Håll varumärkesstrategin levande

8 February, 2024

En av grundpelarna i Navigators verksamhet är varumärkesstrategi. Att i nära samarbete med våra uppdragsgivare förstå och beskriva själen i ett företag, allt för att kunna förflytta varumärket i önskad riktning. Precis som med träning tar det tid och energi att bygga ett varumärke, och det är ett arbete som ständigt måste upprätthållas. Gör man inte det kan det gå väldigt fel.

 

Går snabbt att rasera ett varumärke

Ett av de mest berömda och träffande citaten på området kommer från finansmannen Warren Buffet:

“Det tar tjugo år att bygga ett anseende, men fem minuter att rasera det.”

Otacksamt, eller hur? Men det är ett faktum att smuts fastnar. Och det är ett faktum att människor lättare minns enstaka misstag än decennier av skötsamhet. Detta gäller inte minst gentemot företag, vars brister vi i allmänhet visar mindre förståelse för. Det finns oändliga möjligheter att sumpa även det finaste varumärke, som när kommunikationen går fel eller moralen havererar.

1. När kommunikationen går fel

Att titta på misslyckad kommunikation är lite grand som att se bloopers från en film. Man fattar att intentionerna var goda, men att det någonstans gick snett i tankearbetet. Hade bara hjärnorna bakom nedanstående exempel ställt sig frågan “är denna annons/text/bild i linje med vad varumärket ska stå för?” kunde de ha undvikit mycket huvudbry.

H&M

Ett annonshaveri från 2018 som gav H&M:s anseende och varumärke en rejäl törn. Efter rasismanklagelser tog många offentligt avstånd från H&M. Bland andra artisten The Weeknd meddelade sina 17 miljoner följare på X/Twitter att han i protest avslutade sin relation med klädföretaget.

Pepsi

Pepsis reklamfilm med Kendall Jenner har kallats värsta reklamen någonsin. I filmen, som utspelar sig mitt under Black Lives Matters-protesterna, skickas Kendall fram för att mäkla fred mellan poliser och demonstranter. Hur? Genom att bjuda poliserna på en Pepsi. Läskedryckföretaget fick därefter löpa gatlopp i media då de ansågs kapitalisera på kampen för ett rättvisare samhälle.

2. När moralen havererar

Hur misslyckad en reklamkampanj än blir kan varumärket ofta återhämta sig, även om det kostar. Trots allt, i folks ögon är det “bara” reklam. Mycket värre blir det när ett varumärke beter sig illa. Allra värst om detta sker medvetet, eller om man rentav luras för att tjäna pengar. För de flesta företag är detta beteende officiellt off-brand, men med en slumrande värdegrund, händer det trots allt. Igen och igen. Fler företag borde tänka: “är vårt beteende i linje med vad varumärket ska stå för?

Johnson & Johnson

År 2017 briserade skandalen kring Johnson & Johnsons babypuder. En granskning avslöjade att produkten innehöll det cancerframkallande ämnet asbest – och att företagets ledning visste om det. Efter många miljarder dollar i utbetalda skadestånd satte man 2021 sitt dotterbolag i konkurs. På köpet fick Johnson & Johnson ytterligare en skandal på halsen, nämligen den om att man då smet från sitt ansvar.

Scania

Lastbilstillverkaren Scania säger sig ha nolltolerans mot korruption. Därför blev det så klart besvärande när SVT:s Uppdrag Granskning avslöjade att företaget betalat ut mutor för att få lukrativa busskontrakt i Indien. Efter mediastormen valde Scania att stänga sin busstillverkning i Indien, vilket i runda slängar kostade aktieägarna en halv miljard. Hur mycket affären fortfarande belastar Scanias förtroendekonto är oklart.

Vikten av att vårda varumärket

Exemplen ovan visar på vikten av att hålla varumärket levande internt. I styrelse och ledning, på marknadsavdelningen, ja i alla delar av företaget. Att vara sann mot varumärket är A och O, för i slutänden får man det rykte man förtjänar.

En varumärkesstrategi får aldrig bli en skrivbordsprodukt, den måste implementeras i varje cell i organisationen. Alla medarbetare ska veta vad som gäller. Alltid. Och alla behöver regelbundet påminnas och uppdateras om värderingarna. Om rötterna. Om hur varumärket ska uppfattas. Som ett av de goda företagen, eller som giriga fifflare.

Warren Buffet har en poäng. Vårda varumärket omsorgsfullt, allt annat kan bli dyrt.

Vill du läsa fler blogginlägg som detta? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Mikael Jisander
Copywriter
+46 733 43 99 18
mikael.jisander@navigator.se
Hör av dig om du är intresserad av att få hjälp med din varumärkesstrategi.
Niclas Bergenblad
Creative Director and Partner
+46 733 43 99 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Hur mår ditt varumärke? Så gör du en brand audit.

4 Mar, 2025

Ett varumärke är mer än en logotyp eller en färgpalett – ett varumärke är summan av hur människor uppfattar ditt företag, vad ni står för och hur ni skiljer er från konkurrenterna. Men hur vet du om ditt varumärke faktiskt lever upp till sina löften och förblir relevant på marknaden? Här kommer ”brand audit” (varumärkesanalys) in i bilden. Att göra en brand audit är som att göra en hälsocheck på ditt varumärke: du får insikter om hur det mår, hur det presterar och vad som kan förbättras.

Läs hela

Vilken personlighet har ditt varumärke?

23 Oct, 2020

Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta överseende med eventuella fel och brister.

Läs hela

“Kultur käkar strategi till frukost”

21 Jan, 2025

Företagskultur har blivit ett av de mest diskuterade ämnena inom affärsvärlden, och med all rätt. Uttryck som “Kultur käkar strategi till frukost” myntat av ledarskapsgurun Peter Drucker, betonar att en stark företagskultur kan överträffa vilken strategi som helst. Men vad innebär detta egentligen, och varför anses företagskultur vara så avgörande för framgång?

Läs hela