Svenskarna och internet 2021 – insikter för B2B

22 November, 2021

Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2021. Rapporten tas årligen fram av Svenska Internetstiftelsen och presenterar aktuell statistik om svenska folkets digitala vanor och beteenden på internet. I undersökningen finns mycket intressant information att hämta, inte minst för dig som jobbar inom B2B. I detta inlägg tittar vi närmare på de allra mest intressanta insikterna.

Allt fler är uppkopplade

Precis som mycket annat i våra liv, har pandemin även påverkat vårt sätt att hantera internet och digital utrustning under 2021. Undersökningar visar att vi svenskar nu är ännu mer uppkopplade än tidigare och 95 % av befolkning använder internet. 9 av 10 använder dessutom internet dagligen. Det är främst via mobilen som internet nås, därefter följer dator och till sist surfplatta.

Hemmajobbande skapar förändrade vanor

Som följd av pandemin ökade hemmajobbandet 2021. Hälften av de yrkesverksamma har arbetat hemifrån och 90 % av dem, uppger av det vill fortsätta med det även efter pandemin, men i en begränsad form. Hemmajobbandet tvingade oss att kommunicera på andra sätt än tidigare. Här är Facebook Messenger är den överlägset mest populära kanalen för kommunikation och därefter följer Microsoft Teams och Zoom.

Kommunicerar oftare och mer

Vårt sätt att kommunicera har inte enbart förändrats inom arbetslivet utan även i vardagen. Under 2021 hade mer än var femte person dagliga videosamtal och gymnasielever var den gruppen som hade videosamtal oftast. Att chatta var populärt och 95 % av användarna chattade under senaste 12 månaderna, 3 av 4 gjorde dessutom det dagligen. 90-talisterna var de flitigaste chattarna, 100 % av dem uppgav de chattat någon gång under året. SMS var den chattkanal som användes mest, 3 av 4 användare uppgav att de sms:at under året.

Användandet av sociala medier ökar

Användandet av sociala medier är fortsatt högt och 95 % av internetanvändarna har använt sociala medier det senaste året. Även här det 90-talisterna som är det flitigaste användarna tätt följt av 00-talisterna. Youtube är den kanal som används mest totalt sätt, 81 % uppger att de har använt tjänsten minst en gång under året. Facebook är den kanal som används mest dagligen (54 %), följt av Instagram (46 %).

Olika målgrupper använder olika kanaler

Användandet av sociala medier ser olika ut för olika målgrupper. Tittar vi på de yngre åldrarna ser vi att Tiktok, Youtube och Snapchat dominerar medan de äldre åldrarna använder sig mer av Facebook och Instagram. 90-talisterna är den målgrupp som använde Facebook och Instagram allra mest. Undersöker vi LinkedIn ser vi att 4 av 10 personer har använt LinkedIn under det gångna året, var av de som arbetat hemifrån var de allra filtigaste användarna tillsammans med tjänstemän.

Digitala medier största källan till information

Medier är vår största källa för information och det främsta intaget sker via digitala medier. Playtjänster och strömmande videotjänster är mer populärt än traditionell tv hos användarna, 77 % uppger att de tittat på en digital tv-tjänst minst en gång de senaste 12 månaderna. Även dagstidningar läses i större utsträckning digitalt än i pappersform. 31 % läser dagligen en tidning digitalt, medan samma siffra i pappersform är 17 %. Podcast är populärt och 42 % uppger att de har lyssnat på podd minst en gång senaste året. Återigen är det 90-listerna som är de flitigaste användarna och 30 % av dem lyssnar på podd dagligen.

Insikter i kort drag

Som företag är det nu därför viktigare än någonsin att ha en stark digital närvaro samt kunskap om var målgruppen befinner sig. Under pandemin har vi vant oss vid att göra allt fler saker online och för att vara ett attraktivt bolag är det viktigt följa med i utvecklingen. Genom att erbjuda fler tjänster digitalt, attraheras en större målgrupp och tillgängligheten ökar.

Rapporten visar att sociala medier fortsatt är en viktig kanal för information och nyheter. Att ta åt sig information via video tycks vara en växande trend, en viktig insikt att bära med sig. Värt att komma ihåg är även att oron kring bedrägerier och personintrång på internet ökar. För att uppfattas som ett trovärdigt och seriöst bolag är det viktigt att alltid vara transparant i sin kommunikation och på tydligt sätt visa hur man behandlar konfidentiella data.

Lärdomar för B2B

När det kommer till B2B, finns det mycket i rapporten att ta lärdom från. När allt fler i målgruppen befinner sig online är det viktigt att skapa ett digitalt ekosystem där alla kanaler hänger ihop och leder trafik till din webbplats. Väl på webbplatsen är det avgörande med engagerade och trovärdigt innehåll som inspirerar och intresserar målgruppen att gå vidare och läsa mer. Genom att noggrant undersöka vad som fångar din målgrupps uppmärksamhet, kan du skapa innehåll som fastnar. Glöm heller inte bort tillgängligheten. En bra digital närvaro är en aktiv närvaro. Se till att regelbundet uppdatera dina kanaler och svara på inkommande frågor och kommentarer. På så sätt bygger du starka relationer som i sin tur leder till konvertering.

Om rapporten Svenskarna och internet 2021

Svenskarna och internet är en årligt återkommande rapport om digitala trender och interanvändande i Sverige. Avsändare är den oberoende organisationen Internetstiftelsen i Sverige (iiS), som även ansvarar för alla .se-domäner. Syftet med undersökningen är att ”bidra med fakta och insikter hur om användningen av internet i Sverige utvecklas”. Årets undersökning genomfördes mellan februari och mars i år. Läs mer på svenskarnaochinternet.se

Vill du veta mer om digital marknadsföring? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
0733439931
klara.carlsson@navigator.se

Relaterade inlägg

Kvalitet slår kvantitet inom content marketing

15 Apr, 2019

Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.

Läs hela

Lead Scoring for dummies

5 Apr, 2019

Många företag lägger sitt största fokus på att generera inkommande leads, både in till sajten och in till CRM-systemet. Men därefter tar det stopp för många. Vad ska man göra med alla leads och hur vet man vilka som är extra intressanta och som förflyttar sig framåt i köpprocessen. Svaret heter lead scoring och mer om det kan du läsa i detta blogginlägg. Lead scoring är lead genereringens partner in crime och en av de faktorer som avgör hur snabbt din satsning på lead generation betalar tillbaka sig. Det är en naturlig del av en inbound marketing-strategi och kräver en finjusterad plan för att funka bäst.

Läs hela

Konvertera mera! Så fungerar lead generation

6 May, 2019

Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.

Läs hela