Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke
Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.
En kommunikationsstrategi finns till för att levandegöra ett varumärke och skapa en identitet som omvärlden känner igen. Den är ett verktyg för att klä varumärket med attribut som tillsammans skapar en identitet. Och på samma sätt som bilder, färg och form lägger grunden för utseendet, så förmedlar tonaliteten varumärkets röst och personlighet. Den styr hur varumärket ska uppfattas i olika situationer och skapar förutsättningar att bygga relationer med målgrupperna. Många framgångsrika företag har byggt stora delar av sin kommunikation på en stark tone-of-voice. Ett bra exempel på det är Oatly, som med sin kaxiga varumärkestonalitet har lyckats omvända mjölkfantaster till havrevänner och därigenom tagit marknadsandelar från mejeriindustrin.
Tala med bönder på bönders vis och med de lärda på latin
Precis som hos dig och mig förändras varumärkets tonalitet med sammanhanget. Rösten är densamma, men ordval och tonfall anpassas från en situation till en annan. Det är både målgruppen och kanalen som styr tonaliteten. Till exempel fungerar en personlig ton bättre i sociala medier än på webbplatsen. Det är också viktigt att använda samma språk som målgruppen när du kommunicerar. Hur pratar din målgrupp? Det är lika viktigt att undvika att skriva någon på näsan som att använda komplicerade facktermer när du talar med nybörjare. En annan vanlig miss är att överdriva i tonaliteten, exempelvis med slanguttryck eller emojis, vilket knappast ger önskat resultat.
Ta fram en tonalitetsmanual
Varumärkets tonalitet bidrar också till att göra kommunikationen konsekvent och enhetlig. För att hjälpa fler i organisationen att hitta rätt röst kan det vara smart att ta fram en tonalitetsmanual – en guide som beskriver hur varumärket låter. Tonalitetsmanualen samlar språkliga riktlinjer och ger exempel som gör det enkelt för medarbetaren att formulera sig. Till exempel så här:
Använd
Planerar du att bygga ut? Så här ansöker du om bygglov.
Undvik
Information om bygglovsansökan.
Anlita en copywriter
Det kan vara svårt att hitta rätt tonalitet på egen hand. Ofta har man en idé om hur man ska låta, men när det sedan är dags att formulera sig i skrift så blir det inte lika bra. Och hur använder man en annan röst än sin egen? En copywriter hjälper dig att hitta rätt tonalitet för att vässa din kommunikation, så att ditt varumärke får rösten som det förtjänar. Hör av dig till oss så berättar vi mer!
Relaterade inlägg
Varför framgångsrika företag också behöver utmana sin marknadsföring
När ett företag befinner sig i en stark tillväxtfas är det lätt att tänka att marknadsföringsstrategin inte behöver ändras. Budskapen verkar nå fram, varumärket växer och resultaten pekar åt rätt håll. Men även i dessa lägen när allt går bra har företag mycket att vinna på att ta ett steg tillbaka och utvärdera sin strategi. Varför? Därför att marknadsföring handlar om mer än att rida på vågen av framgång. Det handlar om att skapa långsiktiga relationer, bygga relevans och säkerställa att varumärket förblir lika starkt imorgon som det är idag. Och även i tider av tillväxt kan man missa viktiga signaler från marknaden.
Så lyckas du med smarta mål
Att sätta mål kan låta enkelt, men det är ofta lättare sagt än gjort. Det gäller att välja ett mål som är nog högt, men samtidigt realistiskt. Vad som uppfyller detta kan vara svårt att veta, särskilt om det handlar om att sätta mål för helt nya marknadsaktiviteter. Då är det lätt att det blir baserat på rena gissningar. Så för att göra det enklare för dig bjussar vi i det här inlägget på sex konkreta steg för att sätta smarta mål.
Nyckelfaktorer för framgångsrika turnarounds
Förr eller senare stöter alla företag på utmaningar. När ett företag befinner sig i kris eller underpresterar mot potentialen finns det ofta tydliga tecken: minskad eller stillastående försäljning, förlorad marknadsandel, försämrad likviditet och ofta en obalanserad kostnadsstruktur. Konkurrenters siffror är bättre, anställdas engagemang sjunker och ledningen kan verka splittrad eller handlingsförlamad.