Sveriges Bästa Branschblogg 2021
Varje år utser vi på Navigator den bästa bloggen inom ett antal branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters, med lång erfarenhet och kunskap om vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik branschblogg.
Bästa branschblogg utsedd
En lång rad bloggar inom respektive bransch har analyserats. Vinnarna har utsetts genom en sammantagen bedömning av tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).
Låt oss presentera årets vinnare!
Vinnare Rekrytering
WISE
Juryns motivering
Wise blogg tar inte bara hem segern i kategorin rekrytering, utan är också den solklart snyggaste bloggen i hela årets tävling. Här hittar både arbetsgivare och kandidater massvis av läsvärda och aktuella inlägg på teman som rekrytering, onboarding, kompetensförsörjning och employer branding. Dessutom finns det alltid mer spännande läsning i form av nedladdningsbart material. Nästan full pott – riktigt bra!
- Tonalitet: 5
- Design: 5
- Funktionalitet: 5
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 24
Vinnare Samhälle
WSP
Juryns motivering
WSP är ett kunskapsintensivt företag som hjälper organisationer, företag och offentliga aktörer att utveckla framtidens samhälle. WSP genomför komplexa analyser, utredningar och rapporter som ibland kan vara svåra att förmedla till omvärlden på ett lättillgängligt sätt, trots att de är av allmänintresse. Genom bloggen har WSP hittat en utmärkt kanal att berätta mer om sina samhällsutvecklande projekt, dessutom i en lagom mix av rörligt material och text. Det är intressant, lärorikt och aktuellt – precis så som en kunskapsförmedlande blogg ska vara!
- Tonalitet: 5
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 22
Vinnare Bank & Finans
Avanza
Juryns motivering
Avanzas populära sparblogg vägleder, utbildar och inspirerar läsaren inom ekonomi och sparande. Avanza har gått i bräschen de senaste åren genom att ta ställning i samhällsfrågor, som att öka andelen kvinnliga sparare och att få fler att investera hållbart. Blogginläggen är välskrivna, med en härlig blandning av aktietips, sparstrategier och krönikor. Ett stort plus för kanalmixen med text, podcast och videomaterial. Här finns innehåll för alla som vill lära sig mer om privatekonomi!
- Tonalitet: 5
- Design: 3
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 5
- SEO: 4
- Totalt: 21
Vinnare Byggbranschen
Qvesarum
Juryns motivering
Det senaste året har vi tillbringat mycket tid hemma. Hemmet har återigen blivit vår bas och det är många som har tillbringat otaliga timmar med att snickra, måla och renovera. Därför tycker vi att det är självklart att tilldela buggmadsvårdsföretaget Qvesarum vinsten i kategorin byggbranschen. Qvesarums blogg fullkomligt flödar av inspiration. Från hemma hos-reportage och vackra orangerier till handslagna tegelgolv. Den som vill göra om i sitt hem utan att tappa bort den historiska charmen har mycket att hämta här.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 2
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 17
Vinnare Energi
Mölndal Energi
Juryns motivering
För andra året i rad tar Mölndal Energi hem segern i kategorin energi. Den välskrivna bloggen bjuder på smarta tips och goda råd inom el- och energifrågor, alltsammans skrivet med en kunnig och förtroendeingivande ton. Mölndal Energi har tagit fasta på bloggens många möjligheter och med varje inlägg följer tips på andra relevanta blogginlägg och nedladdningsbara checklistor och guider.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 20
Vinnare Försäkring
Trygg Hansa
Juryns motivering
Trygg Hansa skriver hela fyra bloggar, var och en med ett utvalt tema: familjen, hemmet, bilen och firman. Här finns svar på de flesta frågor man som konsument eller företag kan ha gällande sina försäkringar och hur man kan förebygga skada. Det är lättillgängligt, lärorikt och tankeväckande. Pluspoäng för riktigt bra SEO-resultat!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 5
- Totalt: 19
Vinnare Juridik
Delphi
Juryns motivering
Advokatbyrån Delphi försvarar vinsten från förra året genom att fortsätta på inslaget spår. I tech-bloggen delar byråns jurister med sig av juridiska nyheter och diskuterar det senaste från teknikvärlden. Temaområdena är bland annat AI, blockchain, kryptovalutor och FinTech. En lärorik blogg med tydlig avsändare – tonaliteten är trots allt både saklig och tydlig, precis som juridiken ska vara!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 3
- SEO: 2
- Totalt: 15
Vinnare Transport
Transporteca
Juryns motivering
Transporteca skriver intressanta och vägledande blogginlägg om transportindustrin och vad man ska tänka på som företag eller privatperson när man vill transportera gods. Här finns alltid tips på mer läsning och tydliga call-to-actions som leder användaren vidare på siten. Pluspoäng för rörligt material i flera av snabbguiderna!
- Tonalitet: 3
- Design: 4
- Funktionalitet: 3
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 18
Vinnare IT
Knowit
Juryns motivering
Knowit bloggar om en mängd olika ämnen inom IT, som cybersäkerhet, business intelligence, innovation och systemutveckling, transformation och förändringsledning. Det är en välskriven blogg där företagets anställda bjuder på kunskap och insikter om sina specialområden. Tonaliteten är ödmjuk, hjälpsam och förtroendeingivande. Vårt enda önskemål är att designen ska få lite mer kärlek, för att lyfta innehållet ännu mer!
- Tonalitet: 4
- Design: 3
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 3
- Totalt: 18
Vinnare Revision
PWC
Juryns motivering
PWC försvarar titeln som Sveriges Bästa Branschblogg i kategorin revision. Det är en snygg och välskriven blogg för dig som driver företag och vill få bättre koll på allt från skatter och regelverk till affärsutveckling. Bloggen är en utmärkt kanal för att kommunicera PWCs arbete och expertis till en större publik. Med tydliga call-to-actions och tips blir det enkelt för läsaren att hitta mer intressant information i form av andra blogginlägg och webinarier.
- Tonalitet: 4
- Design: 4
- Funktionalitet: 4
- Innehåll: 4
- SEO: 4
- Totalt: 20
Dela kunskap och hitta leads med en företagsblogg
En företagsblogg är en bra kommunikationskanal för dig som vill bli thought leader i din bransch. Den hjälper dig också att attrahera besökare och leads om du använder den på rätt sätt. Vi har satt ihop en smart liten guide med våra bästa tips och tricks som du enkelt kan skriva ut och sätta upp på anslagstavlan. Du får tips på:
- Hur du kommer igång
- Vad du ska tänka på
- Hur du bör optimera inläggen
- Hur du delar och sprider
- Hur du mäter trafik och konverteringar
Relaterade inlägg
Bättre samarbete och fler nya kunder med SLA
Har du hört talas om Smarketing? Sammanslagningen av sales och marketing innebär att sälj- och marknadsavdelningen slutar arbeta i silos och istället samverkar. När teamen börjar prata samma språk och använda samma processer, system och siffror kan de tillsammans åstadkomma underverk.
Skapa konverteringar med content offers
Idétorka är en vanlig åkomma som drabbar många contentskapare. Har du redan vänt ut och in på varenda relevant ämne på bloggen och i sociala medier? Perfekt! Då har du allt som krävs för att skapa attraktiva content offers som både genererar leads och hjälper dig att etablera dig som kunskapsledare på ditt område.
Konvertera mera! Så fungerar lead generation
Lead generation är ett centralt begrepp för alla B2B-företag som arbetar med inbound marketing. De flesta business-to-business-företag vänder sig till en smal och väldefinierad målgrupp, vilket kräver riktade marknadsföringsinsatser. Med rätt strategi och genomarbetat innehåll kan du göra din webbplats till din bästa säljare och kamma hem stora konkurrensfördelar. I det här blogginlägget går vi igenom vad lead generation är och ger svar på några av de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss.