10 tips – så skapar du en framgångsrik företagsblogg

25 January, 2022

Varje år utser vi på Navigator landets bästa företagsbloggar i vår årliga tävling Sveriges Bästa Branschblogg. Vinnarna återfinns alla i olika branscher men de har en sak gemensamt – de driver en framgångsrik företagsblogg som hjälper dem att bli kunskapsledare i sin bransch. Men hur skapar du egentligen en framgångsrik företagsblogg? Vi ger dig 10 värdefulla tips!

1. Hitta en tydlig nisch

För att din blogg ska sticka ut och locka läsare är det viktigt att den har en tydlig nisch, en distinkt inriktning som gör den unik. Vad är ditt företag experter inom? Vad skiljer er från era konkurrenter? Utgå från era expertområden och hitta en inriktning som känns intressant, unik och spännande.

2. Uppdatera innehållet regelbundet

Ingen väljer att återkomma till en blogg som aldrig uppdateras. För att du ska kunna skapa en framgångsrik blogg, är det viktigt att regelbundet uppdatera den med nya inlägg. En bra tumregel är att aldrig låta det gå mer än en månad mellan inläggen, men självklart får du gärna uppdatera den oftare än så.

3. Variera innehållet

För att hålla liv i en blogg och skapa ett intressant flöde är det viktigt att ha variation på inläggen. Även om din blogg har en tydlig nisch kan du ändå variera innehållet. Blanda korta, lättsamma inlägg med längre mer komplexa. Gör intervjureportage eller skriv konkreta instruktioner. Bara din fantasi sätter gränser.

4. Låt fler skribenter komma till tals

För att öka frekvensen på inläggen och få din blogg mer personlig, kan det vara smart att ha flera aktiva skribenter. Låt dina medarbetare turas om att skriva inlägg som rör deras expertområden. På så sätt blir bloggen en levande del av hela verksamheten.

5. Skriv med samma tonalitet

Även om inläggen i din blogg skrivs av flera olika skribenter är det viktigt att tonen i texten är densamma. Fundera kring ditt företags tone of voice och sammanställ en lista med do’s and don’ts. Till exempel; Använder vi slang eller fackspråk? Skriver vi du eller ni? Uttrycker vi oss personligt eller formellt?

6. SEO-anpassa innehållet

För att din blogg ska få mycket trafik och många läsare är det viktigt att den syns på Google. Genom att SEO-anpassa dina texter ökar du chansen att synas. Välj ett nyckelord till varje inlägg och försök få med det i både rubrik, ingress och mellanrubriker. Kom också ihåg att skapa en unik metabeskrivning till varje inlägg och ge dina bilder alt-texter.

7. Engagera med mediamix

Gör din blogg mer levande och intressant genom att addera olika typer av medieinnehåll i inläggen. Blanda stillbilder med rörligt material som filmer eller gifar. Var extra kreativ genom att spela in ljudklipp i form av podcasts eller samla användbar information i e-böcker som går att ladda ner.

8. Förenkla med filtrering

Allt eftersom inlägg publiceras fylls din blogg med mer och mer information. För att göra det lättare för besökarna att hitta bland inläggen, kan det vara en god idé att utrusta bloggen med en filtreringsfunktion. Tagga dina inlägg med relevanta taggar som besökarna sedan kan filtrera efter.

9. Dela inläggen i sociala medier

En framgångsrik blogg är en blogg med många läsare och för att få trafik till din blogg är det viktigt att branschen vet om att den existerar. Ta för vana att alltid dela dina blogginlägg i sociala medier, på så sätt marknadsför du din blogg och får förhoppningsvis fler läsare.

10. Ha kul och var generös

Känslor smittar och dina läsare kommer snabbt att känna av om innehållet i bloggen är skapat av lust eller tvång. Ha roligt när du bloggar och se bloggen som en plattform för inspiration och kreativitet. Här handlar det om att dela med sig av kunskap och var generös. Bjud på dig själv och ditt företag!

 Vill du får mer inspiration?

Ända sedan 2015 har vi på Navigator årligen utsett Sverige Bästa Branschblogg. Inspireras av vinnarna genom åren och få idéer till din egen företagsblogg. Här hittar du alla vinnarna:

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev!
Vill du ha hjälp med att utveckla din företagsblogg? Hör av dig!
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Bättre samarbete och fler nya kunder med SLA

5 Jun, 2019

Har du hört talas om Smarketing? Sammanslagningen av sales och marketing innebär att sälj- och marknadsavdelningen slutar arbeta i silos och istället samverkar. När teamen börjar prata samma språk och använda samma processer, system och siffror kan de tillsammans åstadkomma underverk.

Läs hela

Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet

23 Mar, 2019

Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?

Läs hela

B2B i sociala medier – kanaler att ha koll på 2022

14 Mar, 2022

Facebook, LinkedIn och Instagram är klassiska trotjänare när det kommer till B2B-kommunikation i sociala medier, men vad finns det för andra intressanta kanaler? Vi har undersökt uppstickarna som du borde titta närmare på 2022.

Läs hela