Vad innebär ESEF för din nästa årsredovisning?
Nu finns det en ny EU-anpassad regel om elektronisk rapportering för svenska börsnoterade bolag. Den innebär att alla års- och koncernredovisningar som inleds den 1 januari 2020 eller senare ska levereras i det nya standardiserade elektroniska formatet för finansiella rapporter som kallas för ESEF – European Singe Electronic Format. Istället för en PDF ska bolagen nu skicka in årsredovisningen i XHTML-format tillsammans med bolagets XBRL-taxonomi till Finansinspektionen. Låter det krångligt? Lugn, vi försöker reda ut begreppen.
Vad innebär ESEF?
Den nya formatet bygger på att viktiga delar av redovisningen ska märkas upp med XBRL-taggar (eXtensible Business Reporting Language) enligt en särskild taxonomi som bygger på IFRS. I dagsläget är det exempelvis resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys och förändringar i eget kapital som ska märkas upp. Längre fram kommer det även att bli obligatoriskt med uppmärkning av noterna. Och just nu omfattas inte halvårsrapporter och redovisning för juridisk person.
Vad är syftet med ESEF?
Ett viktigt syfte med att rapporten ska omvandlas till XHTML (Extensible HyperText Markup Language) är att det möjliggör maskinell inläsning. På så vis blir rapporten tillgänglig för fler. Det nya enhetliga rapporteringsformatet gör det också enklare för företag och koncerner att rapportera enligt samma standard så att investerare och andra intressenter lättare kan hitta, analysera och jämföra den finansiella informationen från bolag med emitterade, noterade värdepapper på den reglerade EU-marknaden.
Vilka tekniska lösningar finns?
Det finns olika typer av lösningar för taggning av räkenskaperna mot ESEF-taxonomin. En lösning är att skapa taggarna under framtagningsprocessen av själva årsredovisningen som det går att göra i CtrlPrint. Fördelen med det är att du ser versionshantering av taggarna och mycket av jobbet är gjort inför nästa år och fler språk. En annan lösning är att använda en programvara när årsredovisningen är klar som omvandlar redovisningen till XHTML. Exempel på lösning här som är väl beprövad, eftersom Danmark haft detta format som krav under flera år, är Parseport.
Vad behöver du göra?
Börja redan nu med att få koll på ESEF och mappa upp vilka taggar enligt taxonomin ni vill använda. Identifiera också om taxonomin behöver utökas där ni frångår standard. Se till att ni har rätt process och verktyg för att tagga upp varje post i varje tabell i årsredovisningen med en XBRL-tagg som motsvarar taxonomin, och i de fall där ni inte följer standard, upprätta en egen förklaring med hänvisning till närmaste redovisningsmässiga taggen i taxonomin. Kom ihåg att även taggarna kommer att behöva kontrolleras av revisorerna.
Hur kan processen se ut?
- FÖRSTÅ
Det här är ett nytt regelverk som kräver inläsning och förnyade kunskaper. Börja med att bekanta dig med taxonomin och XBRL så att du får koll på de ca 5000 taggar som finns och kan välja rätt utifrån IFRS och er process. - INVOLVERA
Sätt samman ett projektteam med tydlig ansvarsfördelning och utse en dedikerad ansvarig för ESEF. Se till att du har alla viktiga funktioner med i teamet såsom IR, IT, revisionsutskott, ekonomiavdelning mm. - INFORMERA
Informera alla berörda beslutsfattare och inte minst styrelsen om de nya kraven i god tid så att de har förståelse för det arbete som behöver genomföras och varför. - MAPPA
Gör en genomlysning av er nuvarande årsredovisning mot ESEF-taxonomin så att ni kan välja rätt taggar och se var redovisningen skiljer sig från standard. - SKAPA
Identifiera en partner eller programvara som kan stötta er i processen med att skapa taggarna och/eller omvandla rapporten till XHTML, antingen i samband med framtagningen av redovisningen eller när den är klar. - LEVERERA
Skicka in ett ”paket” med filer till Finansinspektionen bestående av årsredovisningen i XHTML-format tillsammans med bolagets XBRL-taxonomi. - Var kan du läsa mer om ESEF?
På Finansinspektionens hemsida kan du hitta mer och kontinuerligt uppdaterad information om vad som gäller.
Kan Navigator hjälpa dig?
Vi på Navigator har satt oss in i ESEF och har samarbete med bland annat CtrlPrint och Parseport så att du kan få ut din rapport i rätt format. Här kan du läsa mer om våra kunskaper kring årsredovisningar. Vill du se några av de årsredovisningar och hållbarhetsredovisningar som vi varit med och tagit fram de senaste åren hittar du exempel på årsredovisningar här. Hör av dig om du vill ha hjälp eller vill veta mer.
Relaterade inlägg
Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?
I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin första kampanj med fokus på träning och idrott under Ramadan – ”Från soluppgång till solnedgång”. I år tog de kampanjen ett steg vidare genom att även möjliggöra chatt med experter inom hälsa och träning, under fastemånaden. Detta initiativ är ett lysande exempel på representation som speglar mångfalden bland svenska konsumenter. Så, låt oss titta närmare på de olika delarna som krävs för att skapa inkluderande kommunikation.
Vad är viktigt i en årsredovisning?
Syftet med en årsredovisning är i grunden att förmedla en överskådlig och rättvisande bild av verksamhetens ställning och resultat. Men en årsredovisning kan vara långt mycket mer än bara en redogörelse för det gångna året. Om man håller sig inom ramarna finns det stora möjligheteter att göra redovisningen till en hörnsten i bolagets interna och externa imageskapande och varumärkes byggande kommunikation. Här beskriver vi vad en årsredovisning ska och bör innehålla för att fylla sitt syfte.
Dags att lyfta din årsredovisning till nästa nivå?
En årsredovisning idag är så mycket mer än bara siffror och ekonomi. För många bolag är det ett av de viktigaste verktygen för att beskriva resan framåt, syftet, visionen och kärnverksamheten för en allt bredare målgrupp. Vilket i sin tur ställer nya och tuffare krav på design, upplägg och lättillgänglighet.