Häromveckan stod det klart vilka som tagit hem vinsten i vår årliga tävling Sveriges bästa branschblogg. Våra digitala strateger och copywriters, som alla har erfarenhet av vad som krävs för att lyckas med sin företagsblogg, granskade tio olika branscher och utsåg de bästa företagsbloggarna. Och idag har vi förmånen att få dela med oss av några av vinnarnas allra bästa tips på hur man gör bloggen till en riktigt framgångsrik och uppskattad kanal.
Vinnare i kategorin bygg och anläggning: NCC
Grattis Ingela Jerat, Head of Digital på NCC, ni skriver Sveriges Bästa branschblogg i kategorin bygg och anläggning! Vilka är dina bästa tips för att lyckas med sin företagsblogg?
Jag tror på två strategier:
1. Gräv där du står! Vi har så mycket spännande projekt och historier att berätta, det gäller bara att hitta det interna hjältarna och lyfta dem.
2. Koppla det du gör till aktuella händelser. Det händer så mycket i vår omvärld och vi försöker lyfter sådant som påverkar oss när vi är med och utformar staden vi lever i, det kan t.ex. handla om hållbarhet eller ny forskning kring framtidens kontor. NCC är bra på att använda bloggen i employer branding-syfte. Vad är det som gör bloggen till en så framgångsrik kanal?
Vi låter alla som skriver ha sin ton – det gör att bloggen känns ärlig. Våra trainees skriver inlägg varje vecka, medan andra medarbetare bloggar någon gång – det ger en bra mix. Vi hoppas att fler blir intresserade av byggbranschen. Läs NCC:s blogg
Vinnare i kategorin kök och bad: Ballingslöv
Grattis Martin Lundell och Ballingslöv, ni driver Sveriges bästa branschblogg i kategorin kök och bad! Vad är det som har gjort er blogg så framgångsrik tror du?
Vårt främsta mål med bloggen är att inspirera våra läsare. Det ska kännas som ett reportage i ett riktigt bra inredningsmagasin. I varje sålt kök eller badrum från Ballingslöv kan det finnas ett riktigt bra blogginlägg, så vi ser till att hålla kontakten med våra kunder. De flesta är stilmedvetna och då blir det en fjäder i hatten att få medverka i ett inredningsreportage. Och så försöker vi att alltid ligga i framkant rent trend- och funktionsmässigt. Ni har hittat en egen väg för att skapa ambassadörer genom att knyta till er flera stora influencers inom inredning och livsstil. Vilka tips har du till andra som vill använda influencers i sin företagsblogg?
Våra gästbloggare är alla experter på design, inredning eller matlagning. De har många följare i sina egna kanaler och är med och skapar våra stora trender. Vi har valt våra partners med omsorg och är måna om att låta vår blogg vara den främsta kanalen för samarbetet. På så vis har vi skapat en plattform för inspiration inom kök och badrum, som tack vare våra influencers har ett stort antal följare från våra viktigaste målgrupper. Läs Ballingslövs blogg
Vinnare i kategorin finans: Söderberg och Partners
Stort grattis Louise Hagsten, Ulrica Ihlis och hela bloggteamet på Söderberg och Partners till vinsten i Sveriges Bästa branschblogg! Vilka är era bästa tips för att lyckas med en företagsblogg?
Engagerade medarbetare som vill dela med sig av sin kunskap och sina insikter till våra kunder. Ni har en bra ton i era inlägg. Hur arbetar ni för att hitta rätt tonalitet för er målgrupp?
Vi vill att alla, oavsett förkunskaper och intresse inom finans, ska kunna finna det vi skriver intressant och informativt. För att hitta en inkluderande ton tänker vi aktivt på att utgå från våra olika målgrupper och se på våra texter med kundens ögon. Vi har också en personlig och familjär stämning hos oss som nog lyser igenom i det vi gör. Läs Söderberg och Partners blogg
Niclas Bergenblad
Vill du veta mer om Sveriges bästa branschblogg är du varmt välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director Digital and innovation strategy