Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke
Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.
En kommunikationsstrategi finns till för att levandegöra ett varumärke och skapa en identitet som omvärlden känner igen. Den är ett verktyg för att klä varumärket med attribut som tillsammans skapar en identitet. Och på samma sätt som bilder, färg och form lägger grunden för utseendet, så förmedlar tonaliteten varumärkets röst och personlighet. Den styr hur varumärket ska uppfattas i olika situationer och skapar förutsättningar att bygga relationer med målgrupperna. Många framgångsrika företag har byggt stora delar av sin kommunikation på en stark tone-of-voice. Ett bra exempel på det är Oatly, som med sin kaxiga varumärkestonalitet har lyckats omvända mjölkfantaster till havrevänner och därigenom tagit marknadsandelar från mejeriindustrin.
Tala med bönder på bönders vis och med de lärda på latin
Precis som hos dig och mig förändras varumärkets tonalitet med sammanhanget. Rösten är densamma, men ordval och tonfall anpassas från en situation till en annan. Det är både målgruppen och kanalen som styr tonaliteten. Till exempel fungerar en personlig ton bättre i sociala medier än på webbplatsen. Det är också viktigt att använda samma språk som målgruppen när du kommunicerar. Hur pratar din målgrupp? Det är lika viktigt att undvika att skriva någon på näsan som att använda komplicerade facktermer när du talar med nybörjare. En annan vanlig miss är att överdriva i tonaliteten, exempelvis med slanguttryck eller emojis, vilket knappast ger önskat resultat.
Ta fram en tonalitetsmanual
Varumärkets tonalitet bidrar också till att göra kommunikationen konsekvent och enhetlig. För att hjälpa fler i organisationen att hitta rätt röst kan det vara smart att ta fram en tonalitetsmanual – en guide som beskriver hur varumärket låter. Tonalitetsmanualen samlar språkliga riktlinjer och ger exempel som gör det enkelt för medarbetaren att formulera sig. Till exempel så här:
Använd
Planerar du att bygga ut? Så här ansöker du om bygglov.
Undvik
Information om bygglovsansökan.
Anlita en copywriter
Det kan vara svårt att hitta rätt tonalitet på egen hand. Ofta har man en idé om hur man ska låta, men när det sedan är dags att formulera sig i skrift så blir det inte lika bra. Och hur använder man en annan röst än sin egen? En copywriter hjälper dig att hitta rätt tonalitet för att vässa din kommunikation, så att ditt varumärke får rösten som det förtjänar. Hör av dig till oss så berättar vi mer!
Relaterade inlägg
Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas
I vår snabbt föränderliga värld har det blivit både vanligt och viktigt att ständigt utmana sin affärsmodell för att antingen utnyttja eller motverka disruptiva krafter. Det finns många effektiva modeller att använda som stöd, modeller som hjälper dig att kartlägga drivkrafter och samtidigt utvärdera hur de olika delarna samverkar. En av de flitigast använda är Business Model Canvas. Här tänkte vi ge en bild av hur den fungerar och hur du bäst använder den.
Vad näringslivet kan lära av idrottens strategier och datadrivna arbetssätt
Vi på Navigator älskar sport. Att titta, att utöva och att se vad positivt den gör för ungdomar och integration. Utöver det ser vi också sammanhang i vår arbetsvardag. Vid en första anblick kan sport och näringsliv verka vara två skilda världar. Men tittar vi närmare på dem, särskilt genom ishockeyns lins, blir det tydligt att båda fälten delar många gemensamma nämnare: strävan efter framgång, tydliga mål, roller och ansvarsfördelning, samt strategiska beslut som ständigt måste justeras.
Vad är poängen med ett kreativt koncept?
Att bygga ett varumärke kräver en genomtänkt plattform och tydliga riktlinjer för vad kommunikationen ska förmedla. Men när människor i allmänhet pratar om reklam är det sällan det de menar. Det som syns och hörs är det kreativa konceptet, den yttersta konsekvensen av varumärkesplattformen och det som ska hjälpa företaget att tränga igenom bruset.