Hetaste trenderna inom sociala medier för B2B 2024
Nyligen släppte Hubspot sin ”Global Social Media Trend Report” som innehåller årets trender på social medier. Vi har tittat närmare på rapporten och plockat ut de mest intressanta trenderna för dig som jobbar med marknadsföring inriktat på B2B.
Hubspot ger regelbundet ut olika rapporter och trendanalyser som kretsar kring marknadsföring, sociala medier och försäljning. Den senaste rapporten, Global Social Media Trend Report, släpptes nyligen och är baserad på svar från över 1 500 sociala medie-marknadsförare runt om i världen.
Facebook och Youtube mest populärt
När det kommer till vilka sociala medieplattformar företag främst använder är Facebook den mest populära, följt av Instagram och Youtube. Youtube är just nu den snabbast växande kanalen, där längre filmer och videoserier anses vara det bästa sättet att bygga engagemang över tid.
Att skapa engagerande innehåll är svårt
82 % av respondenterna i undersökningen uppgav att deras marknadsföring i sociala medier hade varit effektiv under 2023, men att de hade stött på vissa svårigheter. En av de största utmaningarna hade varit att skapa engagerande innehåll, men också att hålla sig uppdaterad kring de nya funktioner och algoritmer som plattformarna hela tiden uppdateras med.
De flesta använder betald marknadsföring
Att använda sig av betald marknadsföring på sociala medier var naturligt för de flesta företag. 59 % av B2B företagen uppgav att de använde sig av betald annonsering medan samma siffra för B2C var 79 %.
Enligt respondenterna i undersökningen var Facebook och Youtube de plattformar som erbjöd de mest effektiva verktygen för målgruppsinriktning för varumärken, medan Tiktok och X erbjöd mindre bra lösningar.
B2B innehållet har blivit mer kreativt
72 % av B2B-företagen uppgav att deras marknadsföring på sociala medier under 2023 hade varit effektivt. För B2B-marknadsförare var Facebook den plattform som gav mest ROI, och Instagram den plattform som gav högst engagemang.
Inom B2B kunde man i rapporten också se ett skifte mot en mer kreativ marknadsföring, där annonser och innehåll nu mer liknar det vi är vana vid att se inom B2C.
“Emotionella och kreativa annonser brukade kännas som tabu för B2B. Jag är glad att se att allt fler företag inser varför det rationella inte alltid är den enda vägen.”
Yael Miller , Director of Content & Creative Marketing, monday.com
3 viktiga trender
I rapporten identifierar Hubspot tio starka trender inom sociala medier. Vi på Navigator har valt ut tre trender som vi tycker är värda att uppmärksamma lite extra.
Marknadsförare använder AI för att skapa mer effektivt innehåll
Enligt rapporten använder 71 % av de tillfrågade AI för att skapa innehåll till sociala medier. 71 % av dem uppgav också att innehåll skapat med AI presterar bättre än innehåll skapat utan AI.
De tre vanligaste användningsområdena för AI inom sociala medier är:
- Få idéer och inspiration
- Skriva texter
- Återanvända innehåll genom att anpassa det till en annan målgrupp, format och ton.
Konsumenter använder sociala medier för research
Idag föredrar var fjärde konsument att söka efter varumärken på sociala medier i stället för i sökmotorer. 22 % uppgav att de söker via sociala medier oftare än i sökmotorer, vilket är en ökning med 47 % sedan förra året. Beteendet är framför allt vanligt hos Gen Z och Millennials, som också i mycket större utsträckning använder sig av AI för att hitta informationen de söker.
Video försätter att ge högt engagemang
Precis som tidigare är video det starkaste mediet när det kommer till att skapa engagemang på sociala medier. I år är det framför allt korta, snabba videos som gäller och särskilt effektiva är de hos Gen Z, Millennials och Gen X.
När det kommer till video på sociala medier är det viktigt att alltid anpassa den till kanalen. Att posta samma video på Youtube, TikTok och Instagram fungerar sällan, utan här måste både innehåll och längd anpassas till kanalen. Exempelvis ser användarna på Youtube gärna på längre tutorials, medan användarna på Tiktok hellre vill ha snabba behind the scenes-videos.
Sociala medier viktigt för tillväxt
Avslutningsvis förutspår HubSpot att marknadsförare i framtiden kommer ägna ännu mer tid åt att skapa innehåll och annonser på sociala medier. De primära plattformarna för denna satsning förväntas bli Facebook, Instagram och Youtube, där det framför allt kommer att handla om att skapa engagerande, lättsamt och relevant innehåll.
Överlag syns det tydligt i rapporten att sociala medier är viktiga kanaler för att skapa tillväxt och lönsamhet i ett företag, och att det som marknadsförare är viktigt att hela tiden utveckla sitt innehåll och utforskar nya plattformar.
Relaterade inlägg
SEO för B2B – så funkar det
Sökmotoroptimering för B2B-företag skiljer sig markant från hur det fungerar inom konsumentvärlden. Det handlar mindre om volym och mer om relevans. Det viktigaste är inte hur många som söker på ett visst ord eller viss fras. Det viktigaste är att rätt person hittar just dig och din sida. SEO för B2B – så funkar det!
Vilket är bästa verktyget för inbound marketing?
De flesta mjukvaror för inbound marketing och marketing automation är utvecklade för att hantera leads och kampanjer. Men att välja rätt plattform, system eller verktyg är inte lätt. Det finns en uppsjö därute som alla har sina för- och nackdelar. I det här blogginlägget försöker vi bena ut vilka frågor du ska ställa för att hitta bästa verktyget för inbound marketing. Vi har vår favorit men det sparar vi till slutet av inlägget :).
Det fantastiskt omätbara
Det finns idag knappast en sportjournalist som inte inleder en intervju med frågan: “Hur känns det?” Frasen har blivit en klyscha, men sätter samtidigt fingret på vad allt handlar om. Att vi är människor. Vi vet redan hur matchen slutade och hur många mål som gjordes. Vi vet hur många utvisningsminuter lagen fick. Vi har koll på bollinnehavet ner på sekundnivå. Men det räcker inte att veta hur matchen gick, vi vill också veta hur det kändes. Vinnaren är hög av eufori. Förloraren gråter bittert. Och av detta kan vi människor inte få nog. Vi vill ha mer av det göttiga. Detta fantastiska som inte går att kvantifiera i antal, minuter eller kronor.