Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar
80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.
Omfattande undersökning
Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.
Kostsam obalans
I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.
Fyra framgångsfaktorer
De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.
1. Tro på varumärket
Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.
2. Ledarskap och entreprenörskap
En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.
3. Innovationskraft och mod
Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.
4. God företagskultur
En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.
Beställ rapporten
Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.
Relaterade inlägg
Vad näringslivet kan lära av idrottens strategier och datadrivna arbetssätt
Vi på Navigator älskar sport. Att titta, att utöva och att se vad positivt den gör för ungdomar och integration. Utöver det ser vi också sammanhang i vår arbetsvardag. Vid en första anblick kan sport och näringsliv verka vara två skilda världar. Men tittar vi närmare på dem, särskilt genom ishockeyns lins, blir det tydligt att båda fälten delar många gemensamma nämnare: strävan efter framgång, tydliga mål, roller och ansvarsfördelning, samt strategiska beslut som ständigt måste justeras.
Vad kan ett bi lära oss om nytänkande?
En viktig beståndsdel i kreativitet är nytänkande. Att inte följa flocken utan att både våga och kunna gå sin egen väg. Det är lätt att tro att det skulle vara ett genuint mänskligt beteende. Men faktum är att vi inte är ensamma om detta. Du behöver bara gå till närmaste bikupa för att se hur naturen har inympat kreativt tänkande även i insekter. Och, precis som för ett företag, handlar det om långsiktig överlevnad.
Spretig kommunikation – hur en tydlig strategi skapar fokus och stärker varumärket
Ibland hör man att ett företags kommunikation känns “spretig”. Kanske har du själv lagt märke till det i ett företags marknadsföring eller till och med i den egna organisationens sätt att kommunicera. Vad innebär det egentligen, och varför är det viktigt att hålla samman kommunikationen? Här kommer några reflektioner kring vad som kan orsaka spretighet och varför det är så värdefullt att arbeta för en mer enhetlig och strategisk kommunikation. Förhoppningen är att du ska känna igen några av tankarna och få inspiration att ställa frågor om hur just din verksamhet arbetar med dessa frågor.