Vi vill passa på att önska alla våra kunder, samarbetspartners och andra vänner en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Vi håller jullov från 23 december och är tillbaka 7 januari. Inte alldeles oväntat blev en wearable årets julklapp 2014. Här kan du läsa lite mer om aktivitetsarmband och trenderna kring årets ”kommersiella” jul.
Aktivitetsarmband årets julklapp
HUI Research (Handelns Utredningsinsitut) utser varje år Årets Julklapp, i år för 27:e gången. 1988 var det bakmaskinen som tog hem priset och i år var det aktivitetsarmbandet. I sig utgör Årets Julklapp en intressant tidsresa i takt med teknikens framsteg och ekonomins utveckling.
Genomslag i år
Aktivitetsarmbandet har funnits en tid, men det är först i år som försäljningen tagit fart. Armbandet registrerar steg och kan kombinera rörelseaktivitet med data om puls och sömn. Informationen från armbandet överförs till dator eller mobil för att ge en överskådlig bild över genomförda aktiviteter eller sömn i nutid samt tendenser över längre tidsperioder.
Dela med sig av sin hälsa
Den fortsatt starka hälsotrenden gör allt fler konsumenter medvetna om sin egen hälsa och om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. En annan trend är att dela med sig av upplevelser och bilder i sociala medier. I aktivitetsarmbandet sammanförs dessa trender och det är därför en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra. Det gör aktivitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014.
Juryns motivering
Motiveringen till Årets Julklapp 2014 lyder ”Den fortsatta hälsotrenden gör allt fler konsumenter medvetna om sin egen hälsa och om sambandet mellan aktivitet och välbefinnande. En annan trend är att dela med sig av upplevelser och bilder i sociala medier. Aktivitetsarmband tar fasta på båda dessa trender och är en symbol för en hälsomedveten konsument som vill dela med sig av sina framgångar till andra.”
Om Årets Julklapp
För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
Produkten ska representera den tid vi lever i
Mer om jultrenderna >>
Här kan du läsa mer och ladda ned HUI Researchs julhandelsprognos med fakta om aktivitetsarmbandet. Du hittar även en lista över tidigare Årets Julklapp och försäljningsprognosen för årets julhandel med fokus på olika branscher.
Mer om wearables >>
I Navigators blogginlägg kan du läsa mer om wearables och vilka möjligheter dessa medför i vårt allt mer uppkopplade liv.
Denna sida använder cookies. Du accepterar detta genom att fortsätta använda webbplatsen.OkLäs mer