Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar

15 September, 2020

80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.

 

Omfattande undersökning

Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.

Kostsam obalans

I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.

Fyra framgångsfaktorer

De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.

1. Tro på varumärket

Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.

2. Ledarskap och entreprenörskap

En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.

3. Innovationskraft och mod

Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.

4. God företagskultur

En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.

Beställ rapporten

Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.

 

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas

30 Nov, 2020

I vår snabbt föränderliga värld har det blivit både vanligt och viktigt att ständigt utmana sin affärsmodell för att antingen utnyttja eller motverka disruptiva krafter. Det finns många effektiva modeller att använda som stöd, modeller som hjälper dig att kartlägga drivkrafter och samtidigt utvärdera hur de olika delarna samverkar. En av de flitigast använda är Business Model Canvas. Här tänkte vi ge en bild av hur den fungerar och hur du bäst använder den.

Läs hela

Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin

16 Oct, 2020

Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter dig ta mer betalt för dina produkter eller tjänster, och får dina kunder att känna en lojalitet utöver det vanliga till ditt varumärke. Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst eller marknadsledande, utan om att ladda varumärket med värden och egenskaper som gör att det upplevs olikt konkurrenterna. En relevant (och unik!) position hjälper dig helt enkelt att växa och ta marknadsandelar.

Läs hela

LinkedIn som tillväxtmotor – så bygger du en framgångsrik närvaro

4 Apr, 2025

LinkedIn har på senare år utvecklats från en renodlad nätverksplattform till en kraftfull kanal för B2B-marknadsföring, employer branding och leadsgenerering. Med över 1 miljard användare globalt är LinkedIn en plattform där företag kan bygga varumärke, attrahera nya kunder och skapa affärsmöjligheter. Men hur maximerar man sin närvaro på LinkedIn? I detta inlägg går vi igenom steg för steg hur du kan arbeta med din företagsprofil, personliga profil, organiskt innehåll, annonsering och social selling.

Läs hela