Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke

18 August, 2020

Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.

 

En kommunikationsstrategi finns till för att levandegöra ett varumärke och skapa en identitet som omvärlden känner igen. Den är ett verktyg för att klä varumärket med attribut som tillsammans skapar en identitet. Och på samma sätt som bilder, färg och form lägger grunden för utseendet, så förmedlar tonaliteten varumärkets röst och personlighet. Den styr hur varumärket ska uppfattas i olika situationer och skapar förutsättningar att bygga relationer med målgrupperna. Många framgångsrika företag har byggt stora delar av sin kommunikation på en stark tone-of-voice. Ett bra exempel på det är Oatly, som med sin kaxiga varumärkestonalitet har lyckats omvända mjölkfantaster till havrevänner och därigenom tagit marknadsandelar från mejeriindustrin.

Tala med bönder på bönders vis och med de lärda på latin

Precis som hos dig och mig förändras varumärkets tonalitet med sammanhanget. Rösten är densamma, men ordval och tonfall anpassas från en situation till en annan. Det är både målgruppen och kanalen som styr tonaliteten. Till exempel fungerar en personlig ton bättre i sociala medier än på webbplatsen. Det är också viktigt att använda samma språk som målgruppen när du kommunicerar. Hur pratar din målgrupp? Det är lika viktigt att undvika att skriva någon på näsan som att använda komplicerade facktermer när du talar med nybörjare. En annan vanlig miss är att överdriva i tonaliteten, exempelvis med slanguttryck eller emojis, vilket knappast ger önskat resultat.

Ta fram en tonalitetsmanual

Varumärkets tonalitet bidrar också till att göra kommunikationen konsekvent och enhetlig. För att hjälpa fler i organisationen att hitta rätt röst kan det vara smart att ta fram en tonalitetsmanual – en guide som beskriver hur varumärket låter. Tonalitetsmanualen samlar språkliga riktlinjer och ger exempel som gör det enkelt för medarbetaren att formulera sig. Till exempel så här:

Använd

Planerar du att bygga ut? Så här ansöker du om bygglov.

Undvik

Information om bygglovsansökan.

Anlita en copywriter

Det kan vara svårt att hitta rätt tonalitet på egen hand. Ofta har man en idé om hur man ska låta, men när det sedan är dags att formulera sig i skrift så blir det inte lika bra. Och hur använder man en annan röst än sin egen? En copywriter hjälper dig att hitta rätt tonalitet för att vässa din kommunikation, så att ditt varumärke får rösten som det förtjänar. Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att hitta rätt tonalitet
Maria Hoffstein
Client Director
+46 40 631 62 10
maria.hoffstein@navigator.se

Relaterade inlägg

4 enkla steg – så väcker du liv i ditt varumärkes syfte

14 Dec, 2021

De flesta företag har ett uttalat syfte men få arbetar med det på daglig basis. Vi har undersökt hur du gör för att väcka det till liv och verkligen integrera det i ditt varumärke.

Läs hela

Vilken personlighet har ditt varumärke?

23 Oct, 2020

Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta överseende med eventuella fel och brister.

Läs hela

Stärk ditt employer brand och rekrytera enklare med Teamtailor

8 May, 2023

Att ha ett starkt employer brand har blivit alltmer betydelsefullt. För många företag är ny kompetens en av de viktigaste faktorerna för fortsatt tillväxt och framgång. Med hjälp av den digitala rekryteringslösningen Teamtailor är det enklare än någonsin att både stärka sitt arbetsgivarevarumärke och attrahera nya medarbetare.

Läs hela