Har du koll på vilka företag som besöker din hemsida?

7 December, 2022

Det finns många plattformar och verktyg som hjälper dig att identifiera vilka företag besökarna på din webbplats kommer ifrån. Vi har fastnat för Leadinfo. Det är kostnadseffektivt och ger dig mycket matnyttig information som stöttar din leadshantering. Dessutom finns det många fina funktioner och integrationer som du kan ha stor nytta av. Som partner till Leadinfo kan vi hjälpa dig igång och dra nytta av alla funktioner.

Identifiera företagsbesök

Med hjälp av Leadinfo kan du identifiera alla företag som besöker din hemsida, så länge besökaren är kopplad till en IP-adress från en verksamhet eller organisation. Systemet funkar lika bra i Sverige som globalt. Du behöver inte fråga dina besökare om lov när du kopplar på Leadinfo men det kan vara bra att lägga till information till din privacy statement.

Tydlig dashboard

I din dashboard samlas all din viktigaste data så att du kan få en enkel och tydlig överblick. Här ser du hur många besökare från identifierade företag som varit inne på din hemsida de senaste 24 timmarna. I en kartvy kan du se varifrån besökarna kommer, här kan du även navigera ner på regionnivå för att får en ännu mer detaljerad bild. Sen finns det en rad olika widgets som du kan välja att ha på din dashboard, exempelvis mest aktiva bolag, storlek på bolag, branscher, mest besökta sidor med mera.

Lättanvänd inbox

I din inbox ser du vilka företag som besökt dig och du kan själv välja period som du vill se i listan. Om du klickar på ett företag får du upp mer detaljerad information om företaget såsom kontakuppgifter, företagsfakta, styrelseledamöter, senaste siffrorna, vilka sidor de besökt, länkar till nyckelpersoner på LinkedIn och e-postadresser till företaget. I inkorgen kan du även se vilka länder företagen kommer från och vilka kanaler de hittat dig genom, exempelvis betald eller organisk sök.

Filtrering med triggers

För att underlätta om du har många besökare kan du använda dig av taggar (etiketter) och triggers för att automatisera olika processer och filtrera fram dina leads. Det hela styrs av regler och aktiviteter. Exempelvis kan du sätta en regel att alla besökare som kommer från en viss kanal ska taggas på ett visst sätt. Eller om de har en viss omsättning eller befinner sig i en viss bransch. Om du har integrerat Leadinfo med HubSpot kan du även sätta upp triggers kopplat till de olika stegen i din pipeline och vad du vill ska hända när ett företag i ett visst steg besöker dig. Du kan också automatiskt lägga till de företagsbesökare som motsvarar de regler du satt upp såsom omsättning, kanal, bransch et c.

Export till andra system

En viktig funktion i Leadinfo är möjligheten att kunna exportera din data i olika format. Du kan enkelt välja vilka kolumner och vilka företag utifrån din filtrering som du vill exportera. Du kan även exportera dina företag för användning på LinkedIn för att identifiera matchande företag utifrån ett antal kriterier. En annan viktig funktion är möjligheten att få ut olika typer av rapporter, antingen till dig själv eller för andra att använda.

Inspelning av navigeringar

Som tillval i Leadinfo kan du välja att få skärminspelningar som visar hur dina företagsbesökare navigerat på din sajt och dina sidor samt vad de klickat på. Detta är ett perfekt verktyg för dig som vill få bättre insikter i ditt arbete med att optimera flöden och kundresor på din webbplats. Du ser även hur lång tid de spenderat på olika saker och vill du dela inspelningarna med dina kollegor så är det bara att dela url:en.

Uppsättning av leadgenereringsformulär

Dessutom kan du skapa Lead Gen-formulär direkt i Leadinfo som läggs upp på utvalda sidor på din hemsida för att få fler att lämna sin e-postadress. För dig som har HubSpot är det smartare att använda den pop-up-formulär-funktion som finns där eftersom den är mer avancerad.

Integration med andra system

Eftersom Leadinfo i sig är ett ”enfunktionsverktyg”, det vill säga det är framför allt identifikationen av dina företagsbesökare som den kompletterar med så är integrationer mot andra system och plattformar ett måste. Här har Leadinfo inte sparat på krutet och integrerar med allt från de ledande CRM-systemen till projektledningssytem och Google. För oss på Navigator och för våra kunder är integrationen mot HubSpot extra viktig.

Vi hjälper dig igång

Vi på Navigator är sedan en tid tillbaka certifierad byråpartner till Leadinfo och kan hjälpa dig att komma igång. Vi fixar det tekniska och implementerar ett script på din hemsida så att du snabbt kan börja identifiera vilka företag dina besökare kommer ifrån. Efter någon vecka går det att få en bra bild av vad kostnaden, som baseras på antalet identifierabara företag per månad, blir i ditt fall. De flesta får en månadskostnad på mellan 50 och 200 Euro. Här i vår nyhet om att vi är partner till Leadinfo kan du läsa mer om vad vi kan hjälpa dig med.

Vi hjälper dig gärna igång med Leadinfo. Hör av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 733 43 99 13
niclas.bergenblad@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad kan Adidas lära oss om att skapa autentiskt innehåll?

2 May, 2024

I mars förra året lanserade Adidas Sweden sin första kampanj med fokus på träning och idrott under Ramadan – ”Från soluppgång till solnedgång”. I år tog de kampanjen ett steg vidare genom att även möjliggöra chatt med experter inom hälsa och träning, under fastemånaden. Detta initiativ är ett lysande exempel på representation som speglar mångfalden bland svenska konsumenter. Så, låt oss titta närmare på de olika delarna som krävs för att skapa inkluderande kommunikation.

Läs hela

Kvalitet slår kvantitet inom content marketing

15 Apr, 2019

Det finns ett begrepp inom marknadsföring som varit på allas tunga det senaste decenniet. Content marketing. Innehållsmarknadsföring. Inget slår content, content is king. Sant, framför allt sedan traditionella metoder att nå målgrupperna (läs disruptiv kommunikation) ständigt tappar kraft. I dessa tider är det egenproducerat innehåll som ska locka besökare till hemsidor, bloggar och sociala medier. Varje företag är sin egen redaktion eller mediehus. Men precis som vanligt med trender finns det också risk att det slår över. I ivern att ständigt publicera nytt, fräscht och unikt innehåll för att tillfredsställa marknad och sökmotorer ser vi ofta exempel på att kvantitet blivit viktigare än kvalitet. Content med lågt värde, och i värsta fall även dåligt skrivet. Erfarenheten säger oss att detta är en farlig väg att gå.

Läs hela

Vilket är bästa systemet för inbound marketing?

27 Feb, 2019

Enligt beräkningar kommer marknaden för system inom inbound marketing och marketing automation vara värd hela 5,5 miljarder under 2019. Behovet av att kunna hantera och segmentera leads och konvertera dem till kunder har alltid varit utmaningen för marknad och sälj, och i synnerhet att kunna göra det skalbart och automatiserat. Dörren har öppnats för nya mjukvaror och idag är ett marketing automation-system ett av de viktigaste verktygen för att skapa personaliserade och relevanta kommunikationsflöden.

Läs hela