- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Personligheten hjälper till att bygga långsiktiga och lönsamma kundrelationer
Genom att kombinera varumärkets karaktärsdrag med en historia som berör oss på djupet skapas en stark personlighet. Det väcker känslomässiga associationer som en produkt i sig själv sällan kan förmedla. Många gånger konstrueras personligheten runt en arketyp – en klassisk sagokaraktär med ett beteendemönster som vi känner igen från barndomen. Vi vet hur rebellen, kunskapskällan och idealisten beter sig. Och vi känner till de drifter, behov, rädslor och önskningar som varje karaktär besitter.
Den särskiljande faktorn
I vår globala och transparenta värld blir berättelsen runt varumärket allt oftare den enda relevanta faktorn som särskiljer ett varumärke från ett annat. Det är den som gör det första valet åt oss och den som får oss att återvända gång på gång. Den gör att vi köper en iPhone istället för en annan telefon. Inte för att den är bättre, utan för att vi vill ha den modellen med den senaste tekniken. Vi handlar möbler hos IKEA för att det känns tryggt och pålitligt, istället för att prova ett annat möbelvaruhus.
De 12 arketyperna
Idealisten
Idealisten strävar efter att vara en förebild som med sin vänlighet, sunda ideal och hög moral gör gott för alla i sin omgivning.
”Vänlighet är en gåva som alla har råd att ge.”
Egenskaper
Idealisten är lugn, optimistisk, oskuldsfull, ärlig, bekymmersfri och godtrogen.
Upplevelse
Idealisten signalerar äkthet och förespråkar ett enkelt, hälsosamt och gott liv.
Kända idealister
Kronprinsessan Victoria och Mark Levengood.
Varumärken med idealistens personlighet
Disney och Dove.
Pionjären
Pionjären är en individualist som bryter ny mark i jakten på frihet, äventyr och nya upplevelser. Oavsett om det handlar om att bestiga ett berg eller använda ny teknik så vill pionjären leva livet fullt ut.
”Resan är viktigare än målet.”
Egenskaper
Pionjären är modig, äventyrlig, experimenterande, självständig och ambitiös.
Upplevelse
Pionjären inspirerar andra att upptäcka och utforska världen.
Kända pionjärer
Amelia Earhart och Stephen Hawking.
Varumärken med pionjärens personlighet
Fjällräven och Discovery Channel.
Kunskapskällan
Kunskapskällan är en allvetande person som gärna bidrar med sin expertis. Tack vare sin stora nyfikenhet, intelligens och hängivenhet tillgodogör sig Kunskapskällan information om både stort och smått.
”Kunskap är makt.”
Egenskaper
Kunskapskällan är bildad, sanningssökande, intelligent, nyfiken, noggrann, klarsynt och hängiven.
Upplevelse
Kunskapskällan inger förtroende för sin breda expertis. Det är hit kunden vänder sig för att få goda råd.
Kända kunskapskällor
Agnes Wold och Albert Einstein.
Varumärken med kunskapskällans personlighet
Lunds universitet och McKinsey.
Hjälten
Hjälten kännetecknas av sin förmåga att möta och övervinna både enkla och svåra hinder. Med stort mod, beslutsamhet och tilltro till sin egen förmåga kastar sig Hjälten ut med huvudet före.
”Jag kom, jag såg, jag segrade.”
Egenskaper
Hjälten är modig, beslutsam, uthållig, hederlig och framgångsrik.
Upplevelse
Hjälten utmanar och inspirerar kunden att prestera på topp.
Kända hjältar
Lance Armstrong och Zlatan Ibrahimovic.
Varumärken med hjältens personlighet
Nike och ViktVäktarna.
Rebellen
Rebellen är missnöjd med status quo och vill förändra sin omvärld. För vissa är hens agerande störande eller rent av hänsynslöst, medan andra ser rebellen som en sanningssägare och revolutionär.
”Regler är till för att brytas”
Egenskaper
Rebellen är frispråkig, självständig, orubblig, djärv och trotsig.
Upplevelse
Rebellen är inte rädd för att sticka ut, gå emot normen och ta stora risker för att förändra världen.
Kända rebeller
Lady Gaga och Mark Zuckerberg.
Varumärken med rebellens personlighet
Harley Davidson och Oatly.
Magikern
Magikern förvandlar helt vanliga upplevelser till något extraordinärt och oväntat. Med mystik och spänning blir fantasi till verklighet.
”Allt är möjligt!”
Egenskaper
Magikern är mystisk, nyfiken, överraskande och generös.
Upplevelse
Magikern hänför kunden genom att skapa upplevelser utöver det vanliga.
Kända magiker
J K Rowling och Steve Jobs.
Varumärken med magikerns personlighet
Pixar och Apple.
Realisten
Realisten säger som det är. Hen är rakryggad och sätter funktion före form.
”Ärlighet varar längst.”
Egenskaper
Realisten är ärlig, äkta, ödmjuk, opretentiös och vänlig.
Upplevelse
Realisten värdesätter att vara äkta i allt hen gör och faller sällan för grupptrycket.
Kända realister
Simon Cowell och Leif G.W Persson.
Varumärken med realistens personlighet
Levi’s och IKEA.
Förföraren
Förföraren söker med stort självförtroende efter romantik och njutning. Hen ger sig gärna hän och frossar i produkter och varumärken som lovar ökad attraktionsförmåga och sex appeal.
”Kärleken övervinner allt.”
Egenskaper
Förföraren är sensuell, kärleksfull, passionerad och varm.
Upplevelse
Förföraren får kunden att känna romantik, njutning och känslomässig sammankoppling.
Kända förförare
Marilyn Monroe och Hugh Hefner.
Varumärken med förförarens personlighet
Victoria’s Secret och Häagen-Dazs.
Skojaren
Skojaren är en riktig clown, en glad och skämtsam själ som lever i nuet. Hen har en unik förmåga att fånga publikens uppmärksamhet och uppskattar varumärken som använder en stor dos humor.
”Ett gott skratt är den bästa medicinen.”
Egenskaper
Skojaren är rolig, spontan, charmig, ungdomlig och lättsam.
Upplevelse
Skojaren ser till att kunden har kul!
Kända skojare
David Batra och Jim Carrey.
Varumärken med skojarens personlighet
Nickelodeon och Snickers.
Vårdaren
Vårdaren är omtänksam, vänlig och generös. Hen ger kärlek, stöd och bekräftelse till människor i sin omgivning.
”En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.”
Egenskaper
Vårdaren är empatisk, gästvänlig, beskyddande, varm och tröstande.
Upplevelse
Vårdaren ger tröst och sinnesro när kunden behöver det som mest.
Kända vårdare
Moder Teresa och Florence Nightingale.
Varumärken med vårdarens personlighet
Alvedon och Campbell’s soppor.
Skaparen
Skaparen är en konstnär, innovatör och drömmare som använder sig av fantasin för att dela sin vision med världen.
”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi.”
Egenskaper
Skaparen är kreativ, passionerad, unik, självständig och originell.
Upplevelse
Skaparen gör det möjligt för andra att förverkliga sina visioner.
Kända visionärer
Astrid Lindgren och Pablo Picasso.
Varumärken med visionärens personlighet
Lego och YouTube.
Härskaren
Härskaren utstrålar styrka, makt och ledarskap. Hen väljer produkter som gör det möjligt att särskilja sig från vanligt folk – antingen i fråga om pris, kvalitet, service eller prestanda.
”Makt är den enda lust man inte tröttnar på.”
Egenskaper
Härskaren är beslutsam, dominant, kontrollerande och framgångsrik.
Upplevelse
Härskaren ger kunderna en möjlighet att bli mäktigare och mer överlägsna.
Kända härskare
Bill Gates och Mark Zuckerberg.
Varumärken med härskarens personlighet
Porsche och Rolex.
Relaterade inlägg
Världens 10 högst värderade varumärken
Varje år genomför Interbrand en omfattande undersökning bland…
Läs helaTio steg till rätt produktnamn och företagsnamn
Att utveckla ett nytt namn, oavsett om det…
Läs hela