Varje år utser vi på Navigator Sveriges Bästa Branschblogg inom tio utvalda branscher. Juryn består av byråns digitala strateger och copywriters med lång erfarenhet av vad som krävs för att skapa en riktigt intressant och framgångsrik blogg. Här hittar du vinnarna i respektive bransch 2016.
Bästa branschblogg
En lång rad bloggar inom respektive bransch gås igenom grundligt och 10 vinnare, en per bransch, utses genom en sammantagen bedömning av: tonalitet, design, funktionalitet, innehåll och sökmotoroptimering (SEO).  

Vinnare Miljö och hållbarhet

supermiljobloggen
Supermiljöbloggen
Supermiljöbloggen är, som oberoende blogg, en stark förmedlare av relevant information inom miljö- och hållbarhetsområdet. Bloggen har flera duktiga skribenter, väl valda gästbloggare och är aktiv i många sociala kanaler för att dra trafik och skapa intresse för sitt innehåll. Inläggen innehåller nyttiga länkar till relaterade artiklar och under menyfliken ”Dumheter” finns samlad läsvärd aktuell galenskap inom miljöområdet från hela världen.
  • Tonalitet 4
  • Design 4
  • Funktionalitet 4
  • Innehåll 4
  • SEO 2
  • Totalt 18 poäng
 

Vinnare Försäkringar

Tylo-SBBB-iMac
Lärarförsäkringarbloggen
Lärarförsäkringarbloggen är en relevant och intressant blogg riktad till lärare som vill ha ett bra försäkringsskydd. Lärarförsäkringar ägs av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund och är en del av medlemsservicen. Bloggen, som drivs av ett antal av Lärarförsäkringars anställda, har välskrivna texter med en personlig ton som fokuserar på att ge kunderna råd i vardagen. Dessutom hanterar bloggen kommentarer på ett kompetent och konsekvent sätt.
  • Tonalitet 4
  • Design 3
  • Funktionalitet 3
  • Innehåll 4
  • SEO 2
  • Totalt 16
 

Vinnare Apotek

treated
Treated.com – bloggen
I en tid när Google är vår första informationskälla för de flesta åkommor och de flesta apotek även säljer på webben är vi förvånade att inte fler apoteksaktörer har en kunskapsblogg för att möta informationsbehovet. Hälso- och apotekföretaget Treated.com:s blogg har bara funnits i några månader, men uppdateras regelbundet med välarbetade och insiktsfulla inlägg om intressanta ämnen som är relaterade till deras erbjudande. På så sätt bygger man över tiden upp både ett förtroende och en kunskapsbank som gör att fler hittar till, och i förlängningen beställer från Treated.com.
  • Tonalitet 3
  • Design 2
  • Funktionalitet 2
  • Innehåll 4
  • SEO 4
  • Totalt 15
 

Vinnare Möbelindustri

ikea
Livet hemma
Livet Hemma är en blogg som genom att sätta IKEAS produkter i inspirerande sammanhang ger dem relevans utöver det uppenbara sättet att använda dem oavsett läsarens intresse- och kunskapsnivå inom design och inredning. Genom professionella miljöbilder där IKEAS produkter presenteras med namn och pris är bloggen mycket säljdrivande, men utan att kompromissa med värdet den ger läsaren i form av inspiration. Bloggen skapas av en redaktion som regelbundet bjuder in externa experter för både styling och gästbloggande vilket gör den både personlig och professionell. Genom att inläggen är tydligt kategoriindelade kan bloggen läsas utifrån intresse snarare än i vilken ordning inläggen är publicerade.
  • Tonalitet 3
  • Design 4
  • Funktionalitet 4
  • Innehåll 4
  • SEO 2
  • Totalt 17 poäng
 

Vinnare Resor

ving
Inspiration från Vings hela värld
Vings blogg är uppbyggd som en reseguide, fylld av tips, reseberättelser från besökare och praktiska råd. Här finns också lokala ”citykorrar” i utvalda storstäder och namnkunniga gästskribenter, till exempel Bobo Karlsson som kåserar om Paris och Jan Gradvall som skriver om att resa med barn till London.
  • Tonalitet 4
  • Design 4
  • Funktionalitet 3
  • Innehåll 4
  • SEO 4
  • Totalt 20 poäng
 

Vinnare Arkitektbyråer

arkitekturbloggen
Arkitekturbloggen
Sveriges Arkitekter har en blogg som lyfter frågor och diskussioner kring bland annat samtida arkitektur, arkitekturens roll i samhällsutvecklingen och estetik kontra byggnormer. Skribenterna är verksamma arkitekter och innehållet är välskrivet, intressant och i många fall tankeväckande.
  • Tonalitet 4
  • Design 4
  • Funktionalitet 3
  • Innehåll 5
  • SEO 2
  • Totalt 18 poäng
 

Vinnare IT och telekom

IBM
IBM – THINK Bloggen
THINK Bloggen av IBM ger intressant läsning för alla som är intresserade av ämnen som ingår i IBM:s värld, såsom IT-säkerhet, molntjänster och innovation. Syftet med bloggen är att väcka tankar kring vad teknik kan göra för att göra företag och världen bättre. Bloggen uppdateras frekvent och skrivs av såväl IBM:s medarbetare som av olika gästbloggare. Generellt en trevlig tonalitet och lättillgängligt innehåll.
  • Tonalitet 4
  • Design 4
  • Funktionalitet 4
  • Innehåll 5
  • SEO 2
  • Totalt 19 poäng
 

Vinnare Bokförlag

type-n-tell
Type & Tell blog
Type & Tell blog innehåller tips och information om egenutgivning av tryckta böcker och e-böcker och processen för det kreativa skapandet av en bok. Med en blandning av författarintervjuer, skrivarteknik och tips och trix skapar de en modern blogg som inspirerar dagens erfarna och oerfarna författare/skribenter. Bloggen uppdateras regelbundet och ger en bra bild över olika aktuella ämnen inom förlagsbranschen.
  • Tonalitet 5
  • Design 5
  • Funktionalitet 4
  • Innehåll 4
  • SEO 2
  • Totalt 18 poäng
 

Vinnare Pappersindustri

arctic-paper
Paper passion
Paper passion är inte en klassisk företagsblogg utan snarare en inspirationshubb med pappret i centrum. Papperskoncernen Artic paper har intervjuat några av världens ledande papperskreatörer. Varannan vecka publiceras en ny intervju där kreatören fördjupar sig i materialet och arbetsredskapet papper. Designers, fotografer och konstnärer ger sin bild av pappret och dess betydelse för deras arbeten. Med ett kreativt berättande är bloggen inspirerande och spännande.
  • Tonalitet 5
  • Design 5
  • Funktionalitet 3
  • Innehåll 4
  • SEO 0
  • Totalt 17 poäng
 

Vinnare Redovisningsbyråer

visma
Visma Blogg Sverige
Visma bjuder på ett stort kunskapscentrum med en rad kategorier som berör företag, ledningsgrupper och egenföretagare. Ett av dessa områden är redovisning och innehållet är varierande och matnyttigt. Med ett tydligt fokus på digitalisering och digitala affärer blandas no-useingar och nyheter med praktisk information och tips och råd inom området. Inläggen är välskrivna, läsvänliga och lockar till vidare läsning.
  • Tonalitet 5
  • Design 3
  • Funktionalitet 3
  • Innehåll 4
  • SEO 1
  • Totalt 16 poäng
niclas_sv-14Vill du veta mer?
Vill du veta mer om Sveriges bästa branschblogg är du varmt välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se