5 steg för framgångsrika B2B-webinars
B2B-köpare kan hitta mycket information på ditt företags webbplats, men för att de ska bli köpmogna behövs det mer än hårda fakta och siffror kring dina produkter och lösningar. Det kräver en relation. Ett sätt att utveckla relationer och förtjäna dina målgruppers förtroende är att öppna upp för en dialog. B2B-webinars är ett effektivt marknadsföringsverktyg för att kommunicera innehåll som stärker din kunskapsledande position, genererar leads och engagerar befintliga prospects. Så, om du hittills valt bort det i din marknadsföringsstrategi, läs vidare för konkreta tips om hur du skapar effektiva och engagerande B2B-webinars.
1. Ta hjälp av säljteamet för innehållsgenerering
En framgångsrik webinarstrategi bygger på en kombination av försäljning och marknadsföring. Om marknadsföringsteamet skapar innehåll som inte stöttar konverteringen, kommer det inte vara en framgångsrik insats för att driva högkvalitativa leads till säljteamet. Det kan vara svårt att veta vilket innehåll som kommer att pricka helt rätt. Men som tur är finns det interna experter att fråga när det kommer till vilka innehållsidéer som kan komplettera säljsamtalet – säljarna själva. Så istället för att gissa vad säljteamet vill att nästa webinar ska fokusera på, fråga dem.
Låt säljarna vara en del i planeringsfasen. Skapa ett gemensamt möte för att spåna idéer utifrån de utmaningar och behov era potentiella kunder står inför. Att skapa delaktighet och ägarskap säkerställer också att säljarnas uppföljning med deltagare efter webinariet blir mer sömlöst.
2. Nå ut bredare genom co-marknadsföring
När ni har hittat ett relevant ämne för nästa webinar är det ditt jobb som marknadsförare att få så många ögon som möjligt att titta på det. Hitta gärna en samarbetspartner för att skapa intresse och öka räckvidden. Försök hitta ett företag som kan bidra med ny kompetens och expertis i samtalet, och som har en liknande målgrupp som er. Om du valt rätt partner bör det inte uppstå någon konkurrens er emellan eftersom ni erbjuder kompletterande tjänster eller produkter. Inför webinariet marknadsför båda parter evenemanget i sina kanaler och till sina målgrupper. Detta innebär en ökad varumärkeskännedom för respektive företag och tillgång till en helt ny grupp av leads.
3. Tänk bortom PowerPoint och ett talande huvud
Formatet med en PowerPoint som visas i bakgrunden och en person som talar på skärmen har gjorts gång på gång. Ofta leder det till att åhörarna zoomar ut och börjar tänka på annat. Försök släppa behovet av att hålla dig till manus, bokstavligen. Låt istället två personer prata om ett ämne eller skapa ett panelsamtal med en värd som ställer frågor. Det gör webinariet mer levande. Uppmuntra också deltagarna att ställa frågor genom en chatt eller en hashtag i sociala medier. Eller be dem att skicka in frågor i förväg, som sen besvaras live i webinariet. Detta bidrar till högre engagemang och förhoppningsvis kommer de människor som skickat in frågor vara mer benägna att dyka upp den dagen. Ett annat sätt att engagera är att skapa en landningssida med en röstningsfunktion, där deltagarna kan rösta fram de mest intressanta frågorna. Det hjälper dig också att prioritera det material som publiken är mest intresserad av.
4. Skapa smarta flöden för automatisering
Skapa automatiserade flöden som underlättar för dina säljare och ökar chansen att fler prospects anmäler sig till webinariet. Du kan till exempel skicka ut påminnelser med respektive säljares namn till prospects som har fått en inbjudan men ännu inte anmält sig, skapa e-mailmallar som säljarna kan använda i sin direktkommunikation med prospects, eller skapa ett flöde där säljaren meddelas när ett prospect har anmält sig till webinariet. Det hjälper säljarna i arbetet med att engagera och konvertera prospects.
Även om du fått in anmälningar så betyder det inte att alla deltagare kommer att dyka upp. Om du marknadsfört ett webinar 1–2 veckor i förväg kommer en del av de som anmält sig att glömma när det var. Skicka ut påminnelser via e-mail någon dag före evenemanget för att se till att så många som möjligt dyker upp.
5. Skapa en intern webinarhub
En stor del av processen före och efter webinariet är också att se till att säljarna får rätt information. Skapa en lättillgänglig webinarhub med följande information:
- On-demand inspelningar av alla webinars
- En kalender med tidigare och framtida webinars
- Dokumentation som beskriver varje webinars mål, titel, målgrupp, stadie i säljprocessen, huvudpunkter, högtalare och logistik
- Marknadsföringsmaterial och e-mailmallar
- Insamling av text, grafik och CTA:s som säljare kan använda i sin direkta kommunikation
- En funktion för att samla nya ämnesförslag och allmän feedback från säljteamet
Relaterade inlägg
Den ultimata KPI-modellen
Som du säkert känner till finns det en uppsjö av KPI:er att välja mellan och med tanke på den exponentiella tillväxten av data kommer det inte att finnas färre framöver. Utmaningen är att hitta och välja en väl fungerande modell som hjälper dig att hantera dina viktigaste KPI:er på ett överskådligt sätt. I den här artikeln utforskar vi en ny modell som visualiserar de olika aspekterna ur ett lite annorlunda och mer samlat perspektiv.
Hur kan du lyfta din annonsering på LinkedIn?
Effektiv B2B-annonsering på LinkedIn kräver mer än en torr uppräkning av produktfördelar. För att nå framgång behöver du skapa annonser som inte bara visar produktfördelar, utan även får din publik att känna något. Om du kan få dina annonser att sticka ut genom kreativitet och emotionella kopplingar, då har du verkligen chansen att dominera på LinkedIn. Det finns det idag tydliga siffror på.
Klyschornas konung slår till igen
Det svenska alfabetet har 29 bokstäver. Svenska Akademiens Ordbok på 39 band innehåller över 500 000 ord. Exakt hur många svenska ord som är i omlopp vet ingen. Utöver dessa tillkommer hela tiden en massa nya ord för att beskriva en föränderlig värld. Det svenska språket är otroligt rikt och har allt som krävs för att klä en människas tankar i ord.