga namn som inte alls känns rätt. Skönt ändå tänker vi, det här copyuppdraget kan minsann inte AI ta ifrån oss – ännu.
Omdöme
Jasper är ett kraftfullt verktyg med många funktioner. Programmet är snyggt designat och efter en snabb testrunda går det ganska lätt att förstå hur det fungerar. Mallarna är många och det går snabbt att skapa allt från blogginlägg till sociala media captions och SEO-rubriker.
Vi tycker att Jasper fungerar bäst för kortare texter som rubriker och captions medan längre, djupgående texter lätt blir stolpiga och opersonliga. Vi skulle inte våga publicerar texter från Jasper direkt utan korrigering, men för att få en första idé eller skapa en struktur fungerar programmet väldigt bra. Troligtvis fungerar Jasper som bäst på engelska, men det svenska språket släpar inte så mycket som vi först trott.
Fördelar
- Stort antal mallar
- Hämtar in aktuell fakta
- Enkelt att lära sig
- Snyggt gränssnitt
- Fungerar bäst för kortare text
- Bra för idégenerering och uppstart
Nackdelar
- Ibland långsamt och buggit
- Ingen tydlig onboarding
- Den språkliga känslan saknas
- Svag på ”kreativ copy”
- Finns endast i betalversion (ca 5 000 kr per år)
Slutgiltigt betyg
Ett bra och omfattande verktyg för dig som verkligen vill utforska AI och content. Allra bästa för idégenerering och kortare texter, men med lite tålamod och handpåläggning kan det även fungera bra för längre texter. I dyraste laget men absolut värt en investering om du har tid att lära känna programmet och utnyttja det ordentligt.
Betyg: 4 av 5
Relaterade inlägg
Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser…
Läs helaSå påverkas kommunikation och marknadsföring av AI
Generativ Artificiell Intelligens (AI) är en spännande teknik…
Läs helaLyckas med dina sociala medier 2022 – 5 viktiga faktorer
Äntligen 2022! Nytt år betyder nystart och för…
Läs hela