- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Vad är en affärsmodell?
En affärsmodell är inom företagsekonomi en teoretisk beskrivning av hur ett företag, eller en affärsverksamhet, är tänkt att fungera. Ett konceptuellt verktyg med komponenter som beskriver inbördes relationer så att affärslogiken för en viss verksamhet konkret kan beskrivas. Affärsmodellen omfattar delar såsom en intäktsmodell som beskriver hur intäkter kommer in, en produktionsmodell som beskriver hur varor och tjänster produceras, och en leveransmodell som beskriver hur varor eller tjänster kommer kunden tillgodo.
Vad är Business Model Canvas?
The Business Model Canvas är ett verktyg utvecklat av Dr Alexander Osterwalder och Dr. Yves Pigneur och har blivit en standard för hur man arbetar med affärsmodeller och affärsmodellsinnovation. Detta verktyg beskriver verksamheten på ett övergripande sätt utifrån nio byggblock som tillsammans formar en verksamhets huvudområden; kunder, erbjudande, infrastruktur och finansiell genomförbarhet:
- Kundsegment
- Värdeerbjudande
- Kanaler
- Kundrelationer
- Intäktsströmmar
- Nyckelresurser
- Nyckelaktiviteter
- Nyckelpartners
- Kostnadsstruktur
Hur fungerar Business Model Canvas?
Business Model Canvas är en visuell karta som beskriver ett företags erbjudande, infrastruktur, kunder och ekonomi. Den kan skrivas ut i storformat så att flera deltagare i en grupp kan arbeta med att fylla i den tillsammans. Exempelvis genom att i steg ett använda post-it-lappar och i steg två fylla i rutorna på duken. Den här typen av arbetsdukar är konkreta och väl beprövade verktyg som underlättar förståelse, diskussion och analys. Arbetsduken gör det möjligt att med ett systematiskt angreppssätt reflektera över varje del av din affärsmodell så du kan kartlägga varje del i helheten. Några fördelar jämfört med traditionella affärsstrategimodeller är att du kan:
- Fokusera bättre på det som driver din affär och klargöra nyttan
- Vara flexibel och ”skruva” på varje del när du ser det övergripande på en sida
- Skapa förståelse för din vision och dina tankar eftersom du behöver hålla det kort på en sida
- Underlätta beslut eftersom du hela tiden kan koppla an till den strategi du beskrivit på duken
Hur använder du Business Model Canvas?
- Börja med att tänka över vilka du vill ha med i strategiarbetet. Det bör inte vara för många och de som deltar behöver kunna tillföra verkligt värde till diskussionerna och genomförandet.
- Sätt av ordentligt med tid för att hinna både diskutera alla delar ingående men också hinna formulera kortfattade och förståeliga beskrivningar för varje ruta. Gärna en eller två halvdagar med tid för eftertanke och utrymme för nytänkande.
- Börja med att ge en bakgrundsbild och förklara syfte och ambition med övningen. Ge också en god introduktion till begreppet och arbetssättet Business Model Canvas.
- Använd en whiteboard för att rita upp modellen med samtliga rutor så att ni kan använda denna för att reflektera, prioritera, skapa samsyn och beskriva era slutsatser. Ännu bättre är att använda en storskalig utskrift av modellen i A1- eller A2-format som ni samlas kring. Inled arbetet i varje ruta med en brainstorming där varje deltagare får skriva ner sina tankar på post-it-lappar som sedan sätts upp i rutan.
- Gå igenom förslagen. Diskutera och prioritera för att nå konsensus och hitta en tydlig kortfattad beskrivning som gör det lätt att förstå innebörden.
- Gå därefter vidare till nästa ruta och arbeta er igenom hela modellen.
- När samtliga rutor är ifyllda är det dags att fotografera whiteboarden och/eller sammanställa arbetsduken och färdigställa den i ett format så den är lätt att distribuera och få in ytterligare feedback kring eller implementera i organisationen.
Vilka frågeställningar är viktiga?
Business Model Canvas består som beskrivit tidigare normalt av nio byggstenar och själva arbetsduken består följaktligen av nio fält, ett för varje byggsten. Här har vi sammanställt ett antal frågeställningar per byggsten som kan vara viktiga att ställa för att driva diskussionen framåt.
1. Kundsegment
Definierar de olika grupper av människor eller företag en verksamhet strävar efter att nå och betjäna.
- För vem skapar vi värde?
- Vilka är våra viktigaste segment?
- Vilka är våra viktigaste kunder inom respektive segment?
- Vilka är beslutsfattare respektive påverkare inom respektive segment?
2. Kundrelationer
Beskriver vilken typ av förhållande organisationen etablerar med de olika kundsegmenten.
- Vilken typ av relationer förväntar sig kunder ur respektive segment att vi etablerar och upprätthåller tillsammans med dem?
- Vilka typ av relationer har vi idag?
- Hur är de integrerade i vår affärsmodell?
- Hur kostsamma är de?
3. Värdeerbjudande
Beskriver den kombination av tjänster och produkter som skapar värde för ett specifikt kundsegment.
- Vilket värde levererar vi till våra kunder?
- Vilka a våra kunders problem hjälper vi till att lösa?
- Vilka lösningar i form av produkter och tjänster levererar vi till varje kundsegment?
- Vilka av våra kunder behov tillfredsställer vi?
4. Kanaler
Beskriver hur en organisation kommunicerar med och når och de utvalda kundsegmenten för att leverera värdeerbjudandet.
- Genom vilka kanaler vill våra olika kundsegment bli nådda?
- Hur når vi dem nu?
- Hur interagerar våra kanaler?
- Vilka fungerar bäst?
- Vilka är mest kostnadseffektiva?
- Hur integrerar vi dem med våra kundrutiner?
5. Intäktsströmmar
Beskriver de intäktsflöden en organisation genererar från varje kundsegment.
- Vad är våra kunder beredda att betala för?
- Vad betalar de för idag?
- Hur betalar de idag?
- Hur mycket kan de tänka sig att betala?
- Hur mycket står var och en av våra intäktsströmmar för?
6. Nyckelresurser
Beskriver de vilka tillgångar och resurser som krävs för att affärsmodellen ska fungera.
- Vilka nyckelsresurser krävs för att vi ska hantera vårt värdeerbjudande?
- Våra distributionskanaler?
- Våra kundrelationer?
- Våra intäktsströmmar?
7. Nyckelaktiviteter
Beskriver vilka aktiviteter organisationen måste utföra för att affärsmodellen ska fungera.
- Vilka nyckelaktiviteter kräver vårt värdeerbjudande?
- Våra distributionskanaler?
- Våra kundrelationer?
- Våra intäktsströmmar?
8. Nyckelpartners
Beskriver det nätverk av leverantörer och partners som möjliggör för affärsmodellen att fungera.
- Vilka är våra nyckelpartners?
- Vilka är våra nyckelleverantörer?
- Vilka av våra nyckelresurser köper vi in från partners?
- Vilka av våra nyckelaktiviteter genomför våra partners?
9. Kostnadsstruktur
Beskriver de kostnader som affärsmodellen ger upphov till för organisationen.
- Vad är mest kostnadspåverkande i vår affärsmodell?
- Vilka av våra nyckelresurser är mest kostsamma?
- Vilka av våra nyckelaktiviteter är mest kostsamma?
En tydlig modell som många förstår
Givetvis finns det en hel uppsjö av olika affärsmodeller som olika företag använder sig av. Business Model Canvas är bara en av många men det finns såklart alltid en fördel att använda sig av en modell som många känner till och som är lätt att förklara…
Relaterade inlägg
Newsjacking – så nyttjar du aktuella händelser i din marknadsföring
Att i marknadsföring använda sig av trendande händelser…
Läs hela