Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar

15 September, 2020

80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.

 

Omfattande undersökning

Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.

Kostsam obalans

I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.

Fyra framgångsfaktorer

De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.

1. Tro på varumärket

Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.

2. Ledarskap och entreprenörskap

En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.

3. Innovationskraft och mod

Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.

4. God företagskultur

En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.

Beställ rapporten

Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.

 

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Navigators AI-skola: Vi testar Rytr

2 Nov, 2023

Har du funderat på att testa AI men har svårt att veta var du ska börja? Ta det lugnt, i vår AI-skola undersöker och utvärderar vi branschens ledande AI-verktyg. I dagens artikel testar vi programmet Rytr, som låter dig skapa kreativa texter på nolltid.

Läs hela

“Kultur käkar strategi till frukost”

21 Jan, 2025

Företagskultur har blivit ett av de mest diskuterade ämnena inom affärsvärlden, och med all rätt. Uttryck som “Kultur käkar strategi till frukost” myntat av ledarskapsgurun Peter Drucker, betonar att en stark företagskultur kan överträffa vilken strategi som helst. Men vad innebär detta egentligen, och varför anses företagskultur vara så avgörande för framgång?

Läs hela

2025 är det åter dags för fysiska upplevelser

11 Sep, 2024

Den digitala världen. Ibland älskar vi den. Ibland hatar vi den. Idag har vi nästan alla ett tudelat förhållande till livet online. Nätet har blivit ett lättillgängligt smörgårdsbord där allt är möjligt, dygnet runt, ett klick bort. Samtidigt kommer närvaron ofta med en dyrköpt kostnad – digital trötthet och frustration. Det är dags för en återgång till den mer fysiska upplevelsen.

Läs hela