Nya Google Analytics 4: Allt du behöver veta

29 Sep, 2022

Använder du Google Analytics för att utvärdera och optimera företagets webbplats? Eller står det på att göra-listan? Oavsett vad så är det här blogginlägget för dig. Den 1 juli 2023 kommer Google Universal Analytics (GA 3) att läggas ned och ersättas av Google Analytics 4 (GA 4). I det här blogginlägget går vi igenom största skillnaderna mellan den gamla och den nya versionen. Samt erbjuder dig hjälp med att snabbt komma i gång.

Varför Google Analytics – och måste det vara så krångligt?

Med Google Analytics installerat kan du följa upp på hur företagets webbplats presterar. Både på en övergripande nivå, som hur trafiken till sajten sett ut över tid och vilka sidor som är mest besökta. Samt på en mer detaljerad nivå, exempelvis genom att sätta upp mål kopplat till dina digitala marknadsföringskampanjer. Google Analytics presenterar siffrorna och du drar slutsatserna kring vad som funkar och inte funkar, helt enkelt.

”Men det känns så krångligt och komplext”.

Ja, alla är inte födda att älska siffror (inklusive undertecknad) och visst är det då lite av en inlärningskurva innan graferna ”talar till en”, som de mer avancerade användarna uttrycker det.

I en undersökning från Forrester Consulting svarade marknadsförare att förbättra deras användning av Google Analytics är högsta prioritet. Men att befintliga lösningar gör det svårt att få en fullständig bild av kunden och få insikter från deras data.

Och Google har lyssnat.

Dom har tänkt om och tänkt nytt. Det resulterade i att Google i oktober 2020 lanserade Google Analytics 4. En helt ny version av Google Analytics, som med hjälp av artificiell intelligens fokuserar mer på kundresan och bland annat gör det lättare att förutspå långsiktiga effekter av din marknadsföring.

Vad är största skillnaden med GA 4?

  1. Mer fokus på kundresan

Direkt när du loggar in i nya Google Analytics 4 möts du av Googles nya approach. Med menyval som matchar kundresan (eller säljtratten, sett utifrån företagets perspektiv):

Acquisition (jmf med fd. Acqusiiton) – Första steget i kundresan är att locka besökare till din webbplats. Denna rapport visar därför var trafiken kommer ifrån:

  • Traffic acquisition visar all trafik till sajten
  • User acquisition visar var nya användare kommer ifrån

Engagement (jmf med fd. Behavior) – Nästa steg är att få besökare att interagera med och engagera sig i innehållet på din webbplats. Rapporten visar just det, några exempel är att du kan se olika händelser (Events), sidvisningar (Pages and screens) samt engagemang i form av klick och scrolltid.

Monetisation – Nu är det dags att konvertera dina besökare till kunder. Rapporten visar här hur din webbplats presterat utifrån säljperspektivet, exempelvis in-app purchases, annonsvisningar och data från eventuell e-handel.

Retention – Sista steget i kundresan handlar om att skapa lojala, återkommande kunder och ambassadörer för ditt varumärke. För att matcha det ger denna rapport insikter kring återkommande besökare och deras engagemang.

  1. Views försvinner – Data filters och Analysis Hub ersätter

Google Analytics har hittills byggt på att skapa olika vyer för att filtrera data, exempelvis för att exkludera företagets interna trafik. I nya Google Analytics används i stället filter (Data Filters) och Analysis Hub för att styra vad som visas.

Data Filters används för att inkludera eller exkludera interntrafik. Och i Analysis Hub kan du lägga till dimensioner samt mätvärden för att skapa egna filter som appliceras på din analys. Analysen kan sedan användas som en vy att visa för andra intresserade inom företaget. 

  1. Bounce Rate byts ut mot Engaged Session

Ett mätvärde som hittills använts för att mäta engagemang, eller snarare brist på det, är Bounce Rate. Med det menas besökare som kommer in på en sida på webbplatsen och sedan lämnar igen utan att klicka sig vidare (eller interagera på annat sätt).

Bounce rate presenteras i procent och används för att exempelvis jämföra hur olika kampanjer eller trafikkanaler presterat. Men det har ofta kritiserats för att vara ett trubbigt mätverktyg. Exempelvis då vissa sidtyper, som blogginlägg, kan vara engagerande även om de inte leder till att fler sidor besöks. I nya versionen av Google Analytics ersätts därför Bounce Rate av Engaged Session. Och precis som det låter ligger fokus här på att mäta faktiskt engagemang i stället för brist på det.

För att en session ska räknas som engagerande krävs att besökaren uppfyller minst ett av följande kriterium på din webbplats:

  • Vara aktiv och engagerad i minst 10 sekunder
  • Aktivera ett konverterings-event
  • Besöka minst två sidor
  1. GA 4 hjälper dig förutspå framtida ROI

Med hjälp av artificiell intelligens möjliggör nya versionen av Google Analytics även prognoser och potentiella framtida estimat. Exempelvis genom att förutsäga ökad efterfrågan av en viss produkt, baserat på trender och besökarbeteenden. Dessa typer av rapporter hittar du också under Analysis Hub.

  1. Kompatibel med nya riktlinjer för cookies och identifiering

Google Analytics 4 ska även vara ”framtidssäkrad”. Det innebär att analyserna inte är beroende av cookies eller annan typ av identifierande data. I GA 4 finns i stället många vanliga spårningar redan inbyggda och aktiveras genom ett anpassat JavaScript.

Genom att aktivera Enhanced measurement kan du spåra:

  • Sidvisningar
  • Scroll på sidor
  • Utgående länkar
  • Internsök
  • Video-interaktioner
  • Filnedladdningar

 Vi hjälper dig komma i gång!

För att mätningen av er webbplats och digitala kampanjer ska fortsätta fungera krävs att Google Analytics 4 (GA 4) implementeras innan den 1 juli 2023. Vi hjälper dig gärna och har just nu ett erbjudande med implementering av Google Tag Manager och Google Analytics, inklusive uppsättning av analys av viktiga mätvärden.

I erbjudandet ingår:

  • Implementering av Google Tag Manager på webbplatsen, vilket underlättar insamlandet av data från olika källor som exempelvis Google Analytics, Google Ads, sociala medier och Hubspot.
  • Implementering av Google Analytics 4 och säkerställande av att insamlandet av data fungerar korrekt.
  • Definition och uppsättning av viktiga mätpunkter i GA 4 utifrån era affärsmål (upp till 5 stycken, med möjlighet att köpa till fler).

Hör av dig om du vill ha hjälp! Slå en signal eller mejla. Du kan också kontakta oss via kontaktformuläret här.

 

Kontakta oss om du vill ha hjälp med att implementera GA 4 redan nu.
Peter Imhäuser
Client Director
+46 733 43 99 27
peter.imhauser@navigator.se