I fredags var vi på hotell Duxiana och höll ett inspirerande föredrag om VR och AR för medlemmarna i Friends of ExecutiveFriends of Executive. En rykande färsk trendno-useing levererades som gav deltagarna en bild av var vi befinner oss i utvecklingen av AR och VR just nu. Och var vi kommer att befinna oss om några år när tekniken är långt mer fulländad. Stort tack till alla som var på plats och förgyllde aktiviteten.
Om Friends of Executive
Friends of Executive är ett exklusivt och professionellt nätverk som ansluter verkställande direktörer som ansvarar för minst 50 miljoner kronor i omsättning. Nätverket samlas under olika former flera tillfällen om året. Detta i syfte att skapa ett dynamiskt nätverk där medlemmarna får möjlighet att upprätthålla relationer och utbyta erfarenheter med varandra. I nätverket samlas medlemmar med lång erfarenhet och stark näringslivsprofil och starkt stigande ledare, vilka gemensamt skapar stort värde för nätverket. Idag har Friends of Executive över 300 medlemsföretag.
Om AR och VR för företag
Goldman Sach räknar med att AR och VR har potential att få samma snabba utveckling som PC:n och smartphonen. Endast fantasin sätter gränsen för hur VR kan användas i marknadskommunikationen. Men det är viktigt att skapa en VR-upplevelse med specifik målsättning. Precis som VR kommer också AR ge banbrytande alternativ till företag att skapa interaktiv och skräddarsydd kommunikation. Försäljning-, marknadsföring- och supportfunktioner kommer att revolutioneras när kunder själva kan applicera digitala moduler i sin fysiska miljö.Här kan du läsa vårt senaste blogginlägg om AR och VR.
Vad är virtual reality?
I den virtuella verkligheten omsluts vi helt av den digitala världen. VR-glasögonen stänger ute all övrigt synfält som inte är fokuserad på den virtuella världen. VR-världen som presenteras för användaren är antingen designad och skapad helt med datasimulering, eller skapad av sammanfogade fotografier. Därför har VR-miljön inga referenspunkter till den fysiska omgivning användaren befinner sig i. Denna totala uppslukning gör att VR triggar sensoriska upplevelser, genom syn, hörsel, känsel, och lukt.
Vad är augmented reality?
Till skillnad från virtual reality syftar augmented reality till att förändra och förstärka element i det vi ser framför oss. Virtuella föremål och detaljerad information adderas till vårt synintryck i realtid, men vi ser fortfarande den fysiska miljön omkring oss.
niclas_sv-14Hjälp med AR och VR?
Vill du ha hjälp med hur du ska tänka kring AR och VR är du varmt välkommen att höra av dig.
Niclas Bergenblad
Creative Director
Digital and innovation strategy
Tel +46 40 631 62 13
niclas.bergenblad@navigator.se