Datadriven spelplan med oändliga möjligheter
“The Grid. A digital frontier. I tried to picture clusters of information as they moved through the computer. What did they look like? Ships? Motorcycles? Were the circuits like freeways? I kept dreaming of a world I thought I’d never see. And then, one day …”
Ja, plötsligt är dagen här när AI är verklighet och varje framgångsrikt företag behöver en datadriven strategi.
Ligg steget före i utvecklingen
Med AI i centrum för online-diskussioner behöver vi som sysslar med marknadsföring anpassa oss till en datadriven spelplan där möjligheterna är oändliga. 86% av alla CMO:er avser att öka sina investeringar i AI-drivna marknadsföringsaktiviteter under 2024-25. Kevin Flynn (Tron: Legacy, Disney) var lika imponerad av framtiden som vi är, men som med alla nya framsteg är det lika viktigt att ligga steget före och i den här artikeln kommer vi att utforska hur, genom användning av en datadriven strategi.
Maximera värdet av AI som människa
I en sociala medier-analys granskar vi mängder av data. Data finns överallt, men det som verkligen betyder något är vilka slutsatser du kan dra av den. Dessutom kan kombinationen av olika datakällor leda till oväntade upptäckter. Användningen av “negativa personas” kan dramatiskt förändra sättet du utformar dina digitala kampanjer på. Med framväxten av CDP:er (kunddatabaser) kommer data att följa dig överallt och påminna dig (retargeting) om du går vilse. Som marknadsförare är det därför viktigt att analysera data och utforma strategier som utnyttjar AI på bästa sätt samtidigt som de förblir trogna det mänskliga perspektivet. Det är ingen hemlighet att 2024 kallas det första året med en kollektiv AI-utmattning.
Många skäl att vara datadriven
Dagens konsumenter är nyanserade, mångsidiga individer, och för att skapa verkligt effektiv marknadsföring krävs en djupare förståelse som går bortom ålder, inkomst och plats. Som många analyser visar är det att – skapa meddelanden som resonerar på personlig nivå, adressera deras specifika bekymmer direkt och förutse deras behov innan de ens uppstår – som är nyckeln till att driva konverteringar framåt. Ett område skulle kunna vara att använda flera datakällor för webbplatsanpassning, t.ex. optimera konsumenternas webbupplevelser baserat på vad de sagt i mobilkonversationer. För att göra detta kan du överföra samtalsspårningsdata till en plattform som optimerar din webbplats. På så vis förenar du en människocentrerad approach med den digitala världen, utan att störa din befintliga affärsmodell. Men för att förenkla det behöver du vara datadriven eftersom det ger dig:
- Information för bättre beslutsfattande.
- Möjlighet att lita på mer än dina instinkter, genom tredjepartsbevis.
- Verktyg för problemidentifiering och innovation.
- Kraft att öka kundcentriciteten i organisationen.
- Möjlighet till kontinuerlig förbättring mot företagets mål och uppsatta KPI:er.
- Insikter kring vad framtiden kommer att innebära.
- Snabbare och mer exakta beslut.
När AI: s tentakler fortsätter att fläta in sig i vardagen öppnar det också upp enorma möjligheter för marknadsföring. Den heliga graalen är att veta vad framtiden kommer att innebära. Även om fenomenet inte är nytt kommer området för prediktiv analys att nå helt nya höjder under 2024-25. Prediktiv analys och AI kommer att möjliggöra för företag att fatta beslut snabbare och mer exakt än någonsin tidigare. Tekniken medför dock också vissa utmaningar. Till exempel måste företag se till att deras algoritmer inte är partiska och att de är transparenta i sina beslutsfattandeprocesser. Dessutom måste företag se till att de inte förlitar sig alltför mycket på teknologi och att de, som nämnts tidigare, fortfarande tar hänsyn till mänskliga insatser. En typisk användning skulle vara sentimentanalys, där åsikter uttryckta på sociala medier samlas in och analyseras för att förutsäga kundernas inställning till ett specifikt ämne eller produkt.
Den andra revolutionen för marknadsföring
Men vår resa slutar inte här. Vi rör oss snabbt mot den andra revolutionen för marknadsföring, allt drivet av AI och maskininlärning. Preskriptiv analys går bortom prediktiv analys för att föreslå framtida lösningar. Den överväger olika handlingsalternativ och deras fördelaktiga resultat. Den använder ett återkopplingssystem för att lära sig och uppdatera förhållandet mellan handlingar och resultat. Beräkningen innebär att optimera funktioner relaterade till önskade produkter. Så, i framtiden kommer vi inte bara veta vad konsumenterna föredrar, utan också kunna utforma våra tjänster och produkter för att passa den önskade situationen. Som ett resultat kommer evolutionen av metatjänster att fortsätta växa under de kommande åren. Metatjänster kan bäst beskrivas som tjänster, appar eller produkter som lägger till ett andra lager av information ovanpå den befintliga för att lägga till ännu mer värde och användarvänlighet.
Tillit till datadrivna insikter är nyckeln
Så, var landar vi som marknadsförare i framtiden? Om vi omfamnar utvecklingen kommer vi att kunna agera proaktivt. Oavsett om det handlar om mätning eller tolkning, kuratering eller anpassning är tillit till datadrivna insikter av avgörande betydelse. Varumärken kan inte ta steget in i framtiden om de inte har förtroende för den data och de insikter som driver deras utveckling. Mer och mer kommer kvantiteter av data att ersättas av kvaliteter.
” And then, one day…I got in!”
Tveka inte att höra av dig om du vill lära dig mer om hur du anpassar dig till en ständigt föränderlig marknad. Och framför allt lära dig hur du håller dig på toppen av trenderna med ett datadriven mindset.
Relaterade inlägg
Navigators AI-skola: Vi testar Flair AI
Har du funderat på att testa AI men har svårt att veta var du ska börja? Ta det lugnt, i vår AI-skola undersöker och utvärderar vi branschens ledande AI-verktyg. I dagens artikel testar vi programmet Flair AI där du kan skapa produktbilder med ett klick.
AI för kreativt skrivande? Inte riktigt än…
Här på Navigator är vi ett härligt gäng språkmänniskor och ordnördar som arbetar med att formulera kreativa idéer och budskap i text. Som självutnämnd representant för copygänget vill jag i detta inlägg påstå att vi har en gemensam passion för skrivandet som hantverk. Allt förmodligen grundlagt i ett tidigt intresse för läsandet.
Vad innebär ESEF för din nästa årsredovisning?
Nu finns det en ny EU-anpassad regel om elektronisk rapportering för svenska börsnoterade bolag. Istället för en PDF ska bolagen nu skicka in årsredovisningen i XHTML-format tillsammans med bolagets XBRL-taxonomi till Finansinspektionen. Låter det krångligt? Lugn, vi försöker reda ut begreppen.