Så påverkar digitaliseringen företagens marknadsavdelningar
80 procent av Sveriges företag har digitaliseringen framför sig. Det är en av de mer utmanande slutsatserna i Bohmans Nätverks nya rapport ”Människa möter maskin: Så påverkar digitalisering företagens marknads- & kommunikationsavdelningar”. Att ta till sig den nya tekniken skapar stress och obalans i många organisationer. Men hav förtröstan, hos de marknads- och kommunikationsavdelningar som är mer förändringsbenägna och kommit längre i digitaliseringen är arbetsglädjen 33 procent högre.
Omfattande undersökning
Bohmans Nätverk har de senaste tio åren analyserat hur marknads- och kommunikationsavdelningar utvecklas och vilka utmaningar i när- och framtid som chefer och medarbetare behöver förhålla sig till. Grunden för den nya rapporten är en omfattande undersökning genomförd senaste kvartalet med fler än 600 chefer och medarbetare på en majoritet av Sveriges ledande marknads- och kommunikationsavdelningar.
Kostsam obalans
I rapporten beskriver Bohmans konsekvenserna av digitaliseringen och vilken påverkan det har på företagens arbetsmiljö. Att ta till sig ny teknik kan vara både svårt och tidskrävande vilket skapar stress, obalans och ett klimat där långsiktigt värdeskapande ofta hamnar i en strid med snabba resultat. Engagemanget och arbetsglädjen bland medarbetare minskar i takt med obalansen vilket i slutändan blir kostsamt för alla.
Fyra framgångsfaktorer
De bolag som har tagit sig igenom det digitala stålbadet och minskat förändringsgapet, det v s de innovativa och anpassningsbara, visar sig ha 15 procent högre engagemangsnivåer och 33 procent högre arbetsglädje än genomsnittet. Detta innebär också att de blir bättre på att attrahera ny, relevant och kvalificerad arbetskraft. Här är fyra punkter förutom digital mognad som Bohmans lyfter fram som kännetecknande för de företag som lyckats.
1. Tro på varumärket
Varumärket är företagets riktmärke och det som kunder har en relation till. Ju tydligare och mer sammanhållet företag jobbar utifrån varumärkets nuvarande och önskade position desto högre trovärdighet.
2. Ledarskap och entreprenörskap
En bra ledare har förtroende för sina medarbetare. Ledarskapet handlar idag sällan om att styra medarbetare, utan snarare att guida dem i en riktning mot de mål företaget vill uppnå. Entreprenörskapet är ett centralt begrepp.
3. Innovationskraft och mod
Kombinationen mellan att få stöd och förtroende samt äga ansvaret för att driva en fråga, ett projekt eller en produktlinje utan att bli navelskådad och detaljstyrd ger tillit och stärker engagemanget bland de flesta medarbetare.
4. God företagskultur
En högpresterande företagskultur hos en marknads- och kommunikationsavdelning bygger på en tydlig strategi med ett syfte och en riktning, trygghet i form av förtroende för varandra, transparens och kontinuerligt lärande.
Beställ rapporten
Vill du läsa hela rapporten kan du beställa den här hos Bohmans Nätverk.
Relaterade inlägg
4 enkla steg – så väcker du liv i ditt varumärkes syfte
De flesta företag har ett uttalat syfte men få arbetar med det på daglig basis. Vi har undersökt hur du gör för att väcka det till liv och verkligen integrera det i ditt varumärke.
Employer Branding – Vad säger ryktet om er som arbetsgivare?
Enligt en undersökning om employer branding från LinkedIn överväger 75% av kandidaterna företagets rykte innan de söker en tjänst. Och i en rapport från Svenskt näringsliv uppger 7 av 10 svenska företag att de upplever det som allt svårare att rekrytera samt att kompetensbristen är största hindret för tillväxt. För att locka rätt kandidater – och få dem att stanna – kommer det därför att bli allt viktigare att jobba aktivt med sitt employer brand.
Social listening – med örat mot marken
Åsikterna om framtiden för X må vara höljda i dunkel, samtidigt som utmanaren Bluesky gnuggar händerna. Det enda vi kan vara säkra på är att internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet är i ständig förändring. Att som marknadschef eller som ansvarig för ett företags digitala kanaler hålla sig à jour med allt som händer och sker online kan vara utmanande. Än mer så om du dessutom förväntas hålla koll på vad alla dina konkurrenter gör och tycker och anpassa era strategier därefter.