Vad kan ett bi lära oss om nytänkande?

En viktig beståndsdel i kreativitet är nytänkande. Att inte följa flocken utan att både våga och kunna gå sin egen väg. Det är lätt att tro att det skulle vara ett genuint mänskligt beteende. Men faktum är att vi inte är ensamma om detta. Du behöver bara gå till närmaste bikupa för att se hur naturen har inympat kreativt tänkande även i insekter. Och, precis som för ett företag, handlar det om långsiktig överlevnad.
De rebelliska bina
Ett gäng bin återvänder till kupan och börjar dansa för de andra. De berättar att de funnit ett riktigt bra nektarställe där det finns mängder att hämta. Snart har de övertygad sina kamrater och strax börjar de alla flyga dit. Turerna går fram och tillbaka under många dagar. Mycket riktigt, här fanns ett överflöd av godsaker.
Men inte alla bin åker dit. Av någon anledning valde ett mindre gäng bin att inte lyssna på sina kollegor. Trots att det helt uppenbart stämmer att de har hittat en riktig guldgruva fylld av pollen och nektar. I stället flyger de åt helt andra håll utan att ha en aning om vad de ska hitta – om ens något. Varför gör de så? Är de månne en smula korkade? Nej, tvärtom faktiskt.
Utnyttjande kontra utforskande
Att vissa bin beter sig så här var något som under många år förbryllade forskarna. Efter alla dessa miljoner år av evolution, varför fanns det fortfarande bin som inte verkade förstå dansen? Som inte förmådde att flyga åt rätt håll? Det naturliga urvalet borde ha gjort att de gradvis försvann. De var ju uppenbarligen helt onyttiga. Men forskarna insåg så småningom att dessa bin faktiskt agerade helt rationellt.
Det handlar om exploitation vs. exploration – utnyttjande kontra utforskande. Det ena kräver det andra helt enkelt. För det vore givetvis logiskt om alla bin gjorde gemensamma krafter. Om alla hjälptes åt och fokuserade på uppgiften skulle de bli så mycket effektivare. Lite som när ett företag i en lågkonjunktur kräver att alla fokuserar på sälj och sätter produktutveckling och varumärkesbyggande på sparlåga.
Morgondagens affärer skapas idag
I längden är det inte ett hållbart beteende. Att enbart utnyttja och aldrig utforska kommer att leda till bisamhällets (och företagets) död. Du överinvesterar i det du redan vet och underinvesterar i det du ännu inte känner till. De där rebelliska bina är faktiskt helt avgörande för bisamhällets långsiktiga överlevnad. De flyger till okända platser utan att ha tillstymmelsen av en plan. De utforskar nya områden, nya platser. Man kan säga att de lydiga bina fokuserar på ROI medan de olydiga bina investerar i R&D. Samtidigt, om ett olydigt bi hittar en helt ny källa till pollen, en äng som plötsligt börjat blomma, är just det enskilda biets ansträngning värt tusen gånger mer än det lydiga biets.
Detsamma gäller för ett företag. Precis som bisamhället måste ledningen säkerställa att det hela tiden finns rebelliska bin som utforskar nya affärsmöjligheter och idéer. Även de som inte omedelbart har en tydlig uppsida. Att tänka nytt handlar om att tillåta sig att ibland bara ge sig ut i det okända. Att surra runt utan mål. För att plötsligt landa på the next big thing…
Relaterade inlägg
Positionering – en viktig del av varumärkesstrategin
Ett lyckat positioneringsarbete särskiljer dig från konkurrenterna, låter dig ta mer betalt för dina produkter eller tjänster, och får dina kunder att känna en lojalitet utöver det vanliga till ditt varumärke. Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst eller marknadsledande, utan om att ladda varumärket med värden och egenskaper som gör att det upplevs olikt konkurrenterna. En relevant (och unik!) position hjälper dig helt enkelt att växa och ta marknadsandelar.
Must Win Battles, en strategiskt kraftfull metod för långsiktig tillväxt och framgång
I en alltmer konkurrensutsatt värld där företag ständigt strävar efter tillväxt och hållbar framgång, är det avgörande att ha en tydlig riktning och fokusera på de mest kritiska utmaningarna. En av de mest kraftfulla metoderna för att uppnå detta är konceptet ”Must Win Battles” (MWB). Det handlar om att identifiera och fokusera på ett fåtal avgörande strider, som om de vinns, kommer att ha en transformativ effekt på företagets framtid. Denna strategi har hjälpt många företag att fokusera sina resurser och energier på det som verkligen betyder något, vilket i sin tur skapar bestående tillväxt och konkurrensfördelar.
Varför är det viktigt att definiera varumärkets syfte?
Har du någon gång frågat dig själv varför ditt företag finns till, utöver att generera intäkter? Det är inte alltid lätt att hitta mening i allt vi gör, men det finns många fördelar med att definiera syftet med ditt varumärke. Dels för att öka antalet trogna kunder, dels för att skapa en känsla av stolthet hos medarbetarna.