
Kommunikationskoncept Sto fasadsystem
Vår ambition har varit att ta fram ett koncept för Stos fasadsystem som är flexibelt, lätt att identifiera och som skiljer Sto från konkurrenterna genom ett modernt och elegant formspråk. Det ska tilltala både arkitekter och byggkonsulter samtidigt som det skapar intresse och framställer Sto som det innovativa och kvalitativa alternativet.
Till konceptet har vi hämtat inspiration från arkitektens formsråk och skissartade linjemanér, samt från konstruktörens ritningar och byggplaner etc.
Utifrån tanken på ett linjemanér har vi skapat en visuell markör, inspirerat av det gula elementet i Stos logotyp. Genom att kombinera den gula linjen med effektfulla bilder kopplade till arktitektur och byggnation skapas en sammanhållande markör för konceptet. Linjen används för att dramatisera och sätta fokus på bildmotivet samt länka det till budskapet på ett tydligt sätt.
Konceptet bygger på en idé om att Sto fasadsystem lyfter konstruktions- och designlösningar på flera olika sätt, vilket kan tilltala både byggkonsulter och arkitekter. Genom att kommunicera att Sto har valt sin egen linje, särskiljer vi företagets lösningar från konkurrenternas.
I byggkonsultvärlden representerar linjen konstruktionsritningar och riktlinjer. Inom arkitektur är byggnadens eller fasadens linje ett begrepp. Linjen används därför för att ringa in konceptet och fånga byggkonsultens och arkitektens uppmärksamhet.
”Linjen som lyfter” används även bokstavligt som en visuell markör och binder samman text och bild på ett sätt som lyfter helheten. Det är skalbart och hållbart, samtidigt som det skapar stor flexibilitet, och visar att Sto är ett företag i den innovativa frontlinjen.
Kampanjkoncept - Den livfulla och färgstarka familjen av fibercementskivor
Det finns konkurrenter som sedan tidigare har lanserat fibercement- skivor på den svenska marknaden. Eftersom Sto inte är först blir det viktigt att hitta sätt att sticka ut och skapa uppmärksamhet. Det kräver att vi tar ut svängarna och bryter av mot hur reklam för byggnadsmaterial traditionellt ser ut. Vi har utgått från budskapshusets huvudbudskap ”Vi utökar StoVentec-familjen med ett sortiment av livfulla fibercement- skivor” och skapat ett kampanjkoncept utifrån detta.
Kontaktannons
Målgrupp: Arkitekter och byggkonsulter
Placering: Branschspecifika tidningar
Syfte: Kontaktannonsen är en idé som kombinerar rationella produktfördelar med den lättsamma tonen i det övergripande kommunikationskonceptet. Inspirerade av traditionella kontaktannonser i tidningar skriver vi copy som lyfter viktiga aspekter för respektive målgrupp som vi adresserar.
Aktivering för entreprenörer - StoCenter bjuder på snackisar
Gofika med exempelvis vetelängd, kaffe, musik etc eller ”snackbar” med byggarlunch. Det senaste snacket från branschen och StoVentecs ”bästa sägningar” i StoCenter showroom.
Annonsering i digitala kanaler
Kampanjen har presterat mycket bra då den både genererat bra synlighet och högt engagemang.