Den ultimata KPI-modellen

Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.
Fokusera på ett fåtal KPI:er
Att förstå hur du mäter framgång är avgörande för alla företag. Med rätt nyckelindikatorer (KPI:er) kan du analysera effektiviteten av dina aktiviteter och utvärdera dina prestationer mot uppsatta mål, oavsett om det handlar om att öka försäljningen, stärka kundnöjdheten eller påverka effektiviteten. Med rätt KPI:er ser du tydligt var du står och inom vilka områden du behöver fokusera dina insatser för att nå resultat … om du nu har rätt KPI:er det vill säga.
Det vanligaste misstaget som många gör är att du försöker mäta för mycket. Risken finns att du drunknar i data och det blir svårt att se om verksamheten utvecklas i rätt riktning. Fokusera på ett fåtal KPI:er som hjälper dig analysera hur väl dina marknadsföringsaktiviteter samverkar för att du ska nå dina övergripande affärsmål.
Flera faktorer spelar in
Vilka KPI:er ska man då välja? Vilken bransch du befinner dig inom, hur marknaden ser ut, hur konkurrenterna agerar och vilka egenskaper dina produkter och tjänster har, påverkar såklart vilka KPI:er du bör mäta. En viktig faktor som ofta förbises är marknadsmognad. Ju mognare din marknad är, desto viktigare blir det att mäta saker som TTL (trafik-till-lead-förhållande) och LTC (lead-till-kund-förhållande). På en mogen marknad blir tid en kostnad – ju längre tid det tar att konvertera, desto dyrare blir det. Oavsett vilket är det viktigt att kunna mäta hur dina marknadsföringsinsatser bidrar till företagets affärsmål över tid. Och det gör du lättast genom att utgå från en genomtänkt modell.
Den ultimata modellen
Modellen nedan ger dig insikter i hur väl din strategi fungerar och hur den bidrar till företagets övergripande affärsmål på ett samlat och överskådligt sätt.
I mitten av modellen finns ett huvudspår som består av varumärket samt webbplatsen. Parallellt med detta finns två ”spins” som stöttar huvudspåret. De kollektiva aktiviteterna leder sedan in i företagets affärsmål. Det är i den blå fyrkanten du mäter om dina marknadsföringsaktiviteter och mediainvesteringar har varit framgångsrika och skapar ROI. Som du ser innehåller webbplatsen även länkar till CRM-systemet som fungerar som företagets huvudsakliga plattform för leadgenerering genom olika MQL- och SQL-upplägg. Med utgångspunkt från den schematiska modellen blir det lättare att utvärdera vilka KPI:er som är relevanta för att mäta utvecklingen mot de övergripande affärsmålen.
Potentiella KPI:er
Nedan finns en karta över potentiella (inte alla) generiska KPI att mäta och rapportera om. Fundera över vilka som skulle vara relevanta för att mäta hur väl dina aktiviteter bidrar till affärsstrategin ur olika perspektiv.
Välj smart
När du sätter dina mål och KPI:er kan det vara bra att använda ett ramverk som ”SMART” så att det du väljer att mäta är specifikt, mätbart, uppnåeligt, relevant och tidsstyrt. Väv in dina marknadsinsikter, dina säljargument, affärsambitioner och nuvarande marknadsposition i mixen och ta fram mål och KPI:er som visar på verklig nytta.
Dina viktigaste insikter:
- Arbeta med dina KPI:er ur ett holistiskt perspektiv.
- Dina KPI:er är inte statiska – de förändras över tid och behöver uppdateras för att passa din nuvarande situation.
- Använd ett ramverk liknande ”SMART” för att besluta vad som ska mätas och varför.
- Välj en KPI-modell gör det enklare att definiera nödvändiga åtgärder och i förlängningen fatta smartare beslut.
Är du redan på god väg med dina KPI:er eller har du precis börjat? Vill du veta mer om hur vi använder modellen ovan i samarbete med våra kunder? Tveka inte att höra av dig.

Relaterade inlägg
Så påverkas kommunikation och marknadsföring av AI
Generativ Artificiell Intelligens (AI) är en spännande teknik som revolutionerar olika områden, inklusive kommunikation och marknadsföring. Genom att använda avancerade algoritmer och maskininlärning gör generativ AI det möjligt för datorer att skapa unikt innehåll som bilder, text och musik. Något som tidigare varit begränsat till mänsklig kreativitet.
I det här blogginlägget kommer vi att titta närmare på generativ AI. Vad är det, hur fungerar det, och framför allt, hur förändrar det landskapet för alla oss som jobbar med kommunikation och marknadsföring?
Behöver B2B-företag marknadsföra sig?
Dyrt. Svårt att mäta. Behöver prioritera annat. Invändningarna mot att investera i marknadsföring är tyvärr fortfarande många i en lång rad B2B-företag. Men är det egentligen dyrt eller är det dyrare att låta bli? Går det inte relativt lätt att mäta effekten i dagens digitala värld? Och finns det egentligen viktigare saker att prioritera än att investera i sin långsiktiga tillväxt? I det här blogginlägget tänkte vi ge dig som är ansvarig för kommunikationen och marknadsföringen i ett B2B-företag lite ny ammunition när du slåss för din budget.
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.