Därför behöver ditt varumärke ett syfte

30 November, 2021

För det mesta vi gör i livet behövs ett syfte. Ett mål, en väg och en tydlig riktning mot vart vi ska och vilka vi är. Företagsvärlden är inget undantag och ett välarbetat syfte kan vara avgörande för ett varumärkes framgång. Men vad innebär egentligen ett bra syfte och vilka egenskaper ingår?

Syfte ger meningsfullt liv

Idag lever vi våra i liv i ett rasande tempo och de flesta av oss spenderar majoriteten av vår vakna tid på jobbet. Vi lägger enormt med tid på organisationen vi tillhör och för att jobbet (och indirekt livet) ska kännas meningsfullt behöver vi ett tydligt syfte.

Ju fler yngre som kommer ut i arbetslivet, desto viktigare blir syftet. Att ha ett meningsfullt jobb och känna tillhörighet till en grupp, är två faktorer som är extra viktiga för millenniegenerationen (personer födda mellan 1980–1995). Historiskt har hög lön alltid varit en stark drivkraft men även det håller på att förändras. Idag uppger många att företagets värderingar kring bland att socialt ansvar och hållbarhet är minst lika viktigt som ett tjockt lönekuvert.

Förändrat konsumentbeteende

Detsamma gäller vid konsumtion av varor eller tjänster. 60 procent alla yngre konsumenter uppger att de är villiga att betala mer för en produkt om den kommer från ett socialt ansvarstagande företag. Att ha ett stark och meningsfullt syfte, stärker inte bara varumärket internt utan även externt.

Hitta företagets varför

Utifrån vad vi lärt oss i föregående stycken kan vi fastslå att ett välarbetat syfte ger många fördelar. Men vad är egentligen ett syfte? Enkelt sammanfattat är syftet företagets ”varför”. Som i sin tur innehåller en sammanslagning av frågor ”vilka är vi?” och ”vilket behov fyller vi i samhället?”

Det första frågan handlar hur organisationen är när den är som bäst, vilka är dess utmärkande styrkor? Den andra frågan handlar om organisationens avtryck på omvärlden. Om verksamheten skulle försvinna imorgon, vad hade världen gått miste om då?

Skapa ditt syfte utifrån fem egenskaper

För att göra det ännu tydligare går det även att identifiera fem egenskaper som behöver finnas med i ett bra syfte. För att syftet ska fungera bör organisationen kunna svara på följande frågor.

  • Närvaro: Är syftet tydligt och uppenbart? Är det enkelt att förklara för en utomstående?
  • Relevans: Är syftet inspirerande? Speglar det samhället runt omkring? Är det lika relevant idag som det är imorgon?
  • Enhetlighet: Kan syftet kopplas till företags rötter och historia? Är det en del av bolagets DNA på alla nivåer?
  • Trovärdighet: Lirar syftet ihop med företaget andra beslut? Lever företaget ut sitt syfte med passion?
  • Engagemang: Skapar syftet en starkare lojalitet hos medarbetare och kunder? Är människor mer engagerade i företaget tack vare dess syfte?

Kom igång!

Vi hoppas att du med hjälp av den här artikeln har fått en större förståelse för varför ditt företag behöver ha ett genomtänkt syfte och hur du skapar ett. Kanske är du redan på god väg att utveckla ett eller har en idé om var du ska börja. Om du behöver hjälp längs vägen är du mer än välkommen att kontakta oss. 

 

Vill du läsa fler inlägg som detta? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Klara Carlsson
Copywriter
+46 733 43 99 31
klara.carlsson@navigator.se
Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp att utveckla ditt varumärke!
Leif Lindau
Managing Partner
+46 733 43 99 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?

22 Feb, 2024

Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn överväger 75% av kandidaterna företagets rykte innan de söker en tjänst. Och i en rapport från Svenskt näringsliv uppger 7 av 10 svenska företag att de upplever det som allt svårare att rekrytera samt att kompetensbristen är största hindret för tillväxt. För att locka rätt kandidater – och få dem att stanna – kommer det därför att bli allt viktigare att jobba aktivt med sitt employer brand.

Läs hela

“Kultur käkar strategi till frukost”

21 Jan, 2025

Företagskultur har blivit ett av de mest diskuterade ämnena inom affärsvärlden, och med all rätt. Uttryck som “Kultur käkar strategi till frukost” myntat av ledarskapsgurun Peter Drucker, betonar att en stark företagskultur kan överträffa vilken strategi som helst. Men vad innebär detta egentligen, och varför anses företagskultur vara så avgörande för framgång?

Läs hela

Tio steg till rätt produktnamn och företagsnamn

29 Oct, 2019

Att utveckla ett nytt namn, oavsett om det gäller en produkt, tjänst, organisation, ett företag eller geografiskt område, är en process som bör få ta sin tid. Att lansera ett nytt namn är en stor investering och det är därför klokt att säkerställa en hög kvalitet i framtagningsprocessen. Genom att följa Navigators namnutvecklings-process kan du vara säker på att du ger ditt nya namn de allra bästa förutsättningar att bli en framgång.

Läs hela