Sveriges Bästa Branschblogg 2021

4 February, 2021

Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.

 

Bästa branschblogg utsedd

En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).

Låt oss presentera årets vinnare!

Vinnare Rekrytering

WISE

Juryns motivering

Wise blogg tar inte bara hem segern i kategorin rekrytering, utan är också den solklart snyggaste bloggen i hela årets tävling. Här hittar både arbetsgivare och kandidater massvis av läsvärda och aktuella inlägg på teman som rekrytering, onboarding, kompetensförsörjning och employer branding. Dessutom finns det alltid mer spännande läsning i form av nedladdningsbart material. Nästan full pott – riktigt bra!

  • Tonalitet: 5
  • Design: 5
  • Funktionalitet: 5
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 24

Vinnare Samhälle

WSP

Juryns motivering

WSP är ett kunskapsintensivt företag som hjälper organisationer, företag och offentliga aktörer att utveckla framtidens samhälle. WSP genomför komplexa analyser, utredningar och rapporter som ibland kan vara svåra att förmedla till omvärlden på ett lättillgängligt sätt, trots att de är av allmänintresse. Genom bloggen har WSP hittat en utmärkt kanal att berätta mer om sina samhällsutvecklande projekt, dessutom i en lagom mix av rörligt material och text. Det är intressant, lärorikt och aktuellt –  precis så som en kunskapsförmedlande blogg ska vara!

  • Tonalitet: 5
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 22

Vinnare Bank & Finans

Avanza

Juryns motivering

Avanzas populära sparblogg vägleder, utbildar och inspirerar läsaren inom ekonomi och sparande. Avanza har gått i bräschen de senaste åren genom att ta ställning i samhällsfrågor, som att öka andelen kvinnliga sparare och att få fler att investera hållbart. Blogginläggen är välskrivna, med en härlig blandning av aktietips, sparstrategier och krönikor. Ett stort plus för kanalmixen med text, podcast och videomaterial. Här finns innehåll för alla som vill lära sig mer om privatekonomi!

  • Tonalitet: 5
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 5
  • SEO: 4
  • Totalt: 21

Vinnare Byggbranschen

Qvesarum

Juryns motivering

Det senaste året har vi tillbringat mycket tid hemma. Hemmet har återigen blivit vår bas och det är många som har tillbringat otaliga timmar med att snickra, måla och renovera. Därför tycker vi att det är självklart att tilldela buggmadsvårdsföretaget Qvesarum vinsten i kategorin byggbranschen. Qvesarums blogg fullkomligt flödar av inspiration. Från hemma hos-reportage och vackra orangerier till handslagna tegelgolv. Den som vill göra om i sitt hem utan att tappa bort den historiska charmen har mycket att hämta här.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 2
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 17

Vinnare Energi

Mölndal Energi

Juryns motivering

För andra året i rad tar Mölndal Energi hem segern i kategorin energi. Den välskrivna bloggen bjuder på smarta tips och goda råd inom el- och energifrågor, alltsammans skrivet med en kunnig och förtroendeingivande ton. Mölndal Energi har tagit fasta på bloggens många möjligheter och med varje inlägg följer tips på andra relevanta blogginlägg och nedladdningsbara checklistor och guider.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 4
  • Totalt: 20

Vinnare Försäkring

Trygg Hansa

Juryns motivering

Trygg Hansa skriver hela fyra bloggar, var och en med ett utvalt tema: familjen, hemmet, bilen och firman. Här finns svar på de flesta frågor man som konsument eller företag kan ha gällande sina försäkringar och hur man kan förebygga skada. Det är lättillgängligt, lärorikt och tankeväckande.  Pluspoäng för riktigt bra SEO-resultat!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 5
  • Totalt: 19

Vinnare Juridik

Delphi

Juryns motivering

Advokatbyrån Delphi försvarar vinsten från förra året genom att fortsätta på inslaget spår. I tech-bloggen delar byråns jurister med sig av juridiska nyheter och diskuterar det senaste från teknikvärlden. Temaområdena är bland annat AI, blockchain, kryptovalutor och FinTech. En lärorik blogg med tydlig avsändare – tonaliteten är trots allt både saklig och tydlig, precis som juridiken ska vara!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 3
  • SEO: 2
  • Totalt: 15

Vinnare Transport

Transporteca

Juryns motivering

Transporteca skriver intressanta och vägledande blogginlägg om transportindustrin och vad man ska tänka på som företag eller privatperson när man vill transportera gods. Här finns alltid tips på mer läsning och tydliga call-to-actions som leder användaren vidare på siten. Pluspoäng för rörligt material i flera av snabbguiderna!

  • Tonalitet: 3
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 3
  • Innehåll: 4
  • SEO: 4
  • Totalt: 18

Vinnare IT

Knowit

Juryns motivering

Knowit bloggar om en mängd olika ämnen inom IT, som cybersäkerhet, business intelligence, innovation och systemutveckling, transformation och förändringsledning. Det är en välskriven blogg där företagets anställda bjuder på kunskap och insikter om sina specialområden. Tonaliteten är ödmjuk, hjälpsam och förtroendeingivande. Vårt enda önskemål är att designen ska få lite mer kärlek, för att lyfta innehållet ännu mer!

  • Tonalitet: 4
  • Design: 3
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 3
  • Totalt: 18

Vinnare Revision

PWC

Juryns motivering

PWC försvarar titeln som Sveriges Bästa Branschblogg i kategorin revision. Det är en snygg och välskriven blogg för dig som driver företag och vill få bättre koll på allt från skatter och regelverk till affärsutveckling. Bloggen är en utmärkt kanal för att kommunicera PWCs arbete och expertis till en större publik. Med tydliga call-to-actions och tips blir det enkelt för läsaren att hitta mer intressant information i form av andra blogginlägg och webinarier.

  • Tonalitet: 4
  • Design: 4
  • Funktionalitet: 4
  • Innehåll: 4
  • SEO: 4
  • Totalt: 20

Dela kunskap och hitta leads med en företagsblogg

En företagsblogg är en bra kommunikationskanal för dig som vill bli thought leader i din bransch. Den hjälper dig också att attrahera besökare och leads om du använder den på rätt sätt. Vi har satt ihop en smart liten guide med våra bästa tips och tricks som du enkelt kan skriva ut och sätta upp på anslagstavlan. Du får tips på:

  • Hur du kommer igång
  • Vad du ska tänka på
  • Hur du bör optimera inläggen
  • Hur du delar och sprider
  • Hur du mäter trafik och konverteringar

Snabbguide inbound marketing

Vill du veta mer om Sveriges Bästa Branschblogg är du välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 733 43 99 22
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Slow cooking i reklamverkstan ger bäst resultat

27 Aug, 2024

Inom kommunikation lever drömmen om den perfekta leveransen. Eller rättare sagt, en del verkar fortfarande tro att den är möjlig. Att kommunikationsbyrån kan leverera enligt den heliga treenigheten Snabbt, Bra och Billigt. Men som vi lärt oss är detta en omöjlighet, du kan bara få två av dessa parametrar samtidigt. En måste bort.

Läs hela

Personlighet hårdvaluta i en framtid med AI

24 Jan, 2025

Artificiell Intelligens är på allas läppar och det går knappt en dag utan att vi får höra om nya landvinningar, eller bakslag, för tekniken. Nyligen är det många som både förvånats och upprörts av Metas initiativ att lansera AI-konton på sina plattformar. Konton som ser ut och agerar som riktiga personer, men som bara är digitala spöken.

Läs hela

Lyft texten från skiss till polerad pärla

13 Feb, 2025

Att skriva en text kan vara enkelt… men också väldigt svårt. Ibland kan man få kämpa med formuleringarna även i ett enkelt mail, eller till ett inlägg på sociala media. Mer komplexa texter, som en artikel, en rapport eller rentav en bok kan ta lång tid i anspråk. Tänk så skönt när du äntligen har satt sista punkten. Nu är texten färdig, redo att publiceras.

Fel. Det är nu det verkliga arbetet börjar.

Läs hela