TikTok – en guldgruva för B2B-företag
TikTok är den personliga video-plattformen som under de senaste åren tagit världen med storm. Men vad finns det för B2B-företag att hämta i en app fylld med dansade ungdomar, smarta lifehack och lustiga katter? Svaret är – väldigt mycket.
En av de största plattformarna
Under de senaste åren har TikTok varit plattformen på alls läppar. Från att ha varit ett smalt forum för dansande ungdomar, har den kinesiska appen nu blivit en av de allra största. Faktum är att TikTok är den snabbast växande sociala medieplattformen i världen och i början av 2022 var TikTok världens mest nedladdade app med över 3,5 miljarder nedladdningar.
Intuitiv algoritm
Men vad är det som gör TikTok så unikt och hur kan appen, efter fyra år på marknaden, fortfarande få tusentals nya användare varje dag?
Det som framför allt särskiljer TikTok från sina konkurrenter är algoritmen. Till skillnad från andra sociala medier är TikToks algoritm mycket mer personlig och intuitiv. Algoritmen anpassas och förbättras ständigt vilket gör att användarna får nytt och intressant innehåll varje gång de öppnar appen.
Den personliga algoritmen gör det också lättare för innehållet att gå viralt. Algoritmen favoriserar inte stora profiler eller välkända varumärken, utan alla användare har samma chans att nå ut. När en video publiceras på TikTok visas den först för liten publikgrupp, som sedan växer om den presterar bra. Denna cykel fortsätter i evighet vilket gör att även den minsta innehållsproducenten kan få miljontals visningar – bara över en natt.
Användandet ökar
Även om TikTok är populärt och har stor potential innebär det inte naturligt att det är en plattform för alla. Tidigare har TikTok främst varit populärt hos den yngre generationen (Gen Z). Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2022 använder hälften av alla 00-talister i Sverige appen dagligen och en ökning ses också hos äldre generationer. Enligt rapporten ökade användandet av TikTok hos 90-talisterna i Sverige från 21 procent till 24 procent under 2022.
När det kommer till företagens närvaro i appen har även den ökat. Främst är det B2C-företag som finns representerade men även antalet B2B-företag växer. ”Varför det?” Kanske du som marknadsförare på ett B2B-företag undrar. ”Vad finns det för ett B2B-företag att hämta på en plattform vars främsta syfte är att underhålla?” Svaret är – väldigt mycket.
Stor potential för B2B
Det viktigaste att komma ihåg är att oavsett om en person sysslar med B2C eller B2B i sitt arbete, har hen också fritid. Tid som spenderas scrollandes på olika sociala medier, där med stor sannolikhet även TikTok ingår. Även om en del av scrollandet görs utanför arbetstid finns personens profession med i bakhuvudet.
Att bli mött av en engagerade, inspirerande och rolig video från en potentiell leverantör eller kund, kommer att göra avtryck. Enligt en rapport från LinkedIn spelar känslor mer roll än vad vi tror när det kommer till B2B-marknadsföring, något som är väl värt att ta med sig in på TikTok.
Detta i kombination med TikToks slagkraftiga och generösa algoritm, gör att det finns en stor möjlighet för dig som B2B-företag att verkligen nå igenom bruset. TikTok för B2B-företag är fortfarande relativt outforskad mark och genom att etablera närvaro i appen tidigt, kan du bygga en relevant följarbas som kommer att växa med tiden.
Kom också ihåg att många 00-talister och 90-talister redan nu sitter på betydande positioner i viktiga bolag. Genom att tidigt fånga deras uppmärksamhet, krattar du manegen för framtida framgång.
Är ditt B2B-företag redo att starta med TikTok, men har svårt att veta hur ni ska komma gång?
Här hittar du 5 handfasta tips som hjälper dig att komma igång!
Relaterade inlägg
Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B
Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten tas årligen fram av Svenska Internetstiftelsen och presenterar aktuell statistik om svenska folkets digitala vanor och beteenden på internet. I undersökningen finns mycket intressant information att hämta, inte minst för dig som jobbar inom B2B. I detta inlägg tittar vi närmare på de allra mest intressanta insikterna.
Slow cooking i reklamverkstan ger bäst resultat
Inom kommunikation lever drömmen om den perfekta leveransen. Eller rättare sagt, en del verkar fortfarande tro att den är möjlig. Att kommunikationsbyrån kan leverera enligt den heliga treenigheten Snabbt, Bra och Billigt. Men som vi lärt oss är detta en omöjlighet, du kan bara få två av dessa parametrar samtidigt. En måste bort.
Fem tydliga trender inom B2B-kommunikation 2024
För den som vill nå ut och verkligen beröra med sina budskap gäller det att tänka ett varv extra. Det är lätt att hamna i gamla hjulspår och köra på med det som brukade fungera. Men världen förändras och ibland kan det vara en god idé att fundera över vad det får för konsekvenser för företagets kommunikation. Här lyfter vi några av de trender som just nu är tydliga inom B2B-kommunikation 2024.