Planera dina aktiviteter med en digital kanalkarta
Om hemsida, blogg och nyhetsflöde är ryggraden i ditt företags digitala kommunikation, är det de sociala kanalerna som hjälper dig att öka räckvidden. Detta medielandskap är i ständig förändring. Nya kanaler kommer till, gamla försvinner och de redan befintliga ändrar inriktning eller adderar nya funktioner. Med en digital kanalkarta kan du få en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper. En genomtänkt kanalkarta underlättar arbetet och ger dig en smidig överblick över de kanaler ni använder.
Var finns målgrupperna?
När du ska skapa en kanalkarta är det bra att utgå från en bruttolista med de tänkbara kanalval som finns. Lista de sociala medier som finns och tänk över vilka andra kanaler kunderna kan tänkas använda. I vissa branscher är forum och branschtidningar viktiga kanaler, i andra är det snarare specifika influencers eller bloggar som gäller.
När bruttolistan är färdig behöver du analysera var och en av kanalerna, baserat på bland annat följande frågor:
- Var finns dina målgrupper?
- Var finns dina konkurrenter?
- Finns det en outnyttjad potential?
- Hur många kanaler orkar ni underhålla?
- Finns det geografiska skillnader att ta hänsyn till?
Prioritera de viktigaste kanalerna
För att dra nytta av digitala kanaler är det viktigt att leverera kvalitet framför kvantitet. Att vara relevant. Risken är annars att folk tröttnar och väljer att sluta följa eller interagera med dig. Hellre göra ett par tre kanaler riktigt bra, fylla dem med innehåll av hög kvalitet och ha resurserna att interagera med din publik. Till syvende och sist är det äkta engagemang som kommer att skapa värde och konverteringar. När du har analyserat vilka kanaler som är viktigast för dina målgrupper kan du börja stryka i listan. Ta bort de kanaler som inte är prioriterade, så blir det lättare att fokusera på de relevanta kanalerna, och du kan lägga resurserna där de gör mest nytta.
Planera dina digitala flöden
När du har en nettolista med utvalda kanaler är det dags att rita upp kanalkartan. Här ska alla aktuella kanaler placeras in, och du ska också visa hur alla flöden hänger samman. Till exempel kan ett nyhetsinlägg i pressrummet även publiceras på LinkedIn, eller ett blogginlägg på Facebook. Eller kanske tvärt om, där annonser på Instagram ska leda in till sajten istället. Genom att återanvända innehåll i flera kanaler får du bäst effekt av dina insatser. Slutligen, tänk på att kanalkartan är ett levande dokument. De olika kanalernas relevans kan ändras, därför behöver du regelbundet utvärdera, eventuellt prioritera om, och sedan uppdatera kanalkartan. Det är din nyckel till att planera och använda de digitala kanalerna optimalt.
Relaterade inlägg
Generation Z – så attraherar du framtidens ledare
De är uppvuxna med smartphones, är konstant uppkopplade och har låg tilltro till samhället. Generation Z är den ständigt omtalade generationen som om några år kommer att dominera våra styrelserum och ledningsgrupper. Men vad driver den unga generationen, och vad behöver du veta för att redan nu attrahera dem till ditt företag?
Går du på SEO-myterna som kan skada din ranking?
Sökmotoroptimering (SEO) är långt ifrån en “set it and forget it”-strategi. Google och andra sökmotorer uppdaterar löpande sina algoritmer och som webbplatsägare eller marknadsförare gäller det att hänga med för att ens innehåll ska fortsätta vara relevant. Men seglivade myter kan göra det svårt att veta vad som egentligen gäller? I det här inlägget agerar vi MythBusters och granskar 7 av de vanligaste SEO-myterna som fortfarande sprids 2024.
Så gör du för att komma igång med inbound marketing
Att komma igång med inbound marketing är oftast inte så svårt som du tror. Och troligtvis genomför du redan idag en hel del aktiviteter som faller under begreppet inbound marketing. Det viktigaste är att du hittar en bra struktur för ditt arbete och att du skapar logiska flöden som är lätta att följa och mäta. I det här blogginlägget beskriver vi vad du gör för att komma igång med inbound marketing.