- Strategi
- HubSpot
- Hållbarhetskommunikation
- Google Ads
- Årsredovisningar
- B2B
- B2C
- Content marketing
- Corporate communication
- Digital årsredovisning
- Digital kommunikation
- Direktmarknadsföring
- E-learning
- E-postmarknadsföring
- Event
- Film
- Förändringsprocess
- Företagspresentationer
- Gerillamarknadsföring
- Grafisk profil
- Inbound marketing
- Marknadsföring
- B2C
- blog
- Blogg
- Hållbarhetsredovisningar
- Healthcare
- Innovation
- Inspirationsfrukost
- Intern implementering
- Kampanjer
- Kommunikationsplattform
- Konceptutveckling
- Kriskommunikation
- Lead Management
- Logotype
- Målgruppsanalys
- Marketing Automation
- Marknads-PR
- Mässor
- Namnstrategi
- Ny teknik
- Nyheter
- Omvärldsanalys
- PIM-system
- Positionering
- PR
- Produktlansering
- Säljdrivande kommunikation
- Säljpresentationer
- Segmentering
- SEO
- Sociala media-strategi
- Storytelling
- Tone of voice
- Trendspaning
- Undersökningar
- Utomhusreklam
- Värdegrund
- Varumärkesbyggande kommunikation
- Varumärkesstrategi
- Webb
- Artificiell intelligens
- Employer brand
- Navigators AI-skola
Expertis och trovärdighet prioriteras av Google
Domain authority (eller domän-auktoritet) har tidigare mest handlat om inlänkningar till en webbsida från andra relevanta sajter. Men sedan några år tillbaka har Google lagt till fler kriterier i utvärderingen. En viktig kvalificeringsfaktor är något som på engelska förkortas E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), alltså expertis, auktoritet och tillförlitlighet rakt översatt. Det betyder att Google utöver att ranka på popularitet också baserar sina svar på hur trovärdiga sidorna och dess avsändare är.
Så SEO-optimerar du för E-A-T:
Låt experter vara en del i innehållskakapandet. Alla företag har experter inom olika områden. Du som läser det här är förmodligen expert på marknadsföringssidan, medan din kollega har sin spetskompetens inom den produkt eller tjänst ni levererar. Sätt er ner vid samma bord för en kort intervju och fyll på företagsbloggen med hjälp av er gemensamma expertis. Riktlinjerna kring E-A-T är extra viktigt för sidor som rör hälso- och sjukvård.
Google vill också se en djup kompetens. I praktiken betyder det att för att framstå som expert bör hela sajten handla om ett huvudämne. Försök alltså att inte vara för spretig i det ni kommunicerar. Hitta er nisch och producera mer innehåll kring det.
Sist men inte minst – var transparent. Vem är avsändaren? Lägg lite extra kärlek på Om oss-sidorna som förklarar vilka ni är och vad ni gör. Självklart ska det också vara enkelt för besökaren att navigera till kontaktsidan. Därutöver gäller vanlig internetetikett som att länka till referenser, följa GDPR och inkludera personlighetspolicyn för alla formulär.
Visual search tar fart på riktigt under 2020
Visual search (eller bildsökning) har raskt ökat i popularitet de senaste åren. Med stöd av ny teknik har Google gått från att matcha bilder med sökord, eller uppladdade bilder, till att tolka det du ser via mobilkamerans lins.
Du kanske hört talas om appen Google Lens. Inte? Då har du något kul att testa ikväll. Med hjälp av appen kan du via mobilkameran scanna av saker i sin omgivning och få svar direkt. Vad är det här för planta? Var finns den där jackan? Osv. Google lens kan redan nu känna igen och tolka över 1 miljard objekt.
Bildsökning kommer bara att växa och förväntas få sitt stora genomslag 2020. Och oavsett om det sker i början eller slutet av året är det bra att ha en plan för att optimera sajtens bilder.
Så SEO-optimerar du för visual search:
Att optimera bilder handlar om att matcha dem med relevanta sökord. Hur? Jo, genom att vara noga med vad du döper bilder till, alltså filnamn, och lägga till en ALT-text, den text som visas när webbläsaren inte kan ladda bilden. Att inkludera sökordet här hjälper Googles spindlar att tolka innehållet.
Ytterliga faktorer som spelar roll är när bilderna på sajten senast uppdaterats och dess placering på en sida. Google prioriterar nya bilder som har en central plats på webbsidan. Visst har vi användare blivit drillade att använda vår scroll-tumme på olika plattformar, så har ordningen på innehållet fortfarande stor betydelse? Ja, högre upp har fortfarande en högre prioritet för besökaren.
Sist men inte minst har bildkvalitén en viktig betydelse. Bilderna på sajten ger besökarna ett första intryck kring er som företag och den produkt eller tjänst ni säljer. En bra bild får också bättre organisk spridning, och kan exempelvis driva trafik till sajten från plattformar som Pinterest.
Video fortsätter att växa – och YouTube är normen
Video har på bara några år gått från att vara en nice-to-have-aktivitet till något som har en självklar plats i varje företags marknadsplan. Över 55% av Googles sökresultat visar minst en video och YouTube är idag världens näst största sökmotor. Men det stannar det inte här, tvärtom. Enligt Cisco, världsledande inom IT och nätverk, kommer video att stå för upp till 80% av all trafik online år 2021.
Fler bevis för att video efterfrågas av användare ses i att Google lagt till featured video i sina feauterd snippets. Alltså den yta högst på sökresultatssidan som visar ett utdrag från en av de högt rankade webbsidorna, för att svar på en sökfråga direkt. Ett tips om du har en sida som rankar högt är att fundera på om innehållet också kan förmedlas i videoformat.
Så SEO-optimerar du din video:
Googles spindlar tolkar videons innehåll genom titel, beskrivning och taggar. Se alltså till att sökord/sökfrasen du vill synas på finns med här. För att göra videon mer sökbar bör du också ladda upp den på YouTube. Glöm inte att lägga till en thumbnail som lockar till klick. Denna syns som startbild för din film på YouTube, Google och andra kanaler där den visas. En extra guldstjärna i SEO-boken får du som även laddar upp ett transskript för videon. Det försäkrar att sökmotorerna tolkar varje ord som sägs i filmen rätt.
I övrigt gäller samma optimeringsregler som för bilder. Nyare videos av hög kvalitet med en synlig placering på webbsidan premieras.
Voice search spås vara nästa stora genombrott
Voice search (eller röstsökningar) har också en trendkurva som pekar uppåt. Röstsökningar har framförallt varit populärt vid sökningar från mobilen, där var femte sökning sker via röst. Och med allt större tillgång till digitala assistenter i våra hem lär användningen bara fortsätta öka. I en studie från ComScore förutspås bland annat att hälften av alla sökningar år 2020 kommer att ske via rösten.
För dig som är nyfiken på att veta mer har vi skrivit ett helt blogginlägg om voice serch.
Så SEO-optimerar du för voice search:
Lägg tid på SEO-optimeringen av din webbplats. Sidor som rankas plats 1–3 i på Googles resultatsida har störst chans att bli upplästa. Att rankas i en så kallat ”featured snippet”, dvs ett utdrag från din sida hjälper också. Även här visas sidor som redan rankar högt organiskt. Utöver det spelar formateringen av innehållet en viss roll. Tänk tabeller, FAQs, steg för steg guider och liknande som är klipp- och klistravänliga för Google.
Search intent – tolka sökorden mer än bokstavligt
Search intent var en av de stora snackisarna inom SEO under 2019. Och med all rätta. Google använder sedan några år tillbaka RankBrain, som bygger på maskinlärning med artificiell intelligens. Och något som algoritmen vässat sig extra på är förmågan att tolka intentionen bakom sökningen, alltså inte bara det som skrivs eller sägs. Effekten av det är att innehåll som inte matchar intention med sökfrasen inte heller rankas. För oss innehållsskapare innebär det att vi behöver tänka till lite extra när vi optimerar landningssidor, blogginlägg och artiklar. Innan vi börjar skriva måste vi ha ett hum om vad vill den som söker vill veta eller göra.
Så SEO-optimerar du för search intent:
Först gäller det alltså att lista ut intentionen bakom sökordet eller sökfrasen. Börja med att söka på Google och se vilka resultat som visas på förstasidan för den fras du vill optimera för. Det är ingen slump vilka sidor som visas här, så vilka trender ser du? Är det exempelvis informativa sidor, produktjämförelser eller guider? Formatet har också viss betydelse, dyker det upp flest sökresultat med listor, så ger även det en hint i hur du ska bygga upp din sida.
Nästa steg är att skriva utifrån vad du sett, men med intressant och unikt innehåll. Det är såklart inte bara för nytt innehåll detta hack fungerar. Det går precis lika bra att uppdatera tidigare publicerade sidor och blogginlägg. Säg att du haft en sida som legat bra i ranking men som sedan börjat dala. Ja, då kan det vara värt att tänka igenom hur du kan uppdatera sidan för att bättre matcha sökintentionen.
Innehåll och länkar är fortsatt grunden inom SEO
Det har blivit dags att runda av vår trendspaning inom SEO för 2020, men innan vi gör det vill vi bara tillägga att SEO-optimeringen inte helt kommer att ändras. Du som nyligen optimerat din sajt eller gått en SEO-kurs behöver inte känna att det var tid och pengar i sjön. Tvärtom, bra innehåll och inlänkningar från andra relevanta sajter är fortfarande grundbultarna i SEO-strategin. Utan intressant och genomtänkt innehåll kommer ingen vilja länka till din webbsida. Och utan länkningar till din webbsida är det svårt att övertyga algoritmerna om att du har en pålitlig källa som hör hemma på Googles förstasida. Men när du har grunden på plats är det läge att experimentera med nya strategier och tekniker.
Relaterade inlägg
Vässa SEO-strategin med Topic clusters och Pillar pages
Hur vi söker på nätet har förändrats mycket…
Läs helaOn-page 2019 – så sökoptimerar du ditt innehåll
Blir 2019 en nystart för ditt företags SEO-arbete?…
Läs helaVarför Google AdWords-annonsering?
När Google lanserade sin tjänst för AdWords-annonsering för…
Läs hela