Humor – nyckeln till ett starkare varumärke

Av Klara Carlsson den 28 November, 2024

Efter en lång period präglad av pandemi, krig och ekonomisk osäkerhet, är människor nu mer än någonsin i behov av glädje och positiva upplevelser. Skratt, leenden och andra ljusglimtar i vardagen påverkar inte bara vårt humör, men också hur vi relaterar till företag och varumärken.

Mer glädje i vardagen

Idag söker sig människor alltmer till humorn, något glatt och lättsamt som får dem att glömma den dystra världen utanför. Men trots att det finns ett ökat behov av glädje i vardagen, visar en studie från Oracle (2022) att många företagsledare drar sig för att använda humor i sina kommunikationsstrategier. Studien visar att hela 95 % av företagen är rädda för att använda humor i sin interaktion med kunder. En rädsla som kan vara helt obefogad.

Humorns kraft i kommunikation

Humor är mer än bara ett sätt att få människor att skratta, det är ett kraftfullt verktyg som kan skapa starkare band mellan varumärken och kunder. I Oracles studie uppgav hela 88 % att de söker efter nya upplevelser som får dem att skratta och le. 80% uppgav också att de skulle återkomma till ett varumärke som använde humor, och 72 % sa att de skulle välja ett sådant varumärke framför ett som inte gör det.

Humor ökar lojaliteten

Att undvika humor i sin kommunikation och i stället satsa på tydliga, faktabaserade budskap är vanligt, och kan kännas som ett säkert kort. Men studien visar att detta förhållningssätt kan ha motsatt effekt, lojaliteten hos kunderna riskerar nämligen att minska om ett företag väljer bort humor. I studien uppgav 41 % att de skulle lämna ett varumärke om det inte fick dem att skratta eller le regelbundet.

Och det är inte bara lojaliteten som stärks av ett humoristiskt tilltal. De humoristiska budskapen kan också påverka kundernas köpbeteende. Enligt studien spenderar 63 % av kunderna mer pengar på ett varumärke som använder humor än på ett som inte gör det. Dessutom uppgav 91% att de föredrar varumärken som använder humor i sin kommunikation.

Våga vara rolig

Att från en dag till en annan kasta sig ut och presentera alla budskap med humor är såklart svårt, och det krävs både timing och mod för att lyckas med en humoristisk kampanj. Men i en tid där människor alltmer söker sig till glädje och premierar varumärken som erbjuder underhållande upplevelser, är det viktigare än någonsin att våga testa humor i sin kommunikation.

Börja småskaligt, kanske genom ett humoristiskt inlägg på sociala medier, och se hur budskapet tas emot. Att använda humor kräver både fingertoppskänsla och målgruppsinsikt, men när det väl lyckas kan det innebära stora vinster för ditt varumärke. Så vad väntar du på? Våga ta steget och skapa kommunikation som inte bara informerar – utan också underhåller.

3 företag att inspireras av:

Pressbyrån – Pressbyrån gillar att utmana och leka med det traditionella. Deras senaste kampanj för kanelbullensdag är ett starkt bevis på hur humor leder till uppmärksamhet.

McDonald’s – McDonald’s har länge varit kända för att använda humor för att nå ut med sitt budskap. Kampanjen #RaiseYourArches är bara ett exempel.

Lidl – Ingen kan väl ha missat Lidls humoristiska och träffsäkra innehåll på Instagram? Genom att ständigt hålla sig à jour med omvärlden hittar varumärket ständigt nya humoristiska sätt att nå ut.

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se

Relaterade inlägg

Hur lekfull kan du vara inom B2B?

27 Mar, 2024

I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.

Läs hela

Varför framgångsrika företag också behöver utmana sin marknadsföring

6 Feb, 2025

När ett företag befinner sig i en stark tillväxtfas är det lätt att tänka att marknadsföringsstrategin inte behöver ändras. Budskapen verkar nå fram, varumärket växer och resultaten pekar åt rätt håll. Men även i dessa lägen när allt går bra har företag mycket att vinna på att ta ett steg tillbaka och utvärdera sin strategi. Varför? Därför att marknadsföring handlar om mer än att rida på vågen av framgång. Det handlar om att skapa långsiktiga relationer, bygga relevans och säkerställa att varumärket förblir lika starkt imorgon som det är idag. Och även i tider av tillväxt kan man missa viktiga signaler från marknaden.

Läs hela

Strikta regler och dolda fallgropar: Utmaningarna med läkemedelsmarknadsföring i Sverige och Norden

24 Mar, 2025

Marknadsföring och kommunikation av läkemedel i Sverige och Norden är strikt reglerat för att säkerställa att informationen är saklig, balanserad och inte vilseledande. Detta regelverk syftar till att skydda både hälso- och sjukvårdspersonal samt allmänheten från potentiellt skadlig eller missvisande information. I Sverige spelar Läkemedelsindustriföreningen (Lif) en central roll genom att tillhandahålla och övervaka efterlevnaden av Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Här har vi summerat några av de viktigaste riktlinjerna.

Läs hela