Lyckas med dina sociala medier 2022 – 5 viktiga faktorer
Äntligen 2022! Nytt år betyder nystart och för många är det nu dags att kicka i gång årets marknadsföringsaktiviteter. Att finnas på sociala medier tycks vara självklart, men hur skapas en lyckad närvaro? Vi på Navigator har djupdykt i det nya årets trender och tittat närmare på vilka faktorer du behöver ha koll på för att lyckas med dina sociala medier 2022.
Prioritera dina sociala medier
Att världen finns på sociala medier vet vi sedan länge och faktum är att antalet användare under förra året uppgick till över 3,7 miljarder. Trots att de flesta av oss är mycket väl upplysta om kanalernas möjligheter och enorma publik, hamnar ofta våra sociala medier-aktiviteter vid sidan om andra stora kommunikationsprojekt.
Under 2022 är det hög tid för dig och ditt företag att verkligen prioritera sociala medier. Låt det inte bli ett sidoprojekt som sköts med vänsterhanden, utan låt det ta ordentligt med plats i din verksamhet. Dedicera en specifik person, eller kanske ett helt team, till uppgiften och gräv djupare i kanalernas olika möjligheter.
Den bästa närvaron på sociala medier är den som lever, som ständigt uppdateras och förnyas. Genom att ha ett aktivt och levande flöde stärker du relationen med din målgrupp, vilket i sin tur leder till ökad försäljning och lönsamhet.
Rensa bland dina kanaler
Precis som många städar skrivbordet eller rensar kylskåpet inför det nya året, är det nu dags för dig att se över dina sociala medier. I vilka kanaler finns ditt företag representerat och hur ser flödena ut? Var finns flest följare och var sker mest interaktion? Undersök kanalerna och ställ dig frågan: Ska några kanaler läggas till eller tas bort?
Traditionellt sett har Facebook och LinkedIn varit de dominerade kanalerna när det kommer till B2B-kommunikation, något som ser ut att ändras under 2022. Andra kanaler som Twitter och Instagram spås nämligen få ett större uppsving under året.
Enligt en undersökning utförd av Hubspot, anger 70 % av de tillfrågade B2B-företagen att de planerar att öka sin närvaro på Twitter och 60 % anger att de planerar att öka den på Instagram. Endast 49 % anger att de planerar att öka sin närvaro på Facebook. En tydlig fingervisning åt vilket håll marknaden rör sig.
Skapa personligt innehåll
Vi vet sedan tidigare att det är viktigt att vara personlig i marknadsföring och sociala medier är inget undantag. Här handlar det om att skapa personligt innehåll som attraherar målgruppen.
Att skapa personliga inlägg på sociala medier kan kännas utmanande, men i grund och botten handlar allt om att känna och förstå sin målgrupp. Om du vet var din målgrupp befinner sig, vad de tycker om och hur deras liv ser ut, blir det enklare att skapa inlägg som attraherar dem. För B2B-företag skulle ett personligt inlägg till exempel kunna visa upp en specifik medarbetares arbetsvardag eller bakom kulisserna bilder.
När det kommer till annonsering på sociala medier finns det en uppsjö av olika målgruppsinställningar att välja mellan. Plattformarnas annonssystem utvecklas löpande och det tillkommer ständigt nya avancerade inställningar. Håll koll på alla nya uppdateringar och ta dig tid att lära dig dem. Genom att förstå din målgrupp och plattformarnas olika annonseringsmöjligheter kan du enklare skapa personligt innehåll som verkligen når fram.
Satsa på kort rörligt material
Vi har sagt det förut och vi säger det igen, när det kommer till innehåll i sociala medier är det video som regerar. Enligt en undersökning från Cisco, så kommer 82 % av allt innehåll online bestå av rörligt material 2022. Så om du ännu inte har hoppat på videotrenden, är det hög tid att göra det nu.
Tidigare har vi sett en dominans av längre videos så som vloggar, guider eller instruktionsfilmer men även det är på väg att ändras. Tiktok tillsammans med Instagrams videofunktion Reels, har gjort användarna vana vid korta, snabba klipp. Innehållet, som i branschen ofta kallas ”snackable content”, består av kortfattat lättsmält innehåll som enkelt kan konsumeras och delas utan någon större ansträngning. För B2B-företag skulle det till exempel kunna handla om en uppsnabbad video som ger en rundtur av kontoret eller en kort musikvideo där utvalda medarbetare bjuder på en fredagsdans.
Använd influencers
Influencer marketing har varit på tapeten ett tag och är definitivt en trend som är här för att stanna. Under pandemin, när många var ensamma hemma med mobilen som enda sällskap, växte förtroendet för influencers. Enligt en studie från Matter Communications, hade många ett större förtroende för influencers än varumärken under pandemin.
För företag finns det mycket att vinna på att använda sig av influencers. Inte bara är det en billigare kanal än traditionell annonsering, det uppfyller ofta fler mål än att bara generar leads eller klick. Influencer marketing är till exempel perfekt för att bygga varumärke och stärka kundrelationer, även för B2B-företag. Idag är alla människor aktiva på sociala medier och bara för att man lämnar kontoret betyder det inte att ens jobb-jag plötsligt kopplas bort. Att påverka och vara top-of mind hos viktiga beslutsfattare är lika viktigt oavsett kanal eller tid på dygnet.
Micro influencers, det vill säga mindre konton med 5 000 – 25 000 följare, kommer troligtvis också spela en allt viktigare roll under 2022. Att samarbeta och bygga partnerskap med mindre, mer nischade influencers kan vara ett smart drag för att skapa ett högt engagemang till en låg kostnad.
Vill du lära dig mer om sociala medier?
Om du vill veta mer om sociala medier har vi samlat våra andra blogginlägget om ämnet här. Du är också välkommen att kontakta oss för att veta mer. Vi har lång erfarenhet av sociala medier och kan hjälpa ditt företag att utvecklas!
Relaterade inlägg
Lyckas med TikTok – 5 handfasta tips för B2B-företag
Funderar ditt B2B-företag på att ge sig ut på TikTok, men har svårt att veta vilket innehåll som ska publiceras? Vi har samlat fem viktiga aspekter att tänka på innan du äntrar den hypade plattformen.
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.
Konvertera mera! Så fungerar lead generation
Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.