2025 är det åter dags för fysiska upplevelser

11 September, 2024

Den digitala världen. Ibland älskar vi den. Ibland hatar vi den. Idag har vi nästan alla ett tudelat förhållande till livet online. Nätet har blivit ett lättillgängligt smörgårdsbord där allt är möjligt, dygnet runt, ett klick bort. Samtidigt kommer närvaron ofta med en dyrköpt kostnad – digital trötthet och frustration. Det är dags för en återgång till den mer fysiska upplevelsen.

Fyiska detaljhandeln utvecklas

I en tid som domineras av e-handel och digitala upplevelser ligger det nära till hands att anta att den fysiska detaljhandeln är på nedgång. Verkligheten är dock långt ifrån en annan. Den fysiska detaljhandeln fortsätter att blomstra, utvecklas och erbjuda unika fördelar och upplevelser som onlineköp helt enkelt inte kan replikera.

Kanske är det dags att som ansvarig för marknadsföringen återvända till sina rötter? År 2025 förväntas offline-upplevelser bli en central del av spelet. I ett försök att övervinna kundernas digitala trötthet och ständiga annonsflöden kommer marknadsförare och kreatörer att söka sig tillbaka till det mer påtagliga. Varumärken kommer att investera allt mer i att skapa offline-beröringspunkter som interagerar med kunderna på en personlig nivå. Fysiska upplevelser och evenemang kommer att spela en avgörande roll i denna strategi och hjälpa till att etablera djupare kopplingar och minnesvärda ögonblick.

Online möter offline i sömlös symbios

Du tänker kanske att detta kommer att göra din digitala marknadsföringsavdelning överflödig, men frukta inte eftersom bron mellan de två kallas O2O (online-to-offline) upplevelser. Genom att skapa effektiva O2O-aktiviteter online kommer digitala marknadsförare att skapa en konverteringstratt som slutar i en butikupplevelse. I AI:ns kölvatten har både kunder och byråer insett vikten av de mänskliga aspekterna i köpprocessen. Människor vill använda alla sina sinnen, och eftersom onlinekampanjer endast tilltalar utvalda delar, tillför det fysiska en annan dimension som resulterar i snabbare konvertering. Detta gäller särskilt för produkter som kräver en längre beslutsprocess innan köpet görs, t.ex. bilar, köksutrustning, försäkringar, hus och så vidare. Digitala strateger har i åratal försökt simulera det fysiska för att stimulera våra sinnen i sina annonser, men trots sina ansträngningar är det svårt att spegla känslan av läder eller ull på din hud, eller dofterna från en ny bilinteriör.

Fysiska ögonblick som överraskar

Från spännande evenemang och interaktiva produktdemonstrationer till personliga gåvor och enskilda interaktioner finns det en mängd strategier som kan få ditt varumärke att sticka ut i på en mättad marknad. Genom att förstå vikten av att engagera alla sinnen, leverera exceptionell kundservice och skapa ögonblick som överraskar och gläder, kan du bygga starka emotionella band till din publik. Och när du gör det, kommer lojalitet som ett brev på posten. Fysiska butiker kan skapa engagerande och sociala upplevelser som går utanför själva köpet. Återförsäljare kan designa fängslande butiksutformningar, inkorporera interaktiva displayer och arrangera evenemang för att aktivera kunder på flera nivåer. Detaljhandelsmiljöer offline kan förvandlas till sociala nav där kunder kan ansluta till andra, delta i workshops eller gå på produktdemonstrationer, vilket främjar en känsla av gemenskap och förbättrar den övergripande shoppingupplevelsen.

Traditionella försäljningskanaler utvecklas till upplevelsedestinationer där kunder interagerar med fysiska produkter på uppslukande sätt. Från interaktiva displayer och sensoriska element till live-demonstrationer som skapar minnesvärda upplevelser kring varumärket som i sin tur driver trafik och ökar kundengagemang och lojalitet.

Exempel

  1. Nike House of Innovation i New York integrerar digitala element med fysisk detaljhandel och erbjuder personliga shoppingupplevelser och exklusiva produkter.
  2. Samsung 837 i New York är inte bara en butik utan ett kulturellt nav där kunder kan interagera med den senaste tekniken.

Viktig slutsats

Framtiden för positiva kundresor ligger i den sömlösa integrationen av online- och offline-upplevelser, driven av innovativa teknologier och kundcentrerade strategier. Genom att omfamna förstärkt verklighet, virtuell verklighet, upplevelsebutikskoncept och omnikanalintegration kan företag skapa uppslukande, personliga och minnesvärda resor som driver engagemang och lojalitet. När marknadsföringslandskapet fortsätter att utvecklas kommer anpassningsförmåga och innovation att vara nyckeln till framgång i att möta kundernas ständigt föränderliga behov och preferenser. Och nyckeln till framgång kan mycket väl vara att återigen bli mer fysisk!

Vill du veta mer om hur du syr ihop kommunikationen on- och offline? Hör av dig.
Ola Larsén
Client Director
+46 733 43 99 15
ola.larsen@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad innebär phishing?

31 Jan, 2019

Phising, eller på svenska nätfiske, kallas den olagliga metod som används för att stjäla pengar genom att komma över känslig information på internet. Det kan göras på många olika sätt; exempelvis genom att installera skadliga program på din dator eller genom att övertyga dig om att du själv lämnar ut informationen i trygga händer. Ett typiskt phising-försök är oftast utformat som ett mejl som ser ut att komma från en bank, och kan då innehålla en uppmaning om att logga in snarast möjligt samt en länk till en falsk webbsida.

Läs hela

Nyckelfaktorer för framgångsrika turnarounds

26 Nov, 2024

Förr eller senare stöter alla företag på utmaningar. När ett företag befinner sig i kris eller underpresterar mot potentialen finns det ofta tydliga tecken: minskad eller stillastående försäljning, förlorad marknadsandel, försämrad likviditet och ofta en obalanserad kostnadsstruktur. Konkurrenters siffror är bättre, anställdas engagemang sjunker och ledningen kan verka splittrad eller handlingsförlamad.

Läs hela

Klyschornas konung slår till igen

27 Sep, 2024

Det svenska alfabetet har 29 bokstäver. Svenska Akademiens Ordbok på 39 band innehåller över 500 000 ord. Exakt hur många svenska ord som är i omlopp vet ingen. Utöver dessa tillkommer hela tiden en massa nya ord för att beskriva en föränderlig värld. Det svenska språket är otroligt rikt och har allt som krävs för att klä en människas tankar i ord.

Läs hela