Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar

15 September, 2020

80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.

 

Omfattande undersökning

Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.

Kostsam obalans

I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.

Fyra framgångsfaktorer

De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.

1. Tro på varumärket

Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.

2. Ledarskap och entreprenörskap

En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.

3. Innovationskraft och mod

Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.

4. God företagskultur

En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.

Beställ rapporten

Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.

 

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Så funkar AI och så kan du kan nyttja det som marknadsförare

11 Apr, 2023

Om du inte har bott under en sten de senaste månaderna har du säkert hört talas om Chat GPT. Den AI-baserade chatboten som kan ge dig allt från middagsrecept till fullskaliga faktatexter och Excelformler. Men hur kan du som marknadsförare utnyttja tekniken som just nu är på allas läppar? Vi har undersökt saken.

Läs hela

Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke

18 Aug, 2020

Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.

Läs hela

Strikta regler och dolda fallgropar: Utmaningarna med läkemedelsmarknadsföring i Sverige och Norden

24 Mar, 2025

Marknadsföring och kommunikation av läkemedel i Sverige och Norden är strikt reglerat för att säkerställa att informationen är saklig, balanserad och inte vilseledande. Detta regelverk syftar till att skydda både hälso- och sjukvårdspersonal samt allmänheten från potentiellt skadlig eller missvisande information. I Sverige spelar Läkemedelsindustriföreningen (Lif) en central roll genom att tillhandahålla och övervaka efterlevnaden av Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Här har vi summerat några av de viktigaste riktlinjerna.

Läs hela