Vad krävs för en lyckad positionering?
Antalet produkter och varumärken på marknaden har fullkomligt exploderat de senaste åren. En tydlig och genomtänkt positionering är idag helt avgörande för att man ska hamna top-of-mind med sitt varumärke och sina produkter i medvetandet hos sina kunder och målgrupper.
Tydlig positionering
En normal person möts av mer än 3000 reklambudskap per dygn. För att reda ut tillvaron behöver hjärnan struktur, vi selekterar, väljer och väljer bort, vi sorterar och kategoriserar, vi jämför och parar ihop. Oftast gör vi det omedvetet och merparten av de intryck vi möts av filtreras bort. För att finnas kvar i medvetandet eller för att kunna lockas fram i medvetandet krävs att man är top-of-mind. Hjärnan har bara plats för ett antal varumärken inom varje kategori.
Definiera sin plats
Positioneringen är den process då ett företag definierar och erövrar eller försvarar en bestämd plats för företaget/varumärket/produkterna/tjänsterna i sina kunders medvetande. När ett företag väl valt position behöver all kommunikation bidra till att stärka den valda positionen. Att positioneringen är en viktig ingrediens i företagets varumärkes- och utvecklingsarbete visar inte minst de många ansatserna för att skapa en enhetlig definition.
Förflytta sin säljbara skillnad
I boken Varumärket som bärare pratar Frans Melin om att “Positionering syftar till att muta in en unik position i konsumentens medvetande. Distinkt positionering kännetecknas i allmänhet av att ha varit baserad på samma kärnvärde under lång tid”. Al Ries och Jack Trout säger i Positioning the battle for your mind “Att ockupera ett eget territorium för varumärket i huvudet på våra kunder”. Någon okänd har sagt att “Positionering är konsten att förflytta sin säljbara skillnad från styrelserummet till målgruppens hjärnor”.
Modell för statement
Ett positioneringsstatement bör skrivas i ett format så att den inkluderar en identifikation av marknaden, marknadens behov, kategorin, de fördelar som du kan erbjuda som varumärke och på vilket sätt du ska differentiera dig från dina konkurrenter. En modell kan vara: För (målgrupper) som (behov eller möjlighet), kan (vårt varumärke) leverera (nyckelfördelar) till skillnad från konkurrerande varumärken. Ett exempel som någorlunda följer modellen är Volvos positioneringsstatement:
”to upper income, other brand switcher car buyers, volvo is a differentiated brand of prestige automobiles that offers the benefit of safety as well as prestige. the communication for volvo should empazise safety and performance and mus mention prestige as an entry ticket to the category and will downplay its previous family-car oirentation in the interest of appealing to a broader range of users”
Långsiktigt, metodiskt arbete
Vi på Navigator har hjälpt många företag och varumärken att identifiera, förtydliga och stärka sin positionering på marknaden. Vi arbetar metodiskt och involverar gärna både marknads- och ledningsgrupp för att positionen ska bli en del av såväl strukturen som kulturen i företaget.
Relaterade inlägg
Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas
I vår snabbt föränderliga värld har det blivit både vanligt och viktigt att ständigt utmana sin affärsmodell för att antingen utnyttja eller motverka disruptiva krafter. Det finns många effektiva modeller att använda som stöd, modeller som hjälper dig att kartlägga drivkrafter och samtidigt utvärdera hur de olika delarna samverkar. En av de flitigast använda är Business Model Canvas. Här tänkte vi ge en bild av hur den fungerar och hur du bäst använder den.
Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?
Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn överväger 75% av kandidaterna företagets rykte innan de söker en tjänst. Och i en rapport från Svenskt näringsliv uppger 7 av 10 svenska företag att de upplever det som allt svårare att rekrytera samt att kompetensbristen är största hindret för tillväxt. För att locka rätt kandidater – och få dem att stanna – kommer det därför att bli allt viktigare att jobba aktivt med sitt employer brand.
Behöver B2B-företag marknadsföra sig?
Dyrt. Svårt att mäta. Behöver prioritera annat. Invändningarna mot att investera i marknadsföring är tyvärr fortfarande många i en lång rad B2B-företag. Men är det egentligen dyrt eller är det dyrare att låta bli? Går det inte relativt lätt att mäta effekten i dagens digitala värld? Och finns det egentligen viktigare saker att prioritera än att investera i sin långsiktiga tillväxt? I det här blogginlägget tänkte vi ge dig som är ansvarig för kommunikationen och marknadsföringen i ett B2B-företag lite ny ammunition när du slåss för din budget.