Vad kan ett bi lära oss om nytänkande?

En viktig beståndsdel i kreativitet är nytänkande. Att inte följa flocken utan att både våga och kunna gå sin egen väg. Det är lätt att tro att det skulle vara ett genuint mänskligt beteende. Men faktum är att vi inte är ensamma om detta. Du behöver bara gå till närmaste bikupa för att se hur naturen har inympat kreativt tänkande även i insekter. Och, precis som för ett företag, handlar det om långsiktig överlevnad.
De rebelliska bina
Ett gäng bin återvänder till kupan och börjar dansa för de andra. De berättar att de funnit ett riktigt bra nektarställe där det finns mängder att hämta. Snart har de övertygad sina kamrater och strax börjar de alla flyga dit. Turerna går fram och tillbaka under många dagar. Mycket riktigt, här fanns ett överflöd av godsaker.
Men inte alla bin åker dit. Av någon anledning valde ett mindre gäng bin att inte lyssna på sina kollegor. Trots att det helt uppenbart stämmer att de har hittat en riktig guldgruva fylld av pollen och nektar. I stället flyger de åt helt andra håll utan att ha en aning om vad de ska hitta – om ens något. Varför gör de så? Är de månne en smula korkade? Nej, tvärtom faktiskt.
Utnyttjande kontra utforskande
Att vissa bin beter sig så här var något som under många år förbryllade forskarna. Efter alla dessa miljoner år av evolution, varför fanns det fortfarande bin som inte verkade förstå dansen? Som inte förmådde att flyga åt rätt håll? Det naturliga urvalet borde ha gjort att de gradvis försvann. De var ju uppenbarligen helt onyttiga. Men forskarna insåg så småningom att dessa bin faktiskt agerade helt rationellt.
Det handlar om exploitation vs. exploration – utnyttjande kontra utforskande. Det ena kräver det andra helt enkelt. För det vore givetvis logiskt om alla bin gjorde gemensamma krafter. Om alla hjälptes åt och fokuserade på uppgiften skulle de bli så mycket effektivare. Lite som när ett företag i en lågkonjunktur kräver att alla fokuserar på sälj och sätter produktutveckling och varumärkesbyggande på sparlåga.
Morgondagens affärer skapas idag
I längden är det inte ett hållbart beteende. Att enbart utnyttja och aldrig utforska kommer att leda till bisamhällets (och företagets) död. Du överinvesterar i det du redan vet och underinvesterar i det du ännu inte känner till. De där rebelliska bina är faktiskt helt avgörande för bisamhällets långsiktiga överlevnad. De flyger till okända platser utan att ha tillstymmelsen av en plan. De utforskar nya områden, nya platser. Man kan säga att de lydiga bina fokuserar på ROI medan de olydiga bina investerar i R&D. Samtidigt, om ett olydigt bi hittar en helt ny källa till pollen, en äng som plötsligt börjat blomma, är just det enskilda biets ansträngning värt tusen gånger mer än det lydiga biets.
Detsamma gäller för ett företag. Precis som bisamhället måste ledningen säkerställa att det hela tiden finns rebelliska bin som utforskar nya affärsmöjligheter och idéer. Även de som inte omedelbart har en tydlig uppsida. Att tänka nytt handlar om att tillåta sig att ibland bara ge sig ut i det okända. Att surra runt utan mål. För att plötsligt landa på the next big thing…
Relaterade inlägg
Hur mår ditt varumärke? Så gör du en brand audit.
Ett varumärke är mer än en logotyp eller en färgpalett – ett varumärke är summan av hur människor uppfattar ditt företag, vad ni står för och hur ni skiljer er från konkurrenterna. Men hur vet du om ditt varumärke faktiskt lever upp till sina löften och förblir relevant på marknaden? Här kommer ”brand audit” (varumärkesanalys) in i bilden. Att göra en brand audit är som att göra en hälsocheck på ditt varumärke: du får insikter om hur det mår, hur det presterar och vad som kan förbättras.
Spretig kommunikation – hur en tydlig strategi skapar fokus och stärker varumärket
Ibland hör man att ett företags kommunikation känns “spretig”. Kanske har du själv lagt märke till det i ett företags marknadsföring eller till och med i den egna organisationens sätt att kommunicera. Vad innebär det egentligen, och varför är det viktigt att hålla samman kommunikationen? Här kommer några reflektioner kring vad som kan orsaka spretighet och varför det är så värdefullt att arbeta för en mer enhetlig och strategisk kommunikation. Förhoppningen är att du ska känna igen några av tankarna och få inspiration att ställa frågor om hur just din verksamhet arbetar med dessa frågor.
Hitta rätt tonalitet till ditt varumärke
Tänk på ditt varumärke som en egen person. Hur skulle varumärket låta om du pratade med det? Vilket tonfall har rösten? Och vilka ord använder den? Med rätt tonalitet är det enklare att skapa riktigt vass kommunikation som når ut och fram till dina målgrupper.