Content marketing handlar om att skapa och sprida gratis innehåll med hög kvalitet. Innehåll som intresserar potentiella och nuvarande kunder, och som i förlängningen gör dem mer lojala till ditt företag. Låt oss dock vara tydliga på en punkt – det handlar inte om traditionellt sälj- eller marknadsföringsmaterial. Nej, det du ska bjuda på är redaktionellt innehåll relaterat till ditt erbjudande, som informerar eller underhåller. Genom att konsekvent ge bort högkvalitativt innehåll bygger du en trovärdighet som varken annonsering eller säljmaterial kan åstadkomma.
Utgå från mottagarens behov

Artiklar, blogginlägg, nyhetsbrev, recensioner, utbildningar och rapporter är exempel på redaktionellt innehåll som är attraktivt för dina kunder. Ju mer objektivt detta är i sin karaktär, desto högre trovärdighet bygger du som innehållsleverantör. Därför ska du heller inte falla för frestelsen att översälja, ett eventuellt säljerbjudande bör maximalt stå för 20 % av utrymmet. Content marketing handlar inte om att till varje pris få ett avslut här och nu – det handlar om att skapa långsiktiga relationer.

Fördelar med content marketing
Här är några av fördelarna med att arbeta systematiskt och regelbundet med kvalitativt innehåll i digitala och sociala plattformar:
  • Stärker varumärket gentemot befintliga kunder och skapar merförsäljning
  • Breddar kännedomen utanför det normala upptagningsområdet
  • Skapar stolthet och engagemang hos medarbetare och samarbetspartners
  • Genererar leads som kan konverteras till nya kunder
Långsiktig content marketing
Vi på Navigator arbetar med content marketing för en lång rad av våra kunder. Vi hjälper dem att generera goda idéer som kan stärka befintliga relationer och samtidigt skapa nya. Vi hjälper även till med att publicera, dela och sprida innehåll samtidigt som vi bistår med analyser och rapporter kring vad som sägs om våra uppdragsgivare i sociala medier.
Ladda ner vår e-bok
Ladda ner vår E-bok ”Utveckla din Content Marketing i rätt riktning ”. Den innehåller det mesta du behöver veta för att arbeta framgångsrikt med content marketing. Oavsett om du behöver uppdatera gammal kunskap eller bara är nyfiken på vad content marketing innebär kan boken vara en viktig framgångsfaktor.
Exempel på innehålldownload
Boken innehåller konkreta tips och råd kring hur du bör jobba, exempelvis:
  • Skapa relevant och gratis innehåll
  • Respektera läsaren – håll hög kvalitet
  • Fokus på information – inte sälj
  • Gör det lätt att sprida innehållet
  • Upprätthåll dialogen i sociala medier
lovisa_sv-14Kontakta oss gärna
Vill du veta mer om hur vi på Navigator skulle kunna hjälpa dig med ditt PR-arbete är du varmt välkommen att höra av dig. Lovisa Hermansson
PR Consultant
Media relations
Tel +46 40 631 62 30
lovisa.hermansson@navigator.se