Håll varumärkesstrategin levande
En av grundpelarna i Navigators verksamhet är varumärkesstrategi. Att i nära samarbete med våra uppdragsgivare förstå och beskriva själen i ett företag, allt för att kunna förflytta varumärket i önskad riktning. Precis som med träning tar det tid och energi att bygga ett varumärke, och det är ett arbete som ständigt måste upprätthållas. Gör man inte det kan det gå väldigt fel.
Går snabbt att rasera ett varumärke
Ett av de mest berömda och träffande citaten på området kommer från finansmannen Warren Buffet:
“Det tar tjugo år att bygga ett anseende, men fem minuter att rasera det.”
Otacksamt, eller hur? Men det är ett faktum att smuts fastnar. Och det är ett faktum att människor lättare minns enstaka misstag än decennier av skötsamhet. Detta gäller inte minst gentemot företag, vars brister vi i allmänhet visar mindre förståelse för. Det finns oändliga möjligheter att sumpa även det finaste varumärke, som när kommunikationen går fel eller moralen havererar.
1. När kommunikationen går fel
Att titta på misslyckad kommunikation är lite grand som att se bloopers från en film. Man fattar att intentionerna var goda, men att det någonstans gick snett i tankearbetet. Hade bara hjärnorna bakom nedanstående exempel ställt sig frågan “är denna annons/text/bild i linje med vad varumärket ska stå för?” kunde de ha undvikit mycket huvudbry.
H&M
Ett annonshaveri från 2018 som gav H&M:s anseende och varumärke en rejäl törn. Efter rasismanklagelser tog många offentligt avstånd från H&M. Bland andra artisten The Weeknd meddelade sina 17 miljoner följare på X/Twitter att han i protest avslutade sin relation med klädföretaget.
Pepsi
Pepsis reklamfilm med Kendall Jenner har kallats värsta reklamen någonsin. I filmen, som utspelar sig mitt under Black Lives Matters-protesterna, skickas Kendall fram för att mäkla fred mellan poliser och demonstranter. Hur? Genom att bjuda poliserna på en Pepsi. Läskedryckföretaget fick därefter löpa gatlopp i media då de ansågs kapitalisera på kampen för ett rättvisare samhälle.
2. När moralen havererar
Hur misslyckad en reklamkampanj än blir kan varumärket ofta återhämta sig, även om det kostar. Trots allt, i folks ögon är det “bara” reklam. Mycket värre blir det när ett varumärke beter sig illa. Allra värst om detta sker medvetet, eller om man rentav luras för att tjäna pengar. För de flesta företag är detta beteende officiellt off-brand, men med en slumrande värdegrund, händer det trots allt. Igen och igen. Fler företag borde tänka: “är vårt beteende i linje med vad varumärket ska stå för?”
Johnson & Johnson
År 2017 briserade skandalen kring Johnson & Johnsons babypuder. En granskning avslöjade att produkten innehöll det cancerframkallande ämnet asbest – och att företagets ledning visste om det. Efter många miljarder dollar i utbetalda skadestånd satte man 2021 sitt dotterbolag i konkurs. På köpet fick Johnson & Johnson ytterligare en skandal på halsen, nämligen den om att man då smet från sitt ansvar.
Scania
Lastbilstillverkaren Scania säger sig ha nolltolerans mot korruption. Därför blev det så klart besvärande när SVT:s Uppdrag Granskning avslöjade att företaget betalat ut mutor för att få lukrativa busskontrakt i Indien. Efter mediastormen valde Scania att stänga sin busstillverkning i Indien, vilket i runda slängar kostade aktieägarna en halv miljard. Hur mycket affären fortfarande belastar Scanias förtroendekonto är oklart.
Vikten av att vårda varumärket
Exemplen ovan visar på vikten av att hålla varumärket levande internt. I styrelse och ledning, på marknadsavdelningen, ja i alla delar av företaget. Att vara sann mot varumärket är A och O, för i slutänden får man det rykte man förtjänar.
En varumärkesstrategi får aldrig bli en skrivbordsprodukt, den måste implementeras i varje cell i organisationen. Alla medarbetare ska veta vad som gäller. Alltid. Och alla behöver regelbundet påminnas och uppdateras om värderingarna. Om rötterna. Om hur varumärket ska uppfattas. Som ett av de goda företagen, eller som giriga fifflare.
Warren Buffet har en poäng. Vårda varumärket omsorgsfullt, allt annat kan bli dyrt.
Relaterade inlägg
Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?
Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn överväger 75% av kandidaterna företagets rykte innan de söker en tjänst. Och i en rapport från Svenskt näringsliv uppger 7 av 10 svenska företag att de upplever det som allt svårare att rekrytera samt att kompetensbristen är största hindret för tillväxt. För att locka rätt kandidater – och få dem att stanna – kommer det därför att bli allt viktigare att jobba aktivt med sitt employer brand.
Must Win Battles, en strategiskt kraftfull metod för långsiktig tillväxt och framgång
I en alltmer konkurrensutsatt värld där företag ständigt strävar efter tillväxt och hållbar framgång, är det avgörande att ha en tydlig riktning och fokusera på de mest kritiska utmaningarna. En av de mest kraftfulla metoderna för att uppnå detta är konceptet ”Must Win Battles” (MWB). Det handlar om att identifiera och fokusera på ett fåtal avgörande strider, som om de vinns, kommer att ha en transformativ effekt på företagets framtid. Denna strategi har hjälpt många företag att fokusera sina resurser och energier på det som verkligen betyder något, vilket i sin tur skapar bestående tillväxt och konkurrensfördelar.
4 enkla steg – så väcker du liv i ditt varumärkes syfte
De flesta företag har ett uttalat syfte men få arbetar med det på daglig basis. Vi har undersökt hur du gör för att väcka det till liv och verkligen integrera det i ditt varumärke.