Social listening – med örat mot marken

Av Ola Larsén den 30 January, 2025

Åsikterna om framtiden för X må vara höljda i dunkel, samtidigt som utmanaren Bluesky gnuggar händerna. Det enda vi kan vara säkra på är att internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet är i ständig förändring. Att som marknadschef eller som ansvarig för ett företags digitala kanaler hålla sig à jour med allt som händer och sker online kan vara utmanande. Än mer så om du dessutom förväntas hålla koll på vad alla dina konkurrenter gör och tycker och anpassa era strategier därefter.

83 % av all internettrafik sker idag på sociala medier och kanalernas betydelse för annonsering och marknadsföring ser ingen avmattning i närtid, detta oavsett om företaget verkar inom B2C eller B2B. 84% av köpbesluten inom B2B har kopplingar till eller är direkta resultat av marknadsföring via sociala medier. Mot slutet av 20-talet förväntas marknadsföringen på sociala medier nå hisnande 400 miljarder dollar på global nivå. De företag som inte arbetar aktivt med att förstå det digitala ekosystem som omger dem lär snart bli frånsprungna. Till syvende och sist handlar det om att vända perspektiv, och med risk för att slå in öppna dörrar handlar det om att skifta från ett inifrån- och ut perspektiv till ett omvärldsorienterat utifrån- och in perspektiv. Att lyfta blicken bortom skrivbordslampan där dina kollegor sitter med liknande tankar och idéer, och öppna upp för data-drivna insikter. Vilka frågor är det då man som marknadsförare behöver få svar på för att kunna forma en effektiv digital strategi?

  • Hur pratas det om er på marknaden – hur stort är ert ”share of voice”?
  • Vad sysslar era konkurrenter med?
  • Hur välkänt är ert varumärke?
  • Vilka är den trendande ämnena på marknaden – vad söker kunderna efter?
  • Hur uppfattar kunderna och användarna era produkter och tjänster?

Lika viktigt för B2B

Social lyssnande har länge varit en ”go-to” modell inom B2C, men B2B ligger idag inte långt efter. Företag likt IBM, Siemens, Intel, Novo Nordisk, Shell med flera andra internationella bolag använder alla ”social listening” som en viktig del i sitt marknadsarbete. Och siffrorna talar sitt tydliga språk – B2B företag som använder sig av social monitorering har 17 % högre kundnöjdhet än sina konkurrenter och visar i allmänhet upp en ROI kopplat till sina digitala kampanjer som är 25 % högre än snittet. Varför är det så?

Dessa företag är snabba på pucken och kan (ofta) i realtid agera på nya trender och diskussioner online, och även hantera negativ publicitet i ett mycket tidigare skede än konkurrenterna. B2B handlar också om långsiktighet oavsett om det handlar om själva köpprocessen eller att bygga långsiktiga och förtroende skapande relationer. För att åstadkomma detta behöver företaget förstå branschen olika strömningar, vad som är trendande områden att förhålla sig till eller att lyssna av kundomdömen och anpassa sina budskap och erbjudanden därefter. Detta är som ni kära marknadsförare säkert redan vet ofta en grandios uppgift, speciellt om företaget är aktivt på flera olika marknader och har en stor produktportfölj. Dessutom är det så att inom B2B pågår inte alltid konversationen bara i de gängse kanalerna utan man måste även övervaka diverse chatforum, branschmedia, rörliga medieplattformar (YouTube), bloggposter med mera. Lyckligtvis finns det idag plattformar som sköter den här övervakningen åt oss och samlar in den data vi så hett eftertraktar.

Men det tål att upprepas data är ”bara” data så länge den inte analyseras och bearbetas. Vad säger egentligen alla de dashboards som programmen spottar ur sig? Vilka slutsatser kan jag dra och vilka effekter får det på mina pågående digitala kampanjer eller andra aktiveringar vi har på gång, oavsett om det rör inbound / growth marketing- eller performance marketing-initiativ. Data behöver materialiseras för att komma till nytta. Social lyssnande ska hjälpa organisationen att skärpa er konkurrenskraft, nå era KPI:er och stötta era affärsmål till exempel genom att:

  • Skapa relevant innehåll mot era respektive målgrupper och som stöttar rådande sökbeteenden online.
  • Identifiera luckor eller outnyttjade potentialer i ert nuvarande produkt- och tjänsteutbud.
  • Se till så att ni som organisation alltid är i takt med tiden och kan svara upp mot förändringar på marknaden.
  • Förfina och optimera befintliga marknadsaktiveringar för att få bättre genomslag och i förlängningen bättre ROI.
  • Vara steget före era konkurrenter oavsett om det rör innovation, share of voice eller thought leadership.

Arbeta proaktivt

Att arbeta med socialt lyssnande oavsett om ni är verksamma inom B2C eller B2B handlar om att befinna sig i ett proaktivt tillstånd. Att förhålla sig till det föränderliga utan att tumma på kvalitet eller att enbart förlita sig på egna erfarenheter och generaliseringar om vad kunderna vill ha. Tillsammans bygger vi upp en skräddarsydd lösning som lyssnar av konversationerna på nätet, hittar nya segment och levererar in rekommendationer till hur marknadskommunikationen kan förbättras.

Social listening må vara på allas läppar men om du kan svara JA på något utav påståendena nedan så vill vi på Navigator gärna höra från dig:

  • Vara först på bollen kring nya trender inom er bransch och ta smarta beslut.
  • Hålla ditt varumärke relevant i en allt mera digitaliserad omvärld.
  • Ta del av vad kunderna ”verkligen” tycker och tänker snarare än att gissa sig till det.
  • Skydda ditt företag när ”larmet går” och bli bäst på kundsupport.

Navigators tjänster inom Social listening

Vi på Navigator erbjuder sedan en tid tillbaka tjänster inom Social listening, antingen vid ett tillfälle (State of the Nation) eller löpande över tid (Contiuous Monitoring).

Här kan du läsa mer om vad vi erbjuder. 

Hör av dig om du vill veta mer om social listening.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad näringslivet kan lära av idrottens strategier och datadrivna arbetssätt

23 Oct, 2024

Vi på Navigator älskar sport. Att titta, att utöva och att se vad positivt den gör för ungdomar och integration. Utöver det ser vi också sammanhang i vår arbetsvardag. Vid en första anblick kan sport och näringsliv verka vara två skilda världar. Men tittar vi närmare på dem, särskilt genom ishockeyns lins, blir det tydligt att båda fälten delar många gemensamma nämnare: strävan efter framgång, tydliga mål, roller och ansvarsfördelning, samt strategiska beslut som ständigt måste justeras.

Läs hela

Så fångar du journalisternas uppmärksamhet

10 Jun, 2024

För många som jobbar inom kommunikation och marknadsföring handlar en stor del av arbetet om att nå ut med sitt budskap till olika intressenter. Förutom kunder är journalister ofta några som förväntas fånga upp budskapet. Men var söker journalisterna information, och hur ska den förpackas för att skapa genomslag?

Läs hela

Vad är poängen med ett kreativt koncept?

14 Jul, 2022

Att bygga ett varumärke kräver en genomtänkt plattform och tydliga riktlinjer för vad kommunikationen ska förmedla. Men när människor i allmänhet pratar om reklam är det sällan det de menar. Det som syns och hörs är det kreativa konceptet, den yttersta konsekvensen av varumärkesplattformen och det som ska hjälpa företaget att tränga igenom bruset.

Läs hela