Personlighet hårdvaluta i en framtid med AI
Artificiell Intelligens är på allas läppar och det går knappt en dag utan att vi får höra om nya landvinningar, eller bakslag, för tekniken. Nyligen är det många som både förvånats och upprörts av Metas initiativ att lansera AI-konton på sina plattformar. Konton som ser ut och agerar som riktiga personer, men som bara är digitala spöken.
Aftonbladet citerar en artikel i Financial Times där Connor Hayes, Metas produktchef för generativ AI, uttalar sig:
“Vi tänker oss att dessa AI-karaktärer kommer att existera på våra plattformar på samma sätt som vanliga konton. De kommer att ha biografier och profilbilder och de kommer att publicera eget innehåll.”
Om jag inte redan hade stängt mitt Facebook-konto skulle uttalandet ovan få mig att omedelbart trycka på delete-knappen. Det känns som att Meta håller på och bygger en kuliss – en snygg fasad mot gatan men fullständigt tomt där bakom. Och varför i hela friden ska jag lägga min dyrbara tid på att scrolla igenom AI-genererat innehåll? För att mata Facebooks annonsalgoritmer? Tror inte det.
Explosion av AI-content
AI handlar så klart inte bara om sociala medier. SVT Nyheter har publicerat en artikel om AI-böcker. Tydligen har bibliotekens inköpsavdelningar börjat översvämmas av AI-skrivna verk. Magdalena Ivarsson är skolbibliotekarie på gymnasieskolan Consensum i Lund och samordnar inköpen för 32 skolbibliotek. Hon har lärt sig att känna igen de AI-skrivna böckerna:
“I december 2024 tog jag emot 70 mejl, 68 av dem gällde böcker skrivna med AI. Karaktärerna ser likadana ut i alla dessa böcker och berättelserna är också lika både till innehåll och språk.”
De senaste åren har det bokstavligen skett en explosion av AI-genererat innehåll. Vid en första anblick kan det vara svårt att skilja på om materialet är producerat av en dator eller en människa, men när man skrapar på ytan faller ofta AI-kulissen ihop som ett korthus. Det känns… tråkigt och förutsägbart. Och språkligt sett lite fattigt.
En blodsugande vampyr
Diskussionen kring AI sätter ljuset på en viktig fråga. Autenticitet. Vill vi verkligen ha innehåll som är skapat av maskiner? Jag kan bara svara för mig själv, men detta är helt ointressant. Ord måste betyda något. De behöver ha en avsändare som vill säga något, annars är de bara som tomma kalorier. Man känner sig mätt, men har inte fått i sig någon näring.
Min tomhet efter att ha konsumerat AI-innehåll handlar i grunden om att vi människor är nyfikna på andra människor. Vi vill ta del av andras upplevelser och tankar. Filmer som börjar med brasklappen “Based on a true story”, smäller ofta högre än vanlig fiction. Det känns spännande att historien som rullas upp har hänt på riktigt. Det innebär att det även skulle kunna hända mig.
Utan tvekan kommer AI att bli bättre och bättre på att efterlikna mänskligt producerat innehåll. Dock saknar den en avgörande egenskap – personlighet. Den har inga egna erfarenheter, ingen drivkraft och inget ego. Den saknar medvetande och ambitioner och kan bara servera en pyttipanna av tidigare skapat innehåll. Resultatet kan uppfattas som en riktig historia, men egentligen så staplar den bara ord utifrån en kontextbaserad sannolikhetskalkyl. Ord som inte betyder något för AI, eftersom den saknar känslor. Och det är här AI avslöjar sig som den vampyr den i grunden är. AI fungerar bara när den har andras blod att livnära sig på.
Äkthet slår AI
Som skribent kan jag ibland kritiskt granska mig själv och undra varför jag ska försöka skapa något nytt. Allt är ju redan sagt. Alla historier är redan berättade. Vad kan jag tillföra som ingen annan skrivit?
Det enkla svaret är – min version. Bara jag kan berätta mina historier, med min personliga röst. Jag har mitt sätt att se på världen, och detsamma gäller för dig. Som människor är vi unika, med alla våra egenheter. Och vi är inte perfekta, tack och lov. Faktum är att våra mänskliga fel och brister kan bli vår största tillgång framöver.
När nyhetens behag kring AI har lagt sig kommer vi att kräva mer av det innehåll vi tar del av. När maskinen kan vara snabb och rationell kan vi människor kontra med erfarenhet och personlighet. Äkta känslor kommer då att trumfa den tunna, generiska AI-soppan alla dagar i veckan.
Personlighet är den hårdvaluta som ingen AI kan matcha. Det inger hopp!
Relaterade inlägg
Vilken personlighet har ditt varumärke?
Varumärken som känns mänskliga skapar emotionella relationer som bygger lojalitet bortom rationella argument. Deras målgrupp börjar identifiera sig med varumärket och blir återkommande kunder som gärna rekommenderar dess produkter och tjänster. Dessutom har kunderna ofta överseende med eventuella fel och brister.
Uppmärksamhet är utmaningen – kreativitet är lösningen
En av de största utmaningarna för att lyckas med kommunikationskampanjer är inte brist på data – det är att fånga och hålla kvar målgruppens uppmärksamhet. Och svaret finns inte i störst budget eller mest avancerad teknik, utan i något mer grundläggande: Kreativitet.
Med HubSpot mot oändligheten och vidare
Är du redan en erfaren Hubspot-användare, eller är du nyfiken på vad plattformen kan göra för din organisation? I så fall har du kommit rätt. HubSpot är en ständigt levande organism med tentakler som numera når nästan alla tänkbara digitala kontaktytor. I det här blogginlägget kikar vi närmare på några av de nya värdefulla funktioner som verktyget erbjuder.