Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar
80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.
Omfattande undersökning
Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.
Kostsam obalans
I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.
Fyra framgångsfaktorer
De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.
1. Tro på varumärket
Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.
2. Ledarskap och entreprenörskap
En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.
3. Innovationskraft och mod
Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.
4. God företagskultur
En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.
Beställ rapporten
Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.
Relaterade inlägg
Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke
Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.
Nyckelfaktorer för framgångsrika turnarounds
Förr eller senare stöter alla företag på utmaningar. När ett företag befinner sig i kris eller underpresterar mot potentialen finns det ofta tydliga tecken: minskad eller stillastående försäljning, förlorad marknadsandel, försämrad likviditet och ofta en obalanserad kostnadsstruktur. Konkurrenters siffror är bättre, anställdas engagemang sjunker och ledningen kan verka splittrad eller handlingsförlamad.
Social listening – med örat mot marken
Åsikterna om framtiden för X må vara höljda i dunkel, samtidigt som utmanaren Bluesky gnuggar händerna. Det enda vi kan vara säkra på är att internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet är i ständig förändring. Att som marknadschef eller som ansvarig för ett företags digitala kanaler hålla sig à jour med allt som händer och sker online kan vara utmanande. Än mer så om du dessutom förväntas hålla koll på vad alla dina konkurrenter gör och tycker och anpassa era strategier därefter.