Vad är Threads och behöver mitt företag ha ett konto?
I mitten av december lanserade Instagram Threads i Sverige och under julhelgen gick appen varm i mångas telefoner. Men hur fungerar den omtalade appen, och är det lönt att som företag registrera ett konto på Threads? Navigator förklarar.
Om du har någorlunda koll på teknikvärlden har du förmodligen hängt med i stormarna kring sociala medier-plattformen Twitter. Microbloggstjänsten, som sedan 2006 varit en stark plattform för åsikter och diskussioner, köptes under hösten 2022 upp av Teslagrundaren Elon Musk. Anledningen till köpet var, enligt Musk själv, att erbjuda en app helt utan begränsningar.
I samband med köpet bytte Musk namn på appen till X och tillät även tidigare bannade konton, som exempelvis Donald Trump, att släppas tillbaka in i flödet. Den nya policyn och bristen på innehållsmoderering gjorde att journalister, företag och andra seriösa aktörer sakta började lämna appen, och plattformen tappade alltmer fotfäste.
Mer nyfiken på stormarna kring Twitter? Läs vårt blogginlägg om ämnet här.
Därför skapades Threads
I samband med oroligheterna på Twitter skapades en lucka i marknaden, och flera bolag började titta på möjligheterna att starta nya liknande tjänster. En av dem var Meta, Mark Zuckerbergs miljardföretag som äger bland annat Facebook och Instagram, och i juli 2023 lanserade Meta sin egen variant av Twitter kallad Threads.
På grund av EU:s strikta regler kring bland annat dataintegritet dröjde det dock ända till december innan appen fick grönt ljus i Europa, och tisdagen den 14 december lanserades Threads i Sverige.
Hur fungerar Threads?
I mångt och mycket fungerar Threads på exakt samma sätt som sin föregångare Twitter. Appen går ut på att användarna publikt delar korta textinlägg (max 500 tecken). Förutom bokstäver kan inläggen även innehålla bilder, gifar, ljud, länkar och videos men det är framför allt text som står i centrum. Inläggen kan repostas, gillas och även kommenteras.
Inne i Threads finns precis som på Twitter två flöden: ett kallat ”För dig” och ett ”Följare”. På det sistnämnda hittar du enbart dina följare, och på det andra dyker konton och innehåll upp som algoritmen anser passar dig. Genom att gilla eller dölja inlägg kan du lära algoritmen vad du tycker om, vilket i efterhand skapar ett mer personligt och relevant flöde.
Hur skapar jag ett konto på Threads?
Du skaffar Threads genom att besöka threads.net eller genom att ladda ner appen till din telefon. Vid registrering blir du ombedd att logga in med ditt Instagramkonto, som är direkt länkat till Threads. Idagsläget går det inte att skaffa Threads utan Instagramkonto, så har du inte det är det första steget i processen.
Väl inloggad i Threads får du valet att automatiskt följa alla dina Instagramföljare. Ett smart drag för att snabbt få fart i appen och hitta personer som du redan känner. Allt eftersom dina Instagramföljare ansluter sig till appen växer din följarbas och deras konton läggs automatiskt till i din följarlista.
Hur är stämningen på Threads?
En dryg månad efter den svenska lanseringen börjar användarna på Threads bli fler och fler. Det finns inga aktuella siffror över antalet svenska användare, men när appen lanserades internationellt fick plattformen 50 miljoner användare på ett dygn.
Likt andra nytillkommande sociala medier har personer inom mediebranschen varit snabba på bollen, och just nu i appen hittas en hel del journalister, influencers och marknadsförare. Klimatet är, till skillnad från Twitter, mycket välkomnande och just nu tycks lite utav en smekmånadsperiod pågå inne på Threads. Hejaropen och de snälla kommentarerna är många, och än så länge verkar inga troll ha tagit sig in i appen.
Vilka företag är aktiva på Threads?
Vad det gäller svenska företag verkar många vara aningen försiktiga med sitt intåg i appen, men den senaste tiden har fler och fler företagskonton börjat dyka upp. Några som varit snabba på bollen sedan start är Lidl Sverige. I deras feed publiceras memes och andra inlägg med stor igenkänning. Lidl har sedan tidigare varit duktiga på att skapa innehåll i sociala medier, och Threads är inget undantag.
Borde mitt företag gå med?
Även om företagsnärvaron på Threads ännu inte är särskilt stor finns inga tydliga argument till varför ditt företag inte bör finnas i appen. Men precis som alla andra sociala medier kräver det sin tid, och väljer du att registrera ett konto bör du också avsätta tid för att hantera det. Ett konto utan innehåll ser aldrig bra ut.
Vad kan mitt företag publicera?
Threads är i mångt och mycket ett aktualitetsmedium där trender och nyheter avhandlas i en rasande fart. För att bli framgångsrik i appen är det viktigt att aktivt följa vad som sägs och publicera innehåll som relaterar till det. Threads är ett perfekt verktyg för att snabbt få koll på sin målgrupp och utforska vad de pratar om.
För att återigen ta Lidl som exempel var butikskedjan snabb med att plocka upp trenden kring ”ute-och-innelistor” som flitigt figurerade i sociala medier i början på januari. Resultatet blev ett kul och aktuellt inlägg som på ett subtilt sätt inkluderade Lidls erbjudande.
Inlägg av @lidlsveVisa på Threads
Är Threads mer än en fluga?
Om Threads är en plattform som är här för att stanna är omöjligt att sia om. Appen, som funnits i USA i drygt ett halvår, fortsätter att få nya användare, men data visar att tiden som spenderas i appen sakta dalar. Hur Threads framtid ser ut i Sverige återstår att se, men än så länge tycks tillströmningen av användare vara god.
Relaterade inlägg
Planera dina aktiviteter med en digital kanalkarta
Om hemsida, blogg och nyhetsflöde är ryggraden i ditt företags digitala kommunikation, är det de sociala kanalerna som hjälper dig att öka räckvidden. Detta medielandskap är i ständig förändring. Nya kanaler kommer till, gamla försvinner och de redan befintliga ändrar inriktning eller adderar nya funktioner. Med en digital kanalkarta kan du få en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter.
Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?
Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.
Så väljer du rätt MarTech för din verksamhet
Ni har säkert noterat begreppet MarTech på flera ställen i era digitala flöden och på nyhetssajter. Vid en första tolkning av ordet kanske ni började tänka på någon slags rymdteknik (Mars+teknologi)? Inte så konstigt, men inte helt korrekt. Så vad är MarTech egentligen och hur väljer du rätt lösning?