Nyckelfaktorer för framgångsrika turnarounds
Förr eller senare stöter alla företag på utmaningar. När ett företag befinner sig i kris eller underpresterar mot potentialen finns det ofta tydliga tecken: minskad eller stillastående försäljning, förlorad marknadsandel, försämrad likviditet och ofta en obalanserad kostnadsstruktur. Konkurrenters siffror är bättre, anställdas engagemang sjunker och ledningen kan verka splittrad eller handlingsförlamad.
Identifiera grundorsakerna till problemen och stabilisera kassaflödet/likviditetshanteringen
För att överleva och återhämta sig krävs det en väl genomtänkt turnaroundstrategi, där både interna problem åtgärdas och en tydlig positionering och marknadsstrategi utformas. Benchmarking och strategisk kommunikation blir centrala verktyg för att skapa förändring och framtida tillväxt. Här listar vi en del nyckelfaktorer för framgångsrika turnarounds.
Att säkra företagets kassaflöde är en nyckelfaktor i en turnaround. En omedelbar prioritet bör vara att stabilisera likviditeten för att säkerställa att företaget överlever på kort sikt. Detta kan innebära att omförhandla leverantörsavtal, minska överflödiga kostnader eller sälja tillgångar för att generera nödvändigt kapital.
Samtidigt måste företaget börja arbeta med mer långsiktiga strategier som adresserar grundproblemen och återställer lönsamheten.
Att identifiera grundorsakerna till företagets problem är en del av det första steget. Det kan röra sig om en kombination av externa och interna faktorer, såsom ineffektiva processer, föråldrade produkter eller tjänster och förändrade kundbehov. En noggrann analys av både kostnadsstrukturer och marknadsdynamik är nödvändig.
Engagera den operativa ledningen och stärk förtroendet, det är de som ska driva förändringen
Ett starkt och tydligt ledarskap är avgörande för att navigera en kris. Ibland behöver det göras förändringar i ledningen för att driva omställningen. Ledare som kan förmedla en tydlig vision och skapa förtroende hos både anställda och externa intressenter är avgörande för en lyckad turnaround.
Den kinesiske läraren och filosofen Konfucius (född 551 f.K) sa, ”Tell me and I’ll forget it. Show me and I’ll remember it. Involve med and I´ll understand it”. Det citatet kommer väl till pass då det är avgörande att man gör analys, beslutar om position, målsättningar mm tillsammans. Då får man ett helt annat engagemang än om medarbetarna får det till sig utan att ha deltagit. Det är kritiskt att det är den operativa ledningen som äger och ska driva förändringen, dvs det är inte styrelsen som ska vända på skeppet.
Ett företag i kris riskerar att tappa personalens engagemang. En framgångsrik turnaround kräver att medarbetarna känner sig engagerade och inspirerade av den nya riktningen företaget tar. Tydlig kommunikation kring företagets nya position och målen för omstarten kan fungera som en stark motivationskälla för personalen.
Jämför med konkurrenter
För att vända företagets negativa trend måste man förstå var man står i relation till konkurrenterna. Hur de växer och vad de presterar bäst på. Genom att benchmarka bruttomarginaler, prissättning, deras erbjudande, vad de tar betalt för och kostnadsstrukturer kan du identifiera förbättringsområden och sätta realistiska mål.
Detta ger inte bara ett tydligt mått för interna förbättringar utan skapar också en förståelse för hur företaget kan positionera sig bättre i marknaden.
Bestäm företagets framtida position
Utöver att lösa de direkta problemen måste företaget bestämma vilken marknadsposition man önskar ta för att återhämta sig och växa långsiktigt. En tydlig positioneringsstrategi hjälper företaget att differentiera sig från konkurrenterna och tilltala sin målgrupp på ett unikt sätt. Innan företaget beslutar sin framtida position behöver man hitta värdedrivarna i branschen. Detta kan innebära att man justerar produktutbudet, förändrar prissättningsstrategin eller utvecklar nya tjänster som bättre möter kundernas behov.
Positionering är centralt för en turnaround. Företag som identifierar och kommunicerar sin position tydligt inte bara överlever kriser utan överträffar också ofta marknadens tillväxt. Positioneringen ger också en tydlig riktning för företaget och skapar en vision som kan inspirera och motivera de anställda.
Kommunikation och marknadsföring av den nya positionen
När företagets position har bestämts är det avgörande att kommunicera detta effektivt både internt och externt. En tydlig och kraftfull marknadsföringsstrategi som synliggör företagets nya inriktning kan bidra till att bygga upp varumärket igen och återvinna kundernas förtroende. Intern kommunikation är lika viktig – medarbetarna måste förstå och vara engagerade i den nya strategin för att kunna leverera på den.
Kommunikationen fungerar inte bara som ett verktyg för att nå kunderna utan också som en kraftfull motivationskälla för personalen, som då känner sig delaktiga i företagets förändringsresa.
Sätt upp konkreta mål och följ upp regelbundet, – och gör det med hastighet
För att framgångsrikt genomföra en turnaround är det viktigt att sätta upp tydliga, mätbara mål. Dessa mål bör brytas ner i kortsiktiga och långsiktiga delmål, och framstegen ska följas upp regelbundet. Genom att övervaka och justera kursen vid behov kan företaget säkerställa att det fortsätter att röra sig i rätt riktning. Högt tempo är viktigt, leta inte efter perfektion, det är viktigare att börja göra saker och hitta snabba småvinster.
Summering: De fyra viktigaste faktorerna för en framgångsrik omstart
För att lyckas med en turnaround krävs ett helhetsperspektiv och ett systematiskt arbetssätt. De fyra viktigaste faktorerna är:
1. Involvering och ledarskap – En central faktor för framgång är att involvera ledningsgruppen och medarbetarna i hela turnaround-processen. Ledningsgruppen måste delta aktivt i både analysen och målformuleringen, vilket skapar ägarskap och engagemang. Starkt och enat ledarskap tillsammans med tydlig kommunikation är nyckeln till att bygga förtroende och motivera hela organisationen att arbeta mot samma mål.
2. Stabilisering av kassaflöde – Det mest akuta steget är att stabilisera kassaflödet genom snabb analys och åtgärder. Fokus bör ligga på att optimera likviditeten genom snabbare inkassering, omförhandla betalningsvillkor med leverantörer och reducera onödiga kostnader.
3. Tydlig positionering och benchmarking – Bestäm vilken position företaget ska ta på marknaden och jämför nyckeltal med branschens ledande aktörer för att hitta förbättringsområden.
4. Stark kommunikation och motivering – Kommunicera tydligt både internt och externt om företagets nya riktning och mål, och använd detta som ett verktyg för att inspirera medarbetarna och vinna kundernas förtroende.
Känner du igen några av de tecken vi inledningsvis refererade till, eller känner att ditt företag behöver en omstart och behöver hjälp? Du är varmt välkommen att höra av dig.
Relaterade inlägg
Stärk ditt employer brand och rekrytera enklare med Teamtailor
Att ha ett starkt employer brand har blivit alltmer betydelsefullt. För många företag är ny kompetens en av de viktigaste faktorerna för fortsatt tillväxt och framgång. Med hjälp av den digitala rekryteringslösningen Teamtailor är det enklare än någonsin att både stärka sitt arbetsgivarevarumärke och attrahera nya medarbetare.
Vilken personlighet har ditt varumärke?
Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta överseende med eventuella fel och brister.
Tydliggör din affärsmodell med Business Model Canvas
I vår snabbt föränderliga värld har det blivit både vanligt och viktigt att ständigt utmana sin affärsmodell för att antingen utnyttja eller motverka disruptiva krafter. Det finns många effektiva modeller att använda som stöd, modeller som hjälper dig att kartlägga drivkrafter och samtidigt utvärdera hur de olika delarna samverkar. En av de flitigast använda är Business Model Canvas. Här tänkte vi ge en bild av hur den fungerar och hur du bäst använder den.