Varför är det viktigt att definiera varumärkets syfte?
Har du någon gång frågat dig själv varför ditt företag finns till, utöver att generera intäkter? Det är inte alltid lätt att hitta mening i allt vi gör, men det finns många fördelar med att definiera syftet med ditt varumärke. Dels för att öka antalet trogna kunder, dels för att skapa en känsla av stolthet hos medarbetarna.
Vi vill alla bidra till något större
Nu blir det en snabblektion i grundläggande psykologi. Under 1940-talet utvecklade den amerikanska psykologen Abraham H. Maslow sin behovstrappa, en förklaringsmodell för hur vi människor prioriterar våra behov. Först behöver vi stilla våra fysiologiska behov som mat och sömn för att sedan sträva efter trygghet, kärlek, självhävdelse och slutligen självförverkligande. Maslow menar att varje behovssteg på trappan måste vara tillfredsställt innan individen kan sikta mot högre mål. I västvärlden lever vi idag i ett postmateriellt samhälle, där vi tar de grundläggande behoven för givna och istället fokuserar på självhävdelse och självförverkligande. Ur denna inställning kommer också ett slags behov av att söka mening i vår tillvaro och att vara med och bidra till en bättre värld. Det leder oss in på varför det är viktigt att definiera varumärkets syfte – idag är varumärken starka aktörer som kan engagera, mobilisera och förändra vårt samhälle.
Varumärkets syfte påverkar både medarbetare och kunder
Den moderna människans sökande efter mening bekräftas kontinuerligt av olika studier och rapporter. Till exempel växer företag med ett uttalat syfte dubbelt så snabbt som verksamheter utan ett uttalat ”varför”. Och 60 procent av alla yngre konsumenter menar att de är villiga att betala mer för en produkt om den kommer från ett socialt ansvarstagande företag. Sist men inte minst söker sig 60 procent av alla millennials (personer födda mellan 1980–1995) till arbetsgivare med ett tydligt syfte. Varumärkets ”varför” ger alltså kunden och medarbetaren en känsla av att vara med och bidra till ett bättre samhälle eller en smartare värld, vilket i sin tur genererar ambassadörskap, stolthet och lojalitet.
Värderingarna lägger grunden till syftet
Värderingarna som finns i företaget utgör dess DNA. De genomsyrar och formar allt vi gör. Hur vi talar med våra kollegor och kunder, hur trovärdigt vårt budskap blir och vilken samhörighet som vi kan känna med varandra och varumärket. När affärsmodeller och produkter förändras är värderingar bestående. Och ur värderingarna går det ofta att finna ditt varumärkes ”varför”.
“Brands start on the inside with humans and are ultimately delivered on the outside to humans.”
Så hittar du ditt varumärkes syfte
Syftet bör innehålla både hjärta och hjärna. Det inrymmer ditt varumärkes djupaste beståndsdelar och speglar den påverkan du har på dina medarbetare, kunder och det omgivande samhället. Här är exempel på frågeställningar som kan hjälpa dig att definiera ditt syfte:
- Förutom att tjäna pengar, varför gör vi det vi gör?
- Vad är det som vi värderar högre än allt annat?
- Vad är vår största passion?
- Vilka drivkrafter har vi som organisation?
- Vilka värden bygger vår verksamhet på?
- Vad behöver världen som vi är ensamma om att kunna leverera?
Interna faktorer som skapar mening
I varje enskild medarbetare finns en representant för företaget. En medarbetare som både förstår och delar företagets värderingar blir ofta en god ambassadör. Därför är det viktigt att involvera människorna i det varumärkesskapande arbetet. Det finns fyra avgörande faktorer för hur väl ledningsgruppen lyckas förankra företagets syfte internt:
- Tydlighet
- Engagemang
- Styrning
- Mottaglighet
Så delar du ditt syfte med omvärlden
Som vi tidigare nämnt är syftesdriven verksamhet en konkurrensfördel som attraherar nya kunder och får gamla att återvända gång på gång. För att lyckas är det A och O att företaget kommunicerar sitt syfte med trovärdighet och relevans. Ett mesigt eller oengagerat syfte riskerar att bli rena skrivbordsprodukter som inte lockar någon. Våga sticka ut hakan och var tydlig med hur ditt varumärke arbetar för att uppfylla sitt syfte. Vi brukar utgå från de följande sex faktorerna när vi pratar om att dela sitt syfte med omvärlden:
- Trovärdighet
- Relevans
- Särskiljning
- Enhetlighet
- Närvaro
- Engagemang
Dags att köra igång!
Nu är du förhoppningsvis redo att påbörja jakten på mening. Det kan vara svårt och det får ta tid, men glöm inte att ta hjälp av dina medarbetare. Tillsammans ska ni bygga ett riktigt starkt varumärke. Och om du vill ha lite hjälp längs vägen är du varmt välkommen att kontakta oss.
Relaterade inlägg
Konsten att bygga förtroende som företag
Förtroende. Den kanske viktigaste komponenten i alla relationer. Lika viktig mellan människor som mellan företag. Men hur gör man för att bygga förtroende? Vilka är nycklarna och finns det några genvägar?
Håll varumärkesstrategin levande
En av grundpelarna i Navigators verksamhet är varumärkesstrategi. Att i nära samarbete med våra uppdragsgivare förstå och beskriva själen i ett företag, allt för att kunna förflytta varumärket i önskad riktning. Precis som med träning tar det tid och energi att bygga ett varumärke, och det är ett arbete som ständigt måste upprätthållas. Gör man inte det kan det gå väldigt fel.
Hur lekfull kan du vara inom B2B?
I en snabbt föränderlig värld behöver strategin för ett varumärke, inte minst inom B2B, ständigt utvecklas och för att ta plats krävs ofta nya och annorlunda grepp. En fråga som brukar dyka upp när vi diskuterar varumärkesstrategier är: Hur får vi lov att leka med ert varumärke? För vissa företag är det ett stort nej, för andra är det en del av deras DNA. Google har exempelvis en lång historia av att använda sin logotyp i kommunikationen på ett lekfullt sätt, men som du snart kommer att upptäcka finns det flera sätt att positionera sitt varumärke inom B2B. Strategiska trender som går bortom det uppenbara.