Humor – nyckeln till ett starkare varumärke

Av Klara Carlsson den 28 November, 2024

Efter en lång period präglad av pandemi, krig och ekonomisk osäkerhet, är människor nu mer än någonsin i behov av glädje och positiva upplevelser. Skratt, leenden och andra ljusglimtar i vardagen påverkar inte bara vårt humör, men också hur vi relaterar till företag och varumärken.

Mer glädje i vardagen

Idag söker sig människor alltmer till humorn, något glatt och lättsamt som får dem att glömma den dystra världen utanför. Men trots att det finns ett ökat behov av glädje i vardagen, visar en studie från Oracle (2022) att många företagsledare drar sig för att använda humor i sina kommunikationsstrategier. Studien visar att hela 95 % av företagen är rädda för att använda humor i sin interaktion med kunder. En rädsla som kan vara helt obefogad.

Humorns kraft i kommunikation

Humor är mer än bara ett sätt att få människor att skratta, det är ett kraftfullt verktyg som kan skapa starkare band mellan varumärken och kunder. I Oracles studie uppgav hela 88 % att de söker efter nya upplevelser som får dem att skratta och le. 80% uppgav också att de skulle återkomma till ett varumärke som använde humor, och 72 % sa att de skulle välja ett sådant varumärke framför ett som inte gör det.

Humor ökar lojaliteten

Att undvika humor i sin kommunikation och i stället satsa på tydliga, faktabaserade budskap är vanligt, och kan kännas som ett säkert kort. Men studien visar att detta förhållningssätt kan ha motsatt effekt, lojaliteten hos kunderna riskerar nämligen att minska om ett företag väljer bort humor. I studien uppgav 41 % att de skulle lämna ett varumärke om det inte fick dem att skratta eller le regelbundet.

Och det är inte bara lojaliteten som stärks av ett humoristiskt tilltal. De humoristiska budskapen kan också påverka kundernas köpbeteende. Enligt studien spenderar 63 % av kunderna mer pengar på ett varumärke som använder humor än på ett som inte gör det. Dessutom uppgav 91% att de föredrar varumärken som använder humor i sin kommunikation.

Våga vara rolig

Att från en dag till en annan kasta sig ut och presentera alla budskap med humor är såklart svårt, och det krävs både timing och mod för att lyckas med en humoristisk kampanj. Men i en tid där människor alltmer söker sig till glädje och premierar varumärken som erbjuder underhållande upplevelser, är det viktigare än någonsin att våga testa humor i sin kommunikation.

Börja småskaligt, kanske genom ett humoristiskt inlägg på sociala medier, och se hur budskapet tas emot. Att använda humor kräver både fingertoppskänsla och målgruppsinsikt, men när det väl lyckas kan det innebära stora vinster för ditt varumärke. Så vad väntar du på? Våga ta steget och skapa kommunikation som inte bara informerar – utan också underhåller.

3 företag att inspireras av:

Pressbyrån – Pressbyrån gillar att utmana och leka med det traditionella. Deras senaste kampanj för kanelbullensdag är ett starkt bevis på hur humor leder till uppmärksamhet.

McDonald’s – McDonald’s har länge varit kända för att använda humor för att nå ut med sitt budskap. Kampanjen #RaiseYourArches är bara ett exempel.

Lidl – Ingen kan väl ha missat Lidls humoristiska och träffsäkra innehåll på Instagram? Genom att ständigt hålla sig à jour med omvärlden hittar varumärket ständigt nya humoristiska sätt att nå ut.

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Klyschornas konung slår till igen

27 Sep, 2024

Det svenska alfabetet har 29 bokstäver. Svenska Akademiens Ordbok på 39 band innehåller över 500 000 ord. Exakt hur många svenska ord som är i omlopp vet ingen. Utöver dessa tillkommer hela tiden en massa nya ord för att beskriva en föränderlig värld. Det svenska språket är otroligt rikt och har allt som krävs för att klä en människas tankar i ord.

Läs hela

Tagline och payoff – vad är skillnaden och hur skapar du en som sticker ut?

18 Jun, 2025

I kommunikationsvärlden florerar en mängd olika begrepp som ofta används synonymt, trots att de har skilda ursprung och ibland har olika användningsområden. Den korta meningen som vanligtvis dyker upp tillsammans med ett företags logotyp, som Apples ”Think Different” eller Adidas ”Impossible is Nothing”, kallas ibland slogan, ibland tagline, och emellanåt pay-off eller devis. Men vad betyder egentligen dessa ord, och hur används de idag?

Läs hela

Vad är poängen med ett kreativt koncept?

14 Jul, 2022

Att bygga ett varumärke kräver en genomtänkt plattform och tydliga riktlinjer för vad kommunikationen ska förmedla. Men när människor i allmänhet pratar om reklam är det sällan det de menar. Det som syns och hörs är det kreativa konceptet, den yttersta konsekvensen av varumärkesplattformen och det som ska hjälpa företaget att tränga igenom bruset.

Läs hela