Fem tydliga trender inom B2B-kommunikation 2024
För den som vill nå ut och verkligen beröra med sina budskap gäller det att tänka ett varv extra. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och köra på med det som brukade fungera. Men världen förändras och ibland kan det vara en god idé att fundera över vad det får för konsekvenser för företagets kommunikation. Här lyfter vi några av de trender som just nu är tydliga inom B2B-kommunikation 2024.
Från repetitiva budskap till autentiska berättelser
Det är lätt att fastna i statiska budskap. Du vill gärna föra fram dina fördelar och tänker att ju tydligare du gör det, desto mer engagerar din kommunikation. Problemet är bara att det riskerar att bli ganska repetitivt. Precis som din hjärna kan sluta lyssna på ett konstant sorl i bakgrunden, slutar mottagaren att uppmärksamma vad du säger.
Därför går trenden inom B2B-kommunikation mot att i stället fokusera på autentiska berättelser. Genom att lyfta fram dina fördelar i en mänsklig kontext skapar du både igenkänning och engagemang. Det brukar kallas storytelling men handlar egentligen inte så mycket om story som att dramatisera en fördel på ett relaterbart sätt. Budskap i all ära, men det är lättare att komma ihåg en scen än ett replikskifte.
Från AI alienation till mänskliga känslor
Det pratas som bekant en hel del om AI och i marknadsföringssammanhang handlar det mycket om att kunna skapa personaliserad kommunikation. Allt från att ersätta kundservice med chatbottar och e-postmeddelanden som är skräddarsydda för mottagaren. Det här skapar givetvis stora möjligheter men har också en baksida. För i en värld där mer och mer automatiseras och robotiseras försvinner även känslan av genuinitet.
Precis som den ökande digitaliseringen har lett till en motreaktion där människor i allt högre utsträckning efterfrågar det taktila – trycksaken, det mänskliga mötet och den fysiska upplevelsen, är den mänskliga känslan alltjämt viktig. I framtiden, när allt fler interaktioner är automatgenererade, blir är den äkta upplevelsen viktigare än någonsin. Det talar för att en onlinebaserad kommunikation även i framtiden kommer att behöva kompletteras med mänskliga möten, mässnärvaro och fysiska event.
Från sifferlek till verklig identifikation
Siffror brukar ofta anses vara ett effektivt sätt att framhålla fördelar. Framför allt inom B2B kommunikation känns det alltid bra när man kan leda i bevis att något är 25% effektivare eller har en ROI på tre år. Samtidigt är siffror något som talar till den rationella delen i hjärnan, en del som sällan är inblandad i beslutsfattandet (även om vi gärna vill tro det). Att jonglera med siffror är därför inte nog.
Det är skälet till att trenden nu går mot att skapa verklig identifikation. Att hitta de individuella casen, berättelserna och argumenten som verkligen talar till mottagaren och dennes situation. Att skapa ett genuint band med målgruppen och visa på en förståelse för deras utmaningar och orosmoment.
Från mikroinfluerare till företagsambassadörer
Först pratades det mycket om influerare och Key Opinion Leaders. Företag betalade för att de skulle lyfta fram sina varumärken inför en stor följarskara. Sedan gick trenden mot mikroinfluerare, personer som var stora inom sin nisch även om de kanske inte hade hundratusentals följare. Men relationen var fortfarande affärsmässig.
Nu går trenden i stället mot att försöka dra nytta av de så kallade företagsambassadörerna. Det är personer som av egen fri vilja använder företagets produkter eller tjänster och därmed har en genuin relation till varumärket. I och med att relationen mellan dem och företaget inte är kommersiell skapar det en betydligt större trovärdighet. Dra nytta av dem genom att till exempel bjuda in dem till nyanseringar eller som deltagare i grupper för att utvärdera nya produkter redan på planeringsstadiet. Därmed ökar deras incitament att promota företagets produkter exempelvis i sociala media.
Från en storlek som passar alla till personalisering och förtroende
Att marknadsföra sig har länge inneburit breda, svepande reklamkampanjer som riktar sig till alla. Budskapen har varit relativt generiska och därmed svåra att göra relevanta för den enskilde individen. Sociala medier har på ett sätt skapat större möjligheter till diversifiering och segmentering, men det är fortfarande relativt trubbigt.
Trenden går därför mot en ökad personalisering för att kunna bygga förtroende på individnivå. Account Based Marketing via LinkedIn är ett sätt att arbeta, och som har varit populärt ett antal år nu, men oavsett metod så innebär det att företagen fokuserar mer på att identifiera, engagera och konvertera de mest värdefulla och relevanta företagskunderna. Det kan handla om realtidsuppdaterade webbplatser, segmenterade landningssidor, interaktionsbaserade nyhetsbrev och annonser som visar olika innehåll för olika konton och beslutsfattare, baserat på deras geografiska, demografiska och beteendemässiga data.