Frukost om förtroende tillsammans med Friends of Executive

17 Apr, 2023

I fredags arrangerade vi en inspirationsfrukost tillsammans med Friends of Executive på temat förtroende. En djupdykning i ämnet varvades med praktiska övningar. Deltagarna fick bland annat testa att lösa rebusar tillsammans två och två för att se hur snabbt de lyckades bygga förtroende för varandra.

Konsten att bygga förtroende som företag

Förtroende. Den kanske viktigaste komponenten i alla relationer. Lika viktig mellan människor som mellan företag. Men hur gör man för att bygga förtroende? Vilka är nycklarna och finns det några genvägar?

Oftast när man pratar om ämnet brukar man ta upp exempel på hur lång tid det tar för olika företag och varumärken att bygga förtroende och hur snabbt det går att rasera. Men i samband med frukosten i fredags grävde vi oss djupare ner i ämnet för att se om det finns några byggstenar inom beteendeforskningen som kan hjälpa oss i vårt framtida förtroendeskapande arbete.

Vad säger forskningen om förtroende?

Vi tittade närmare på beteendeforskaren Fransesca Ginos arbete kring beslutsfattande och diskuterade Harvard Universitys studier kring nätverkande. Vi hjälptes också åt att dra slutsatser utifrån beteendevetaren Jon Levys projekt “The influencer dinners”. För 12 år sedan bjöd han in 12 celebra gäster från olika områden till sin lägenhet i New York för att laga mat tillsammans. De fick inte säga sitt namn och sitt yrke vilket gjorde att konversationerna tog nya vägar samtidigt som de utövade en fysisk aktivitet i grupp. Idag har han arrangerat närmare 250 middagar där deltagarna alla har hittat nya nära vänner.

Vi konstaterade att det finns fem punkter som förenar de insatser som både Gino och Jon refererar till för att bygga förtroende. Varje punkt har dessutom en koppling till ett välkänt fenomen eller en välkänd effekt inom psykologin.

Tänk annorlunda

“The novelty effect”

Genom att bjuda in den du vill bygga förtroende hos till något annorlunda och oväntat utsätter du personen eller personerna för ett ökat stresspåslag vilket skapar fokus och öppnar sinnet. Samtidigt infinner sig många positiva känslor när du inser att aktiviteten inte var så jobbig utan faktiskt riktigt kul. Det som är annorlunda minns du och även vem som bidrog till minnet.

Visa sårbarhet

“The pratfall effect”

Inom psykologin brukar man prata om att förtroendet ökar eller minskar när någon gör ett misstag eller visar sårbarhet. Om personen besitter stor kompetens kan det ibland finnas fördelar med att visa att även solen har fläckar, vilket förmedlar känslan av ärlighet. Vi har svårt för att lita på människor som verkar vara “för bra” för att vara sanna.

Var hjälpsam

“The reciprocity effect”

Om du är hjälpsam och visar att du bryr dig så får du oftast samma bemötande tillbaka tack vare det som man inom socialpsykologin kallar för “The reciprocity effect”. Så när exempelvis en kund eller en leverantör har det tufft kan det finnas all anledning att stötta och visa lojalitet. Den typen av positivt agerande skapar en tacksamhetsskuld som du gärna “återbetalar”.

Gör gemensamma insatser

“The IKEA effect”

Genom att skapa saker tillsammans drar du nytta av “The IKEA effect”, en kognitiv bias, som innebär att du oftast värderar det som du byggt tillsammans med någon annan högre än det som du köpt eller skapat själv. Så genom att innovera ihop med sina kunder och leverantörer får ni alla en starkare upplevelse och tror på det ni skapat som team.

Förbli top of mind

“The mere-exposure effect”

“The mere-exposure effect” är ett psykologiskt fenomen som gör att du gillar saker mer bara för att du känner till dem. I studier har det visat sig att ju oftare du ser en viss person desto mer tycker du om honom eller henne. Så det finns all anledning att jobba konsekvent och kontinuerligt med att bli ihågkommen och vara aktuell.

Vi avslutade föredraget med att visa ett exempel för en kund där vi använt oss av alla fem byggstenarna för att bygga förtroende och åstadkomma förändring.

Bildgalleri

Vi hjälper dig gärna med dina kommunikationsutmaningar.
Niclas Bergenblad
Creative Director
+46 733 43 99 13
niclas.bergenblad@navigator.se