Planera dina aktiviteter med en digital kanalkarta
Om hemsida, blogg och nyhetsflöde är ryggraden i ditt företags digitala kommunikation, är det de sociala kanalerna som hjälper dig att öka räckvidden. Detta medielandskap är i ständig förändring. Nya kanaler kommer till, gamla försvinner och de redan befintliga ändrar inriktning eller adderar nya funktioner. Med en digital kanalkarta kan du få en överblick över alla alternativ, och kan därmed börja prioritera och styra upp dina aktiviteter. För en sak är säker, det kommer att vara svårt att upprätthålla kvalitet och frekvens i alla kanaler. Du kommer att behöva prioritera de som är viktigast för din verksamhet och dina målgrupper. En genomtänkt kanalkarta underlättar arbetet och ger dig en smidig överblick över de kanaler ni använder.
Var finns målgrupperna?
När du ska skapa en kanalkarta är det bra att utgå från en bruttolista med de tänkbara kanalval som finns. Lista de sociala medier som finns och tänk över vilka andra kanaler kunderna kan tänkas använda. I vissa branscher är forum och branschtidningar viktiga kanaler, i andra är det snarare specifika influencers eller bloggar som gäller.
När bruttolistan är färdig behöver du analysera var och en av kanalerna, baserat på bland annat följande frågor:
- Var finns dina målgrupper?
- Var finns dina konkurrenter?
- Finns det en outnyttjad potential?
- Hur många kanaler orkar ni underhålla?
- Finns det geografiska skillnader att ta hänsyn till?
Prioritera de viktigaste kanalerna
För att dra nytta av digitala kanaler är det viktigt att leverera kvalitet framför kvantitet. Att vara relevant. Risken är annars att folk tröttnar och väljer att sluta följa eller interagera med dig. Hellre göra ett par tre kanaler riktigt bra, fylla dem med innehåll av hög kvalitet och ha resurserna att interagera med din publik. Till syvende och sist är det äkta engagemang som kommer att skapa värde och konverteringar. När du har analyserat vilka kanaler som är viktigast för dina målgrupper kan du börja stryka i listan. Ta bort de kanaler som inte är prioriterade, så blir det lättare att fokusera på de relevanta kanalerna, och du kan lägga resurserna där de gör mest nytta.
Planera dina digitala flöden
När du har en nettolista med utvalda kanaler är det dags att rita upp kanalkartan. Här ska alla aktuella kanaler placeras in, och du ska också visa hur alla flöden hänger samman. Till exempel kan ett nyhetsinlägg i pressrummet även publiceras på LinkedIn, eller ett blogginlägg på Facebook. Eller kanske tvärt om, där annonser på Instagram ska leda in till sajten istället. Genom att återanvända innehåll i flera kanaler får du bäst effekt av dina insatser. Slutligen, tänk på att kanalkartan är ett levande dokument. De olika kanalernas relevans kan ändras, därför behöver du regelbundet utvärdera, eventuellt prioritera om, och sedan uppdatera kanalkartan. Det är din nyckel till att planera och använda de digitala kanalerna optimalt.
Relaterade inlägg
Vad är ToFu, MoFu & BoFu?
Många är förvirrade kring betydelsen av ToFu, MoFu och BoFu. De låter som tre vegetariska alternativ i livsmedelsbutiken, men har såklart en helt annan betydelse. I alla fall inom marknadsföring. Förkortningarna representerar de olika faserna av köpresan; toppen, mitten och botten av säljtratten. Eller Top of the Funnel, Middle of the Funnel och Bottom of the Funnel. I det här inlägget tittar vi närmare på varför de är viktiga att känna till, och vilken typ av innehåll som krävs i respektive fas för att maximera konverteringen.
Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).
Har du koll på vilka företag som besöker din hemsida?
Det finns många plattformar och verktyg som hjälper dig att identifiera vilka företag besökarna på din webbplats kommer ifrån. Vi har fastnat för Leadinfo. Det är kostnadseffektivt och ger dig mycket matnyttig information som stöttar din leadshantering. Dessutom finns det många fina funktioner och integrationer som du kan ha stor nytta av. Som partner till Leadinfo kan vi hjälpa dig igång och dra nytta av alla funktioner.